svärmödrar.

FadeAway

Trådstartare
Jag har svårt för min sambos mor. Hon är låt säga speciell men relativt trevlig. Vi fick för en månad sen en son och jag har nu ännu svårare för henne. Hon har barnbarn sedan tidigare mellan 10-20år.
Mina problem med henne är att hon lägger beslag på honom och går runt med honom och jag tycker det är jobbigt att ha honom utom synhåll. Hon gnäller på att han sover när de kommer och frågar konstant om han fortfarande sover och så fort han vaknar tar hon upp honom.
Hon anser även att vaccineringar är av ondo för det är bättre att få barnsjukdomarna som barn. Dessutom tycker hon att jag är fånig som tvättar allt (kläder, sängkläder, mjukisdjur, nappar etc) innan han får använda det.
Vi ska heller inte lyssna för mycket på bvc råd efter vi uppmanat sambons far (hennes make) att han behöver byta tröja + tvätta händerna då han röker och bvc gav oss det rådet.
Dessutom vill de att vi kommer ner och hälsar på men vi ska ju inte på något vis känna oss tvungna trots detta tog hon idag upp det minst sju-åtta gånger under de tre timmar de var här.
Problemet är ju att ju mer på hon är ju mer avståndstagande blir jag. :(

Sv: svärmödrar.

Vad tråkigt att ni inte har någon bra relation.

Känns det bättre ifall du säger till dig själv att ni i er familj faktiskt ordnar det precis som ni vill ha det och att ni inte har någon skyldighet att diskutera eller försvara era val inför henne? För det är ju faktiskt så det är.

Vad gäller de saker som inte påverkar er öht, såsom hennes råd om vaccinationer eller att ni tvättar kläder och sängkläder innan användning så är det bara att låta bli att svara eller bara säga "jaha" eller "vi vill ha det så" och låta det rinna av er.

Vad gäller det som faktiskt har betydelse för er, såsom att hon går utom synhåll med bebisen så var bara tydliga med hur ni vill ha det: "jag vill inte att du går iväg med bebisen" eller "när han vaknar så vill jag helst själv ta upp honom". Börja inte diskutera utan upprepa bara vad ni sagt.

Fortsätt bara vara vänliga och trevliga men var tydliga med hur ni vill ha det så finns det ingen anledning att vara avståndstagande.

Hörde just på Rapport att där är ett utbrott av Röda hund i Järna. debatt i SVT kl 22 ang vaccinering, mins inte vilken kanal.

vad gäller att inte tvätta textilier/plast/allt man kommer i kontakt med innan man använder det så tillhör det basics här i livet, din svärmor verkar inte ha koll på det där med kemikalier i tillverkningsindustrin.
Fö håller jag med tidigare skribenter, erat barn, erat hem, ni bestämmer, passar inte galoscherna...

Nu har jag inga egentliga problem med min svärmor, utan hon är för det mesta en ganska försiktig kvinna. Utom när det kommer till barnbarn...
Min mamma sa något sant om svärmödrar en gång, "det går bra enda tills man får barn". Vilket jag tycker verka stämma, antagligen har det nog med att göra att de tycker de har rätt att vara med och bestämma i uppväxten då det är deras kött och blod. Om du tänker på din mamma så kanske hon också har lite underliga idéer ibland? Dock är ens egen släkt så mycket lättare att säga emot... (eller i min släkt alla utom min farmor. Där kan vi snacka svärmodern från helvetet)

Jag tycker att ni inte ens ska ta upp saker som rör bvc med din svärmor, om hon kommenterar vaccinering/nya saker säg "jaha, tycker du det" och lämna ämnet. Du behöver inte diskutera det mer, räcker med att du vet att du har rätt;)
Sen som diskurs säger, diskutera inte varför du inte vill att hon ska ta honom direkt. Du kan säga något som att "Ja, hen är nog hungrig" när bebisen vaknar.

Det som är jobbigt med min svärmor är att hon inte riktigt lyssnar när jag berättar hur vår son vill ha det (t.ex. ha mössan över ögonen när han sover) utan alltid ska hålla på med vad som funkade på hennes barn (sådant som oftast är tvärtemot vad han vill ha). Också är det en del sneda blickar då han är tidigt med att vilja sitta, greppa saker och allmänt i kroppen. Men hon tar det hon ogillar mest med sambon och lider sedan i det tysta när vi gör tvärt om;)

Sen vik er inte en tum med rökningen! Är faktiskt riktigt farligt, i början om sambon hade rökt tvingade jag honom att inte bara tvätta händer utan det var dusch och kläderna fick vara ute. Nu hände det bara en 2-3 gånger, men jag tänker inte riskera något speciellt inte när siffrorna talar så tydligt om att det är mest föräldrar som har rökt vars barn dör av psd.

Fast risken för psd är väl om man regelmässigt utsätter barnet för passiv rökning, inte om man inte duschar efter en cigarett?

Det är så oerhört tåkigt att folk inte kan respktera nyblivna föräldrar, deras åsikter och önskemål. Man må tycka att de har ideer, men låt dem få ha det då. Instämmer i andras åsikter: låt en del (typ vaccinssnack) rinna av er och bestäm hur ni vill ha det och stå fast vid det. Inga diskussioner behövs men vänligt men bestämt. Kanske låt din man ringa svärmor och snacka lugnt om att era viljor måste repekteras.

Välkommen till gänget...
Det finns bara en sak att göra.. Säg ifrån när hon gör något du inte tycker om, eller du inte håller med.. Säg till att vill du ha hennes hjälp/åsikt så ber du om den.
Och om hon protesterar så är det bara säga att det här är mitt barn och det är jag som bestämmer.
Annars kommer du få ett helvete, jag lovar dig.

Jag tror att ni har hamnat i en ond cirkel. Som du säger, ju mer på hon blir, ju mer avståndstagande blir du. Går säkert på andra hållet också...

Jag har inga barnbarn (än) men hoppas att jag när jag blir farmor/mormor får lov att vara delaktig. För far- och morföräldrar är det en jättegrej att ha barnbarn, har jag förstått på de av mina vänner som redan har;)

Om då svärbarnet svartsjukt vaktar sitt barn skulle iaf jag bli ganska ledsen. Det är inte bara ett barn, det är även ett barnbarn, ett syskonbarn, kanske ett syskon...

Vad det gäller goda råd så gjorde jag själv så att jag tog det med en klackspark,- "jaha, gjorde man så när xxx var liten, ja, idag rekommenderar man så här, och det känns bra för oss" eller "tänk vad det kan ändra sig" - kanske skojade bort en del och sen gör man som man själv vill iaf.

Se mormor/farmor som en resurs, släpp in, på era villkor så klart, utan att vara svartsjukt vaktande, och "pinka revir".

Jag önska er en god relation, för er och era barns skull!

Jag tycker nog du gör lite stor affär av det hela, men det inte är så konstigt med en sådan liten bebis osv.

För det första det är barnets pappa som ska ta ev. diskussion. Hans föräldrar - han får lösa det.

Att hon gnäller på att hon sover är ju bara löjligt - låt det rinna av dig. Svara bra "spädbarn behöver sova mycket". Om hon "tar beslag" på honom så tycker jag nog att barnets pappa ska säga ifrån att de inte tar barnet utan att fråga först. Samt att ni inte vill att hon går iväg (vilket jag iof inte förstår är något problem, men alla är olika och det ska hon så klart respektera. Men det är inte givet, så säg det till henne).

Ang vaccination, tvättning osv. Svara bara att det är bvc rekomendationer och ni väljer att följa det. Det räcker med "vi gör som vi vill med vårt barn och det här har vi valt".

Jag har en jätte bra relation med min svärmor. Mina egna föräldrar har vi däremot behövt säga till ibland och det har alltid gått jättebra.

Vad säger din sambo/make? Har ni samma tankar & känslor/uppfattning om detta? Prata först med din sambo/make om detta så NI är överens så det inte blir tjaffs mellan er.

Sedan när NI vet vad NI vill hur och när saker ska göras så gör det på ERAT vis! Svärmödrar och svärfäder oavsett om det är på kvinnans/mannens sida får tycka vad dom vill. Goda råd kan man gärna ta till sig och lyssna på även saker man INTE vill ta till sig.

Det viktiga är att man som par själv får välja över den familj man själv skaffat UTAN svärföräldrars tyckande och bestämmande/krav osv.

Vet hur många förhållanden/äktenskap som gått i kras eller hållit på att gå i kras för att man barnfamiljen inte har vetat vilken riktining man ska styra sin skuta och hur man vill leva sitt liv med sin familj.

Skulle själv aldrig tolerera att svärmor/svärfar bestämmer över vår familj. MEN räkna för den saken skull inte att det ALLTID uppskattas att man går sin egen väg och gör på sitt eget vis :angel:

PS! Men jag hoppas att ni hittar en god/bra relation med era svärföräldrar. Det kan vara guld värt på alla sätt. :laugh:

Vi försöker prata (eller ja sambon). Vi har kommit till att hon inte går i väg med honom denna gången med då påpekade sambon det varje gång hon tog upp honom och varje gång var hon på väg bort med honom. Förra gången sade han också till men inget hände.

Tvättandet accepterar väl i den grad att lägger jag bort de han får från dem så försöker hon inte lägga i det igen.

Men hon är svår att ha med att göra förra sommaren hävdade hon att man blir tjock av juice och att det är tillsatt socker i det (mjölk med samma kaloriinnehåll var däremot inga problem). När vi läste rakt av på juiceförpackningen så gick det inte att diskutera längre. Så är det liksom lite med allt. Hennes tre barn har alla sovit på mage och inte dött (det har jag och min syster med då rekommendationerna var annorlunda då) så det är trams att barn nu ska ligga på rygg.

Hon är dessutom sanslöst långsint och har som det nu verkar i princip förlorat kontakten med sin äldsta son och tillhörande barnbarn dels då hon inte kan vistas med dennes far och avskyr honom som pesten. Det är väl närmare trettiofem år sedan de flyttade isär.

Vi kommer givetvis fortsätta följa bvc rekommendationer för även om hon uppfostrat tre barn så är det över trettio år gamla kunskaper.

Kan ju tillägga att hon även berättat tidigare vilka hemska svärmödrar hon haft. :angel:

En del svärföräldrar är tjurskallar med en s.k "så här gjorde man på min tid" attityd som du skriver. Ibland får man acceptera dom för vad dom är naturligtvis, ta det med en klackspark ;) (om det går )

Den "perfekta" svärmodern finns kanske inte & ibland inte heller den "perfekta" svärdottern/svärsonen :idea:

Men hon är svår att ha med att göra förra sommaren hävdade hon att man blir tjock av juice och att det är tillsatt socker i det (mjölk med samma kaloriinnehåll var däremot inga problem). När vi läste rakt av på juiceförpackningen så gick det inte att diskutera längre.

Jag var tvungen att gå in och googla på det där, på Arlas hemsida står det följande "Eftersom sockerarterna finns naturligt så finns det sockerarter i maten, även om det inte är något socker tillsatt. I en deciliter mjölk finns det 5 gram mjölksocker, i samma mängd juice finns det 8 gram fruktsocker".

Sedan är jag verkligen ingen kostexpert men det är väl inte helt otroligt att kroppen reagerar olika på olika sorters kolhydrater även om det är samma mängd?!

Jag tror att det är viktigt att du och sambon är överens. Det är ju hans föräldrar så det är (i mina ögon) han som får säga till.
Det låter onödigt att hon ska gå iväg med barnet då ni inte vill det men det låter också väldigt konstigt av bvc att ni fått rådet att svärfar ska byta tröja efter att han har rökt. Tvätta händerna kan väl räcka.

Det låter onödigt att hon ska gå iväg med barnet då ni inte vill det men det låter också väldigt konstigt av bvc att ni fått rådet att svärfar ska byta tröja efter att han har rökt. Tvätta händerna kan väl räcka.

Fick också detta rådet av bvc, jag är mest glad för de lägger vikt på hur farligt även LITE rök är.
Jag har men för livet efter min mammas rökning, inte stora men tillräckligt för mig.

Nej alltså sambons far får inte dricka ett glas juice på morgonen för att av juice blir man tjock. Jag har väldigt svårt att se att någon kan bli tjock av ett glas juice.

Att hon går i väg med honom tror jag inte är ett problem på sikt när han blir äldre men första veckan var det riktigt jobbigt. Det som stör mig är att hon inte frågar om hon kan få hålla honom utan att hon bara lyfter upp honom och att han inte ens hinner vakna riktigt. Min egen mor hade aldrig gjort något sådant så det är lite svårt hantera för min del.

Hon berättar även hur andra har gjort fel när de haft skrikiga barn trots att hon själv aldrig haft några sådana. Att köra barnvagnen över trösklar är till exempel fel.

Men låt henne ha sina åsikter, man behöver inte diskutera allt jämt och ständigt.

När hon säger att det är fel att köra vagnen över tröskeln kan man ju bara svara jaha ja. Eller med juicen, låt henne tro/tycka att det är dödssynd att dricka juice. Om hennes make accepterar att hon talar om vad han får dricka och inte så är ju det deras problem.

Om ni tycker att hon hanterar ert barn galet så får din sambo säga ifrån till hans mamma.

Man får liksom välja de fighter som är värda att tas, huruvida dom tycker att juice är onyttigt eller inte hör väl inte till den kategorin kan jag tycka.

KL

Jag hade stor respekt för min svärmor, hon var jämngammal med min farmor och de blev "kompisar" (gifte mig med äldre man, var hans 2a fru - är det fortfarande).

- Men hon hade synpunkter på att jag (vi) hade hund, tog aldrig med hunden vid besök hos svärmor så hon hade inget besvär med den. När hund nr 2 (alltså vi hade 2 samtidigt) kom fick jag höra "måste ni ha hundar, är det inte besvärligt och blah, blah", minns inte allt som sades ...

Då tände jag till och sa "om tant x (kallade henne så, det här var längesen) sköter sina blommor så sköter jag mina hundar och så pratar vi inte mer om det!"
Efter samtalet djup ångest för att ha varit oförskämd mot en gammal dam - men vårt förhållande löpte friktionsfritt därefter och det var skönt.
Ibland måste man säga ifrån.

I egna barns liv, fruar, sambos, barn och allt vad de har för sig lägger jag mig aldrig i, tror ibland att de tycker jag är ointresserad och nonchalant.

Jag förstår att du stör dig men som Calazirya säger och som jag sa förut så måste ni ju inte diskutera! Det räcker att ni säger Jaha och fortsätter göra på ert sätt. Det måste inte bli ett problem i relationen till svärföräldrarna om du inte gör det till ett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka