SvÅrt I Hagen?!

C

charre

Min härligt goa varmblods valack går i stor hage me ca15 andra,har ALDRIG varit problem.MEN,nu påstår stalltjen att han"attackerat"henne å biter+sparkar de nya hästarna som kommit(vilket e normalt,e rätt hög i rang) nu har hon flyttat honom till liten hage ett tag men va lär han sig av de??!!:mad: står ju bara å längtar ut i vanliga hagen hela tiden:cry: e detta verkligen rätt??
orolig för min pärla...NÅN SOM VET?

Sv: SvÅrt I Hagen?!

Min härligt goa varmblods valack går i stor hage me ca15 andra,har ALDRIG varit problem.MEN,nu påstår stalltjen att han"attackerat"henne å biter+sparkar de nya hästarna som kommit(vilket e normalt,e rätt hög i rang) nu har hon flyttat honom till liten hage ett tag men va lär han sig av de??!!:mad: står ju bara å längtar ut i vanliga hagen hela tiden:cry: e detta verkligen rätt??
orolig för min pärla...NÅN SOM VET?

Det är väldigt mycket att gå i flock med 15 hästar. Man brukar säga att gränsen för när det blir för stort för hästarna att kunna etablera en stadig och stabil flocksamvaro och rang, går någonstans vid 10 hästar. sen blir det för mkt för dem att hålla reda på, för många individer och det skapar oro och stress.

om det i en så stor flock dessutom tillkommit flera individer nyligen så blir det jättejobbigt för hästarna.

går han helt SJÄLV nu i den mindre hagen? det är ju oacceptabelt av de anledningarna tycker jag. vad är det för stallägare som inte ser att det är ett ganska naturligt beteende i en så otroligt stor flock om det tillkommit nya individer? vad tror hon sig åstadkomma med detta? :confused:

om jag var du och var mån om min häst, skulle jag se mig om efter ett stall som erbjuder möjligheten till en flock av mer human storlek. Omgående.

15 hästar i en hage låter väldigt mycket. Går det inte att dela hagen i två hagar och dela flocken i två flockar? Jag skulle inte vilja ha mer än 6-7 hästar i en flock. En häst mår ju heller inte bra av att vara själv det är onaturligt

jag har jobbat i stall där det varit väldigt många hästar i samma hage, ofta över 30 hästar. iofs. så har hagarna varit riktigt stora (över 20 ha), och hästarna har "delat in sig" i mindre flockar själva dvs. att varje "flock" har bestått av 5-15 individer. om ny häst tillkommit så har det kunnat bli lite "oroligt" till alla "hittat sin flock och plats" men det har gett sig på någon dag.

har även själv haft många hästar ihop på stora ytor, även där så har en viss "indelning" skett av sig själv, bara hagytan är tillräckligt stor. att låta hästen gå själv "lär" ju inte honom ett dugg. tror knappast en häst kan se det "sambandet"

vad gör hon, eftersom hon säger att din pålle "attackerar" henne ? hur hanterar hon honom ? även om pålle är ranghög mot hästar så att attackera folk är ju inte riktigt samma sak :crazy: min ena häst kan göra utfall mot vissa människor, men då har dom provocerat honom. tex. en som "promt" skulle trampa honom på hovarna och "vifta med svansen mot honom" i tid och otid även om han gick undan (hon gick efter honom för att "trampa" och "vifta")"bara för att visa alla hur bra det funkar" (pållen är väldigt social och vill hälsa på folk som går in i hagen, men det räcker att be honom gå med ett lätt tryck på halsen) tillslut blev där en konflikt mellan dom. helt meningslöst tycker jag. han lägger öronen än i dag om han ser henne (han gör dock inte mer), trots att nu är den händelsen 4 år gammal :crazy:

Jag hade tagit dessa 15 hästar och delat dom på två, så att det blev två mindre flockar. Varför inte föreslå detta på ett stallmöte?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 563
Senast: purity_666
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 940
Senast: Tussinussen
·
Hästmänniskan Hej! Jag undrar hur ni gör/tänker när det blir konflikter i hagen? Samt vad kan man göra för att undvika konflikter i hagen? Jag är...
2
Svar
33
· Visningar
6 519
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar