Svårt för ena galoppen.

P

ponny96

Har nyligen fått min första egna häst, en urgullig D-ponny på tio år. Hon är trafiksäker, välutbildad och vi har jättehärligt ihop. Hon är en liten ängel i stallet och i all hantering. Har dock stött på ett problem och det är att hon inte vill fatta vänster galopp. Försöker ställa henne ordentligt till vänster på volten, göra en tydlig fattning och så vidare men ändå fattar hon höger. Hon har vad vi vet inga tidigare skador och visar inga tecken på skada förutom det här då. Höger galopp går super. Likaså hoppning, uteritter, skänkelvikningar osv.. Någon som har haft liknande problem? Vad skulle ni göra åt det? :confused:

Tacksam för snabbt svar! :bow:

Sv: Svårt för ena galoppen.

Först och främst, kolla upp så hon inte har ont! Min häst slutade plötsligt ta ena galoppen och det visade sig att hon var halt vid böjprov. Hade det inte upptäkts i tid hade det blivit en mycket jobbigare vila för henne än vad det nu blev.
Annars så får du träna på att stärka vänster sidan, ställ utåt så att hon får in vänster bak under sig på volten tex. Du kan även prova att ställa lätt utåt i fattningen så att hon får in vänster bogen lite och då lättare tar vänstergaloppen.

Okej, tack för ditt svar.. Visade din häst några täcken på hälta på andra sätt än galoppen? Till exempel stannade på hinder eller så? Hon verkar absolut inte halt. Hon hoppar jättebra och går fint i dressyren. Allt funkar såsom skänkelvikningar, framdelsvändningar mm utan några problem. Hoppningen går jättebra den med men hon kanske kan vara halt ändå? :confused:

Det kan vara lite svårare och känna och se om dom är halta bak än fram. Ta dit någon tränare som tittar på dig, så du inte gör annorlunda mot hur du gör när du ska fatta höger galopp.

Lycka till!!!!

Vi hade liknande problem med vår d-ponny, han fattade inte höger galopp. Han fattade i och för sig oftast rätt galopp på volt men aldrig annars. Det visade sig inte alls vara fel på hästen utan på ryttaren;). Hon vred sig snett i sadeln vid galoppfattningen. Nu efter mycket ridning utan stigbyglar och extralektioner fungerar det bra.

Ta hjälp av en duktig tränare. En kompis köpte en häst vars förra ägare inte kunde skillnaderna på galopperna, så hästen hade alltid haft vänster galopp. Hästen kunde göra riktigt snäva snygga högervändningar, men fortfarande i vänster galopp. Tog ett bra tag att lära hästen fatta höger galopp, men när den väl lärt sig funkade det fint.

Som andra sagt; se till att du sitter till på yttre sittbenet (luta dig inte!), ställ ponnyn ngt utåt lägg bak ytterskänkel. Och ta hjälp av en skicklig tränare och se till att hästen är jämnt musklad och lösgjord.
Och frisk så klart! Det är ju första prio!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 499
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Dopy
·
Träning Jag är i akut behov av hjälp eftersom jag inte kan fatta höger galopp på min häst längre. Det har alltid varit en svag punkt för oss...
2
Svar
24
· Visningar
3 051
Senast: nullo-modo
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama