Svårt att forma sig i ena varvet

L

link

Hej!

I ena varvet är min häst jättelätt att forma och går perfekt, jag behöver knappt göra något, hon går som en klocka.

Dock i andra varvet är det svårare. Hon känns lite stelare och det är inte alls lika lätt att få till den rätta knycken. Man får hålla på ett tag och locka och pocka och efter en stund släpper det.

Vad kan jag göra för att få henne att forma sig bättre i det varvet? Några bra böjningsövningar? Är det volter och serpentiner etc som gäller? Hur får jag henne mer liksidig?

Tacksam för svar!

Sv: Svårt att forma sig i ena varvet

Hejsan!

Så är det med de flesta hästar :)
De har sina enkla och sina svåra varv.
Du kan ju jobba mer med att forma henne i det "svåra varvet".
Kanske gå mycket på volter och jobba mycket med hörnen?

Lycka till!

Har hon alltid varit så?

Min valack var precis likadan... gick som en gud i ena varvet men var stel och hemsk i andra. Det visade sig att han var sned i bäckenet. Redan dagen efter jag hade haft ut en equiterapeut så var det enorm skillnad!

Jo, det är så med de flesta hästar, men det SKA inte vara så. Det är ett tecken på att något är fel och bör kollas upp om det sitter i länge.

Om det inte är extremt och inte är nåt fel på hästen, ont någonstans, så är det ganska normalt!! Ingen häst är HELT liksidig även om några är i närheten. Jobba mycket i det svåra varvet och prova ha hästen utåtställt i det lätta varvet. Också se till att du alltid har stöd på ytter - i båda varven! Så har jag jobbat med "min" häst och det har funkat mycket bra! Ibland byter han till och med "bra sida" och det är ett tecken på att han blir allt mer liksidig!

Det du upplever som att hästen är stelare i ena varvet låter som att den är ojämt musklad. Det är alla hästar mer eller mindre, på vissa märks det knappt, på andra är det tydligt.

Jag håller inte med de som redan har svarat utan har ett annat förslag. Problemet med när hästen känns så som du beskriver, är egentligen inte att den är stel i ena sidan, utan att den inta tar stöd i den sidan som känns mjuk och bra. Det du kan jobba med för att få din häst mer liksidig är att rida häste n mot ett stöd på den "mjuka" tygeln, dvs se till att halsen är rak och att du får in båda bogarna. Försök få en stadigare kontakt på den mjuka tygeln alltså.

Om du gör som några innan tipsat om, jobbar på böjt spår i det stela varvet så kommer hästen bara stärka sina muskler på den sida dels genom att streta emto och dels genom det arbete du utför. Alltså kommer du få en häst som är ännu snedare än den var från början.

Bra övningar: öka och minska volter, där du ser till att ha koll på ytterbogen i båda varven och halsen nästan rak.
sidvärströrelser med rak häst, tex flytta in/ut på spåret bara ett par steg åt gången . sånt arbete funkar precis lika bra på en någorlunda rak väg i skogen som i ridhuset.

är inte volt böjt spår? Så har jag jobbat både själv och för tränare och det funkar då för mig! Då kör jag och då märker man ju mycket mer oliksidigheterna. Men det är ju sant det du säger om att man måste få hästen hyffsat rak, alltså få in bogen i det "bra" varvet. Men man bör ju ändå jobba i det svåra varvet också!!

Det är vanligt på hästar,inget farligt, men när man sen börjar jobba dem så "försvinner" det och hästen blir böjbar i både hållen, så med lite träning och att jobba hästens sidor lika mycket så fixar det sig!
Det är precis som med oss människor, de som är högerhänta, hur svårt är det inte att skriva med vänsterhanden...men med lite träning så fixar det sig åxo :)

Fick ett tips angående lösgörande arbete.. ursprungligen från en veterinär. Ska prova själv..

När man longerar hästen skall man ha en inspänningstygel på utsidan, inte hårt utdragen utan bara så att den ger stöd vid behov. Longerlinan träs genom inre bettringeno fästs i sadelgjord eller bukgjorden på selen. När du sen longerar kan du korrigera o lirka med bettet o ställa hästen inåt.

På det sättet kan man visst lösgöra en stel häst, lära dem använda ryggen o gå i rätt form. Tänk på att den svagare sidan inte ska överbelastas första gångerna, det är jobbigast med denna sida utåt.

Hästen måste vara van vid longering för att den ska förstå vad som förväntas..

Varför inte tömköra då? Låter ju som att tömköra fast med inspänning och bara en lina, då är det väl bättre att ha kontroll över alla linor från där du står och kan även justera yttertöm!

Markarbete är nyckeln till det hela :)
Du kan dubbellongera hästen. spänner fast hästen som om du skulle tömköra den, med tömmarna genom bettringarna och ner till de nedre ringarna undre magen, och på det viset kan du formge hästen och be den söka neråt framåt så den välver sin rygg. När det fungerar kan du spänna för i mellan ringarna och dubbellongera. PÅ det viste behöver du inte ta så mycket i hästen så tömmens tyngd verkar en hel del. Detta görs i både varven på en stor volt.

Longerar med kapson och gör olika böjövningar med min häst från marken,
* gå på små volter som jag utökar, vill ha en böjning genom hela hästens kropp,sätta sitt inre bakben under sig, tills öppna och sluta.
Man kan hjälpa hästen mycket från marken.

Lycka till!

reflekterade jag också på när jag hörde det första gången..

fast jag tror att poängen är just att linan fungerar som inspänningstygel o får hästen att söka sig framåt-neråt

Verkar som du fått bra tips tycker jag. Ibland är det ju faktiskt så att vi som ryttare har en "svårare" sida oxå. Det sitter inte alltid bara hos pållen.. :bump: Jag t ex skjuter ofta fram höger axel när jag rider på volt i vänster varv vilket ju gör att han tappar bogen och faller ut i det varvet... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Givetvis är en volt ett böjt spår, men det går ju att jobba med hästen på olika sätt på en volt, ställd, formad, rak, utåtställd. Jag menade inte heller att man inte ska rida i det svåra varvet, men däremot att man inte ska stirra sig blind på den sidan man upplever som stel och svår. Det här är ett väldigt vanligt problem som jag ser ofta hos mina elever, både ridskoleryttare och de med egna hästar.

Det var någon som påpekade att det ä rvår snedhet som gör hästen sned, eftersom vi är höger-/vänsterhänta. Det gör mer skillnad i hästen än man kanske tror och det är viktigt att tänka på det när man rider så att man jobbar på att själv ska vara liksidig

Jo det är sant...ryttaren påverkar nog mycket! Om man är högerhänt själv och har häst borde man skaffa en vänsterhänt medryttare för hästen skull :smirk: hehe :bump:

Alla hästar har en medfödd snedhet som är mer eller mindre utpräglad hos olika hästar. det kan jämföras med människors höger-eller vänsterhänthet. Longering/tömkörning kan hjälpa. Jobba vid ridning på olika böjda spår och om hästen är högre utbildad med rakriktande övningar såsom förvänd galopp och sidvärtrörelser.

Det sägs ju att hästar som är enkla i det ena varvet, de är väldigt svaga i den sidan, så att hästen är väldigt stark i den andra sidan som vi kallar"stel".
Men den bästa är att rida i båda varven lika mycket, gå in på små volter och sotra skifta väldigt mycket. det mjukar upp hästen väldigt mycket, små10m volter är bra!
men sitt bara inte och rid i det stela vavet hela tiden, för då blir hästen sne igen och spjärnar emot med andra sidan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 953
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar