svårt med koncentrationen?

imrahil

Trådstartare
hej! det känns som att farbror häst inte orkar koncentrera sig på samma sak många sekunder i taget. jämför jag med andra hästar tycker jag han tappar intresset fortare. jag vill ju såklart alltid genomföra en påbörjad övning till slut, men om hästen fullständigt har tappat intresset:confused: ... borde jag bryta in med annat emellan? han brukar bli mer koncentrerad om vi tar fram sopsäcken en stund och gör några övningar med den, men jag tycker inte jag kan ha den som nödlösning/snuttefilt.

sen tror jag att ägaren låter honom springa över folk, han är väldigt svår att stoppa och rygga även för ganska skarpa signaler.

Sv: svårt med koncentrationen?

Du skriver att han fort tröttnar på olika övningar, det är ju så klart ett tydligt tecken på uttråkning. Försök att variera övningarna lite. Var håller du till när du övar? Håller du till i paddocken kan du ju omväxla det med att kanske sätta upp en provisorisk inhägnad i skogen/på en åker/äng, då kommer han ut och ser mer nya miljöer och stimuleras till mer intresse. Vad är det för typ av övningar du gör? Hur ofta gör du dessa övningarna?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 712
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 696
Senast: DizAngel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama