Svårt att få stoet dräktigt!

goerleena95

Trådstartare
Jag har ett sto som är 13 år gammalt och har haft tre föl. Hon var utlånad under två år till en som skulle ta föl på henne, men hon fick henne aldrig dräktig. I år har hon varit hos hingsten vid tre tillfällen och blivit behandlad med antibiotika men blev ändå inte dräktig. Hur vanligt är det att ston blir ofruktbara? Har inte gjort bakterietest än, ska göra det till våren.

Sv: Svårt att få stoet dräktigt!

Att sätta in behandling utan tydligt provsvar är inget att rekomendera. Mitt tips är att du redan nu ser till att få ett bakteriologiskt prov taget under brunst, så att ditt sto inte går en hel vinter med ev. bakterier. Olika bakterier kräver olika preparat...

Ni har alltså försökt få stoet dräktig i 3 säsonger utan att ta bakt-prov? :crazy:

Jag hade också försökt ta ett bakt-prov redan nu alt göra det i första brunsten nästa år innan hon åker till hingsten.
Ett sto som går länge med infektioner kan bli sterilt och att behandla på måfå är ju heller inget bra, om man vet vilka bakterier det är kan man ju sätta in rätt antibiotika och förhoppningsvis bli av med dom utan att de gjort skada.

Är hon betäckt naturligt?
Ston som inte tar sig på semin brukar man försöka med naturligt för att "få igång" dom.

Helt otroligt att de inte odlat på henne??
Gud vad pengar som är kastade i sjön.
Hoppas ni får ordning på det, finns duktiga veterinärer som kan hjälpa dig.

Hon är bara betäckt naturligt. Nu önskar jag att hon som lånade henne hade tagit baktp. och att jag själv gjort det till en början med. Jag nämnde för veterinären redan vid första ultran att hon hade gått tom två år i följd, men han tyckte hon såg fin ut, kunde inte se något fel och föreslog ingen bakterieodling förrän gången därpå. Men då var det så sent så vi hade bara en brunst på oss, så vi testade med den vanligaste behandlingen. Vad jag har förstått så är det ganska vanligt att man gör så med. Vill dock tillägga att vår veterinär inte själv föreslog det. Det är alltid lätt att vara efterklok, nu kan jag bara hoppas på att inte gått för lång tid då.

Min vette tar bakt prov på alla ston oavsett om de fölat i år, varit dräktig eller gått tomma.
Man kan seminera/betäcka i samma brunst som man tar bakt prov och behandlar.
Väldigt dåligt av Era veterinärer att inte ta bakt-prov måste jag säga.
De flesta vettar tar bakt-prov redan på brunst nr 2 om stoet ej tagit sig.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 018
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 386
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10