Svårt med vänster galopp

D

_Dimma_

Hästen jag rider(har börjat rida honom nyss,har ridit honom ca 5 ggr) har svårt att fatta vänster galopp.
han är stelare i vänstersidan så det jobbar vi med men just fattningen är ibland omöjlig att få till..är vi då på en raksträcka/långsida fattar han ibland höger galopp(vänster galoppskänkel) men för det mesta ökar han bara traven..är vi på en volt travar han bara på..först ger jag tydlig galoppskänkel,tar tillbaka när han travar iväg ger ny galoppskänkel och driver ordentligt(han är rätt lat)..men så där kan man hålla på läänge..beror ju på att han är stelare i vänstersidan men det är säkert jag som gör nåt annat fel..Högergalopp går bra det fattar han på en gång utan några problem..
någon som har något bra tips att ge för att underlätta fattningen? eller tips på bra övningar?

(Han är 18 år,gammelhäst :D )

Tips mottages mycket tacksamt :cool: :p

Motställ.I vänster galopp är det högerbak som börjar galoppera i det första språnget.Jag brukar motställa och lätta i inner tygeln och verkligen se till att jag sitter rakt över hästen och inte tippar åt nått håll.Detta funkar för mig.

Sv: Svårt med vänster galopp

URSÄKTA MIG!!

nhär du säger driver ordentlig stannade jag upp i texten... min sak jag ville säga var att jag tycker inte att du ska sitta och trycka och banka!! för det första så går hästen på när du släpper upp benen igen och för det andra så lägg till spöt på bogen om han inte lyssnar första gången..!! han kommer att lyda dig snabbare då!!

vet inte om detta tips funkar på din häst men min medryttar häst har också svårt för vänster galopp och vi fick rådet att rida mycket skänkelvikning för att bygga muskler.

Det har funkat för oss.

Du bör stärka det svagare högra bakbenet! Detta kan du göra genom att rida öppna till höger.

Immer

Westernfattningar brukar fungera: kontakt i yttertygeln och lite utåtställd och så "kickar" man lite med ytterskänkeln, helst när det benet är i luften om man är bra på att tajma. Ytteraxeln och höften bak, innerhöften frm och lång tygel på insidan. Fungerar inte DET, ja då borde du rida en massa gymnastiserande istället eftersom frågan då är om hästen verkligen borde galoppera :crazy:

Som tidigare sagt ska det vara en ÖVERGÅNG inte en ny växel, man kan alltså inte springa in i galoppen. Tänk galopptakt själv.

åh! Har samma problem med min älskling :) ! Fast hon älskar att galoppera, men bara i höger galopp! Ni pratade om att göra skänkelvikningar? Haha, åt vänster går hon iallafall, men sist jag provade åt höger stegrade hon sig... ojoj.

I_Love_Humle skrev:
åh! Har samma problem med min älskling :) ! Fast hon älskar att galoppera, men bara i höger galopp! Ni pratade om att göra skänkelvikningar? Haha, åt vänster går hon iallafall, men sist jag provade åt höger stegrade hon sig... ojoj.

VAD kan det bero på? :angel: jag skulle nog få hästen rejält undersökt, eller klla upp om jag själv är sned eller sitter snett. Och verkligen inrikta sej på att gymnastisera och muskla BÄGGE bakben, först och främst i skritt. Det du pratar om är ett allvarligt grundproblem och bör kollas upp om det verkar helt omöjligt ör då ligger det OFTA något fysiskt bakom. Om än så litet att hästen är stel och har spända/ojämna muskler. Har man otur är det blockerade kotor i ryggen eller sneda höfter.

Immer skrev:
Du bör stärka det svagare högra bakbenet! Detta kan du göra genom att rida öppna till höger.

Immer

Hur gör man för att rida en öppna? Är det något man kan lära sig på egen hand?

Liknande trådar

Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: skiesabove
·
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: Lager
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 726
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 259
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Adventskalendertråden 2024
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.