Svårt att hålla galoppen

J

Josse58

Jag rider en travare som går korrekt i både skritt och trav, liksidig och så, och i vänster galopp går han utmärkt, känns inte alls som en travare. men i höger galoppen vill han inte, för det första vill han inte fatta den, och sedan har han svårt att hålla den, och en är knöcklig, inte alls lika bra som vänster galoppen. tror att det har att göra med att han inte är lika musklad i den sidan (vänster sidan blir det då ?) vad säger ni ?

ägaren säger att han vatt så innan med.. men det måste ju bort, så gärna tips o råd :)

Sv: Svårt att hålla galoppen

Om det är som du säger att den går liksidigt i skritt och trav skulle det betyda att det är ett ryttarfel.
Jag personligen har svårt att tro att den verkligen går liksidigt i skritt och trav (fast beroende på vilken grad man menar) eftersom detta är något man måste jobba länge och mycket med och många kommer aldrig till rakriktning och liksidighet.
Och är det som du säger, att hästen kan vara svagare i muskulaturen på ena sidan, då går den garanterat inte liksidigt i trav och skritt :p

Grejen är att ju högre gångart, desto svårare att rätta till. Eftersom det kräver MYCKET mer balans från din sida och MYCKET bättre timing i galopp för att kunna behålla det läge man vill att hästen ska gå i, använda de muskler man vill att de ska använda osv än i skritt eller trav.
Jag föreslår att du börjar styrketräna hästen lite i skritt som är en tillräckligt sakta gångart för att du ska ha en ärlig chans till det. Träna skolor och försök uppmärksamma hur hästen går och gradvis få mer liksidighet. Sluta är också bra för att lära sig och hästen att ha kontroll på hästens höfter vilket är bra i galoppen.

Tänk också på att du förmodligen kommer få lära in högergaloppen från scratch när du väl musklat upp hästen och fått den smidigare. Använd alltså en metod man skulle använt på en unghäst eller en häst som aldrig lärt sig galoppskänkeln, vad du än gör så driver du inte in i galopp då tigger man om dålig galopp och taskig balans. Själv föredrar jag att fatta galopp från skritt så snart den gjort några fattningar i trav och förstår vad man är ute efter bara för att galoppen i regel blir lugnare och mer lättreglerlig när man går över från skritt. Även så skulle jag inte bry mig om hur många galoppsprång jag får till en början, tar hästen bara två eller tre språng kan detta vara allt hästen orkar samla sig just då. Men det är klart, vet man att hästen är musklad för det och man har fått 2-3 galoppsprång flera träningspass på raken kan man försöka begära åtminstone ett galoppsprång till per träningstillfälle, men försök känna skillnad på när hästen verkligen inte orkar och har balansen till det och när hästen bara är bekväm av sig för att inte pressa den i onödan.

Senast ändrad:

Tycker att Totola hade ett bra svar!

Förbered hästen med styrketräning i skritt och trav så att den får en ärlig chans att orka galoppera på ett balanserat sätt.

Var som sagt noga med att hästen är i balans, lugn, avslappnad och någorlunda samlad för att få en bra start på galoppen, rusar hästen in i galoppen är det svårt att få tillbaka den. Galoppera bara några få steg och sakta av innan hästen blir trött och/eller tappar balansen. Kvalitet är bättre än kvantitet.

En övning som har fungerat på min travare är att galoppera på en åttvolt och göra halt i mitten, böja om, skritta ett par steg, fatta galopp åt andra hållet, halt i mitten igen osv. Efter ett par omgångar mjuknar hon åt båda hållen och är lite taggad inför den nya galoppskänkeln. Man kan även rida på serpentiner, så blir det kortare väg innan nästa byte om hästen inte riktigt orkar ett helt varv på volten.

Rider oxå ett vbl med liknande problem.
Han kan galoppera men har inte muskler o ork än för att hålla en mjuk fin galopp längre sträckor.
Fick tips om att bara galoppera typ 10-20 meter sen sakta av innan galoppen bli travarstil och sen starta om efter en stund så hästen känner den gör rätt och inte får kritik för att den inte orkar.
Har själv en häst som gärna vill göra rätt och jag har innan blivit irriterad för att han lägger av galoppen o går över till travar trav osv men sen jag testat detta med korta galopp sträckor om o om igen ett tag funkar de så mycket bättre nu och han har fått upp självkänslan och bättre muskler. Pressa inte för mycket, korta galopp sträckor i början och inte släng trava in i galoppen utan avbryt då direkt o försök igen. När de funkar bra bryt o ge beröm o håll på så.. funkat jätte bra för mej:)
Lycka till

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar