svårlastad...

S

sweetie babe

jag har en häst som aldrig går in i transporten...får försöka minst 2-3 timmar innan hon går in...:mad:
har nån nått bra tips hur jag kan göra så hon går in lite lättare:rofl:

tacksam för svar...:banana:

Sv: svårlastad...

Jag har inget konkret svar, men vad gör du när du har fått in henne? Åker du till ridhuset där det blir en rolig övning, eller är du så slut efter allt slit att hon bara behöver gå ut när hon väl är inne?
Jag har haft en enorm tur med min häst, han har bara varit lite kinkig, men efter 15 minuter så har han varit inne. Men efter att vi har åkt iväg till ridhuset (det var därför vi började transportträna) och lekt lite, så efter några gånger så har det gått lättare och lättare.
Sista året så har han lastat sig själv mer eller mindre:D för det är alltid nått kul som händer när man åker transport.

Så mitt råd är att träna vidare och gör nått kul som final på det hela!
Men som bekant så ston är ju alltid ston, jag har ju en jättehygglo vallack som sagt...

jag bryckar först ge henne en morots bit...sen åker vi i väg....då bryckar vi göra nått kul....:bump:

tack...

Jag är ingen lastningsexpert, och har väl aldrig varit med om någon tok-svår lastning. Har dock hänt några gånger att jag tagit över efter någon timmes lastningsförsök och då har det fungerat efter en stund. "Min" häst lasttränar jag ibland utan att åka iväg med, bara för att få in rutinerna tills det verkligen gäller.

Jag arbetar med tryck och eftergift vid lastning (och andra situationer också som häste uppelver som obehaglig, skrämmande eller förvirrande). Tryck = smackning, vifta lite med grimmskaftet (skänkelhjälp, tygelhjälp vid ridning (inte lastning alltså, men bara för att förklara principen av tryck)) etc. Eftergift = att trycket upphör, förstärkande eftergift är belöning av någon slag (röst, klapp, godbit).

Många har för bråttom med att få in hästen i transporten och förväntar sig att hästen ska gå hela vägen in så fort den rör sig frammåt. Gör den inte det så bara fortsätter man att dra i grimskaftet och smacka = tryck (har ingen aning om hur du gör, men jag kommer på mig själv ibland med att glömma av mig och göra så). Och om hästen kastar sig bakåt eller kliver på sidan av transporten så släpper man efter, gör en volt eller liknande = eftergift. Med andra ord så fortsätter vi med trycket trotts att hästen gör rätt, och ger eftergift när den gör totalt helfel. Hästar gör det som är enklast för dem, alltså den handling som ger eftergift.

Istället tar jag det väldigt lugnt och försiktigt vid lastning, nöjer mig med ett steg i taget, och ibland bara att hästen tittar rätt in i transporten. Jag låter den stå så en stund och lägger sedan på tryck, lagom mycket för individen. Om den inte lyssnar ökar jag succesivt trycket tills det blir en reaktion, t.ex. ett steg i rätt riktning. Då ger jag direkt eftergift, belönar och väntar en stund (30-60 sekunder eller mer, beroende på invidiven) så hästen känner att den gör rätt. Pausen är också viktig för att hästen inte ska hetsa upp sig. Den ska också tänka frammåt (kanske bli lite nyfiken) i pausen, för om den inte tänker frammåt när den står still, så lär den heller inte gå frammåt när du lägger på tryck. Börjar sedan om med tryck, och belönar med eftergift. Om hästen börjar backa eller kasta sig åt sidan sätter jag hårdare tryck på den, och direkt när den gör rätt så stannar jag och belönar.

Om hästen är mycket svårlastad och tycker det är väldigt läskigt kan man med jämna mellanrum belöna med att helt sonika göra en volt och fundera på något annat några minuter (OBS! Hästen ska tänka frammåt, men du ger kommandot att gå därifrån), för att sedan börja om igen, och när hästen har gjort ytterligare framsteg så belönar man med en stunds paus, och fortsätter sedan igen. Havre eller andra godbitar är också förstärkt belöning, men det brukar jag ge på plats (t.ex. när framhovarna står på lemmen så blir det lite godbitar, och när bakhovarna är på lemmen blir det lite till. Och därimellan har vi gjort en volt och börjat om från början minst en gång).

Har man en väldigt svårlastad häst ska man inte ha som mål att den ska gå in i transporten vid första träningstillfället tycker jag, utan man kanske nöjer sig med att framhovarna kommer upp på lemmen, nästa gång kanske man nöjer sig med samma resultat, men att det gick dubbelt så snabbt att komma dit, sedan ökar man succesivt kraven. Hästen ska tycka det är trivsamt att gå ombord, och inte stressigt och obehagligt.

Finns det något annat din häst är lite rädd för, t.ex. gröna soptunnor, pressenningar? Då kan du göra samma övning med dem och lära in tryck-eftergift i mindre pressade situationer. Tryck = korrigering eller kommando (gå frammåt, sluta backa t.ex.). Eftergift = slutar ge kommandot, belönar när hästen gör det vi bad den om. På det sättet lär sig hästen vad det är vi förväntar oss av den och blir inte stressad på samma sätt.

nått som iaf funkar bra på våra unghästar är att bara ha ett grimmskaft eller en något längre lina. sätt dej inne i transporten med en godisbit och vänta. tillslut komer hästen komma in antingen av att den har tröttnat eller av att den är nyfiken belönar man då massor så kommer hästen gå in mkt lättare nästa gång och nästa gång och tillslut går hästen in direkt :D funkar iaf på min polle :) går direkt in nu:D

jag och två till pers försöker lasta henne...omöjligt....få stå i flera timmar:cry:
men jag ska träna...min andra häst går bara rakt in ..:rofl:
hon får belöning när hon ä inne...ä det fel??:confused:

tack för svaren....:bow:

Är hon surig så försök att inte pressa henne så hon bara blir grinig... har ett ponny sto och i början så försökte vi med linor,sopkvastar ja allt som folk gav oss tips på men hon bara slår eller blir allmänt sur...
Nu har jag tränat som så att jag leder upp henne mot transporten och när hon stannar på lämmen för att backa så är jag själv snabb ch backar henne precis innan hon backar själv så att det hela tiden är jag som ger kommandona. Sen håller jag på så och belönar när hon går längre in än väntat... Håller man på väl länge så kommer man längre och längre in.. jag belönar också när on gör framsteg (med godis och klapp) låter henne stå still och tänka (i transporten) men ser man att hon är på väg bakåt så ....backbackbackback...
Hoppas att ni förstår hur jag menar..
Detta funkar mycket bättre än allt annat för mig eftersom det går lugnt till och det är upp till henne hur länge hon vill stå och vänta... gör hon inte som jag säger först så får hon backa ...om så 100 gångeer !!! Inne i transporten finns sådan lyx som Hö,godis m.m.

Stäng heller inte bommar eller läm för tidigt innan hon står lugnt inne... de kan bli rädda då...

Träna inte den dagen du ska någonstans utan träna för tränandets skull...
Om du har en annan häst som lätt går in så kanske hon lättare går in om han står och väntar...(OM de är kompisar förstås)..

Lycka Till !!:banana:
/E

Du gör helt rätt som belönar i transporten, men det är även viktigt att belöna varje gång hästen gör som du vill, dvs tar ett steg mot transporten. Hästar förstår inte belöning som kommer långt efter prestationen (precis som hundar och andra djur) utan det är viktigt att belöningen kommer inom sekunder efter att hästen gjort något rätt. Att bråka på en häst i 3 timmar och sedan belöna den först när den är inne ger bara negativa associationer för hästen när den ser en transport.

Tror det är ganska omöjligt att ge råd när man inte sett hästen i fråga... Men jag vet hur drygt det är då jag själv har en häst som är svårlastad! Problemet med min häst är att han aldrig har fått upptäcka att det inte är nå farligt, utan jag har fått höra hur dem har tvingat in honom med våld så att hela stallet och hästen har varit helt blodiga! Och han är världens lättsammaste på allla vis i vanliga fall så hade dem gjort rätt från början hade det inte varit nå problem idag!

Ett bra tips annars är ju att börja med att backa transporten mott stallet, så han går direkt från stallet och in i transporten (om möjlighet finns... det är ju inget som går att hålla på med hjälp om man aktivt vill åka med sin häst, men det kan va en bra början!?

Sen är det så olika om hästen är rädd, dummar sig, blir stressad av att åka iväg, har stått fel i transporten förut och kanske inte vill därför... man får ju bete sig olika beroende på varför hästen inte vill gå in!!

Sen en sak jag tycker är viktigt att poängtera som väldigt många missar är att hästen faktiskt kan vara rädd/stressad utan att man märker det så lätt!! Inte alla visar sin stress/rädsla genom att bli direkt sådär orolig!! Jag hade länge fel om min häst och trodde att han bara jävlades... sen fick jag lite hjälp av en annan tjej så nu ser jag helt andra tecken hos honom och vet direkt när han tycker det blir för mycket och blir stressad!

Ge det tid!!! Och ta inte för mycket experthjälp av många männniskor!!! Be kanske bara någon som du känner förtroende för och som har samma hästhantering som du har!

Lycka till!

Vi har haft en häst som varit "omöjlig" att lasta, men nu har jag fått tag på en "lasthjälp". Lasthjälpen består av ett långt tjockt rep med plast över en del. Den plastöverdragna delen sätter man runt hästens bakdel och repet dras sedan igenom grimman på båda sidor utifrån och in. Repet sträcks sedan framför hästen, man står framför hästen i transporten och "drar" in hästen. När hästen kommit upp på lämmen når repet fram till bommen där det viras ett varv, sträckt rep hela tiden och inga fingrar mellan, och hästen "dras" in i trailern då den ej kan gå bakåt. Vi har använt denna på en häst som det tidigare tog flera timmar att lasta trots många kunniga medhjälpare, nu räcker det med att lägga på honom lasthjälpen så går han snällt in. Jag fick tips på denna genom en hovslagare som även tillverkar sådana ( man kan även tillverka en själv). Det viktiga är att man tar det lugnt och det är bra att vänja hästen att ha lasthjälpen på innan man ska lasta. Mycket belöning inne i trailern, vi stod inne i trailern ett bra stund den första gången utan att åka så att han fattade att det var bra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka