Svårt att sälja treåringar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eastwick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 5 285
Status
Stängd för vidare inlägg.

Eastwick

Trådstartare
Ni som har treåringar till salu, hur verkar intresset, är det heldött eller rör det på sig? Det känns som om de som vill visa på treårstest borde köpa nu eller iaf. snart för att hinna bli färdiga eller är jag ute och cyklar?

Sv: Svårt att sälja treåringar?

Rent spontant skulle jag tro att köparna väntar till efter treårstesten. Så skulle i alla fall lata jag göra. :angel: Någon bättre förklaring har jag tyvärr inte.

Jo, kanske, men då kostar de ju mer också... Alla som inte kan fixa en inridning själv måste ju lämna bort för inridning och det kostar ju.

Jag tycker att det är stendött oavsett ålder...
Jag har visserligen lyckats få sålt alla de hästar (2 föl + 1 ungponny) som jag hade för avsikt att sälja nu innan våren/sommaren, men intresset var minst sagt svalt och det var nog en hel del tur att mina blev sålda så pass lätt. Dessutom gick jag ner i pris för att slippa stå med dem flera månader i onödan, det kostar ju också!

Bra tid dock att köpa häst är det ju nu, jag tänker vänta till december-januari nästa år och fynda då hade jag tänkt.

Det kan också ha med priset att göra. Det man som uppfödare tycker kan vara värt för ens ponny, kanske inte alls värdesätts lika mycket av en köpare.
Tänk er dessa förfärliga köpesannonser: maxad x-ponny. Helst sto med bra avelsvärde. Tävlad i lätta klasser i hoppning och dressyr. Den skall vara 100% trafiksäker, snäll i stallet och gärna inkörd. Saled och träns skall ingå. Max 5000:-
Nu drog jag på lite, men så här kan jag tycka att det kan se ut
SUCK!!!!!

Jo, jag vet, men min pålla har jag medvetet lagt lågt i pris för att hon skall vara lättsåld och det verkar vara noll intresse ändå... *suck* Jag ger snart upp... tur man lagt avel på hyllan... :angel:

Jag tror att folk drar sig för att köpa hästar just nu oavsett ålder, eftersom grovfoder med bra kvalité är dyrt och svårt att få tag på i år. Så tänker jag i alla fall.

Jag tycker att det är stendött oavsett ålder...

Det tycker jag med:cool: Vi har flera hästar till salu, ingen ännu såld. Bl a en halvblodsvalack som är 3 år. Det är ganska många som har hört av sig, men det är nog inte så många som är seriöst intreserade. Har fått frågor som "Är han klippt?" "Är han arbetad i form?" "Är han tvättad någon gång?" :eek: Hallå!! Det är en 3-åring! Han är inte ens helt inriden! Och sen hela tiden det här, "Kan ni skicka fler bilder, har ni någon film?" Har börjat tappa tron på att det finns vettiga hästköpare.

Ja, det där med film... jag har faktiskt fixat en film på min pålla men det är ju ingen ens som vill se den... Detta finner jag märkligt. :crazy:

Jag tycker också att det är stendött oavsett ålder!

Har en annons ute nu och inte fått ett endaste vettigt svar!

Jag tror att folk drar sig för att köpa hästar just nu oavsett ålder, eftersom grovfoder med bra kvalité är dyrt och svårt att få tag på i år. Så tänker jag i alla fall.

Kanske lite "of topic", men där sa du en sak.
Grovfoder tycker man är för dyrt att köpa, men svindyra täcken och kraftfoderblandningar som inte ens är varudeklarerade och kostar 5:-/kg, det har man råd med.

Undrar om det är svårare för svenska uppfödare att sälja sin djur pga ökad import. Vad jag förstår, så har hästimporten öster ifrån ökat. Om dessa djur är billigare, är det nog inköpspriset som får styra. Även om man inte alls vet under vilka former dessa djur är uppfödda under, stirrar man sig blind på vad hästen kostar.

Det här med utbildning av en ungdjur: jag har hela tiden levt i förvissning om att det är lättare att sälja en utbildad ungponny, men jag är idag inte alls lika säker.

Är det en bra film på hästen, lägg ut snuttar av den på webben i stället.
Det är nog lättare om man kan få se hästen lite anonymt, när man är nyfiken... Det kan ju också göra att någon verkligen ser hru trevlig hästen är...

Jag har sagt ett högt pris på den jag har till salu, så jag räknar kallt med att få vänta... :p

Jag har försökt!!! Men filmen är för lång och jag vet inte hur jag redigerar den. Inser ju att det borde gå att göra i datorn men DET GÅR JU INTE!!! :angel: Kan vara så att jag inte klarar av det helt enkelt. Någon som har tips?

Det här är den sista av mina uppfödningar för nu lägger jag avel på hyllan, jag tycker det är så himla knäckande när man lägger ner blod, svett och tårar på sina bebisar, fodrar och hanterar efter alla konstens regler och sen ids inte ens någon komma och titta på dem...

Senast ändrad:

Hahaha... ja min är inte gammal nog samt... ja... mörkfux kan man nog kalla det iaf. :angel:

*kl*
Då svarar jag som nu sitter i andra ändan så att säga. Visst är det köparens marknad. Vi har inga problem att shoppa runt och vänta på den rätta hästen. Det finns ganska många hästar till salu och många går ner i pris pga platsbrist och dyra foderkostnader. Men vi som köpare har ju dyrt foder, dyrt strö och leriga trista hagar.

Har man ingen brådska så är det lätt att snabbt sortera bort de som inte direkt väcker ens intresse. Så mitt tips är att lägga ner omsorg på annonsen med smickrande bilder(unghästarna kan ju vara fula som stryk nu så det gäller att planera och ta bilder som föl eller på sommaren i bra växtperioder) och film(här håller jag med ameo- man skall kunna titta direkt på nätet eller ladda ner).

Det låter ju som i mina öron att ni skulle ha god chans att sälja era hästar. Annars så kan ni pröva att lägga ut dem på den norska marknaden också så får ni mera respons?
En välhanterad 3 åring borde ju vara en dröm!?!:idea:
Lycka till med hittandet av nya ägare!

din häst låter som en som ja skulle kunna tänka mej o köpa.
Men de jag drar öronen åt mej är varför den är 9 år o så välutbildad men inte tävlad.
Tror flera resonerar så.
en ung lovande häst kan man betala för o betalar för att den är outbildad o man får göra jobbet själv som man vill.
Medan ju äldre dom blir desto mer ska dom ha presterat o presterar dom inte på tävlingsbana så är dom inte värdlika mkt.

nu generaliserar jag men tror de kan vara så.

knapplån

En pekpinne från moderatorn
Det är okej att diskutera detta ALLMÄNT, men låt bli att diskutera enskilda hästar!
ALLT som liknar "smygannonsering" i någon grad raderas!!

*kl*
Jag anser att man får vad man betalar för, oavsett om jag köper eller säljer en häst. Och om en köpare ringer och ställer en massa "korkade" frågor och ska pruta hutlöst mkt, ska dom inte ha en kvalitetshäst. Likaså om jag ska köpa en häst, då ser jag till att ha pengar innan köpet så jag slipper pruta skitmkt och kan betala för den kvaliteen på hästen jag vill ha liksom. Nu har jag ju inte någon 3 åring till salu som tråden egentligen handlar om, utan tänkte mest på hästmarknaden i stort.

din häst låter som en som ja skulle kunna tänka mej o köpa.
Men de jag drar öronen åt mej är varför den är 9 år o så välutbildad men inte tävlad.
Tror flera resonerar så.
en ung lovande häst kan man betala för o betalar för att den är outbildad o man får göra jobbet själv som man vill.
Medan ju äldre dom blir desto mer ska dom ha presterat o presterar dom inte på tävlingsbana så är dom inte värdlika mkt.

nu generaliserar jag men tror de kan vara så.

Jo, det är nog så!! Jag smygannonserar ej. Har intresserade;) , men tycker att det är lite feltänkt att köpa dyrt ungt när man kan köpa utbildat men ej utslitet...

Alla gillar ej att tävla:devil:

Ja, konstig prissättning o efterfrågan kanske är mättad med all importer som apropå det ej har gått i lösdrift o är därmed ej lika hållbara om man ej sakta sakta bygger upp dem. DET tror jag blir en issue i framtiden som sjukgymnast o som blivande hästsjukgymnast. Att hållbarhet kommer att beräknas då man kommer att se att de som gått i hage med jämnåriga kommer ha bättre ledbrosk tex.

Ja, svävade ut lite men...alla jag pratar med tycker att hästmarknaden nu iSverige är lite "snedvriden". Stackars er som sysslar med uppfödninmg o ej får era pållar sålda!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 320
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 355
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 306
Senast: tuaphua
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 379
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka