I
Invinciblestables
Sv: Svårt gårdsval
Efter att ha sett bilder så tycker jag ännu mer Alt. 1
Kicki
Efter att ha sett bilder så tycker jag ännu mer Alt. 1
Kicki
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle tveklöst välja Alt. 1! Närheten till jobb sparar ju en del kostnader. Huset är tilläggsisolerat ett stort plus. Att dola med kök och tvättstuga är ju både billigare och enklare. Mer mark och större la´gård samt att om ni tar ut skogen alt. säljer så får ni ju en extra slant där.
Lycka till med dina husköp, Kicki
Skulle nog ha satsat på Gård nr. 1.
Se skogen som din hage!!!
I framtiden tror jag att skog som naturbete kommer att bli mycket eftertraktat och bristvara. Fång förekommer allt mer, och naturbete är ett bra sätt att minska risken.
Dessutom kan man få EU-bidrag, betesbidrag för olika djurslag, tom för några få djur, tex köttkor, som då ev kan finansiera en del av hästhållningen. Kolla upp reglerna, det kan löna sig!
Skogen är tyvärr så illa skött så att den gallring som så depsserat behövs kommer att kosta pengar, inte generera. Ett "Gudrun-hygge" planterades i fjol där ca 1/3 av plantorna dött. Bara arbete - inga pengar någonstans i kikarsikte på den skogen.
Det enda den kan ge i dagsläget av värde är brännved, men det går att köpa utan att bli ruinerad.
Ladugården på gård 1 har inget häststall, det är kostall i dagsläget med allt vad det innebär av rivning av foderbord och omgjutningar.
På flera år har det inte funnit en enda gård värd att bjuda på där jag bor, helt plötsligt finns det två samtidigt!
Så olika och så svårt att jämföra. Båda samma prisklass ungefär, gård 1 kanske 10% dyrare. Hjälp mig värdera dem mot varandra. Magkänslan säger Gård 1, hjärnan Gård 2...
Gård 1:
Plus:
Ligger 6 km från större samhälle och jobb.
Kakelugnar, mysigt hus, tilläggsisolerat
Mycket mark, 10 ha åker och 10 ha skog
Stor ladugård i bra skick, får plats 5-6 boxar
Bra grannar (i alla fall 2 av 3)
Ligger högt och myggfritt
Minus:
Elelement (luftvärmepump köpes!)
Ingen tvättstuga/-maskin
Hopplöst kök, fast ändå mysigt
Skogen är en katastrof (sälja till grannen förhoppningsvis)
Ingen el i ladugården
Höja taket i stallet (fast bra förutsättningar för att det ska gå enkelt)
Ingen paddock (ännu)
Gård 2:
Plus:
"Allt" klart i huset, modernt renoverat
Underbart stall för 2 hästar med ränne o sadelkammare (vill har fler
platser!)
Väldigt fin trädgård
Massor av bra-att-ha uthus
Ett av uthusen bör gå att göra till stall för 3 hästar av "utestallkaraktär"
Jättefina ridvägar
Grushåla nära som verkar fungera som ridbana
Tillgång till någon ha bete gratis från kommunens mark
Minus:
2 mil till jobbet
Bara 1,5 ha bete
Ensamt läge (jag är själv)
Vedeldat (+elpatron), fast stora ackumulatortankar
Dåligt isolerat
Svårt att locka inackorderingar om jag bygger ut???
Mycket insekter/mygg!
Hjälp...!!!