Svårlastad ponny, som endast går in med handuk?

H

HoneysEmma

Japp, Min ponny är vääldigt svårlastad. sist vi skulle hem med henne ( tog hem henne från stallet jag har henne i annars, nu på sommarbete)
så stod vi 1 och en halv timme, hon stegrade sig så hon gick omkull 2 ggr.
Som tur var hände inget farligt.
Så kom min kompis med det förslaget att sätta handduk för ögonen , hennes häst funkar bara med det. Vi testade, och hon gick in direkt, och stod kvar, medan vi stängde! (backar annars ut. )
När vi tog ut henne, brukar hon rusa under bommen, vi hade handuk, och hon stod nu snällt och väntade ända tills vi hade löst henne, och manade henne bakåt. gick då lugnare än förr. :smirk:

Tror ni att det kan vara lösningen? ska o tävla imårrn, får se om hon vill in.. :crazy:

Hon är inte det minsta rädd, för hon står väldigt lungt när hon är inne, och jag har haft in henne 100 tas gånger annars, och hon backar ut, men står lungt en stund iaf.
Verkar som att hon inte orkar vara där typ :p

Sv: Svårlastad ponny, som endast går in med handuk?

om et fungerar skulle jag fortsätta med det.

Har dock bara testat 1 gång, Nåväl, ska testa idag någongång igen, då täävling hägrar ;)

Jag skulle hem från en tävling en gång, det tog över 2 timmar att ens få på hästen på rampen :p Men virar man ett långt grimskaft (har ett på mer än 3 meter) runt frambommen och sen tar i för kung och fosterland (en man kom fram och tog tag i situationen och rättare sagt DROG in hästen i transporten, sen stod han lugnt kvar medan vi donade och han åt kraftfoder) om hästen bara är envis och man verkligen inte kan på något annat sätt få på hästen på något annat sätt. Det fanns ingen personal på den parkeringen och det var -15 grader ute och allas tålamod var slut för länge sedan.

TIPS: det finns en typ av "halsband" i läder som man spänner runt hästens nacke och bakom ganaschen som jag sett svårlastade ardenner/kallblodshästar ha på sig, som man har ett grimskaft i som går sönder om hästen får världens panik. Men man kan "dra upp" hästen på ett lugnt sätt om den är envis och absolut inte är rädd. Men det är som sagt i NÖDSITUATION jag skulle få för mig att använda den.

Ellen

En av mina hästar har lastats på det viset i snart åtta år. Hon tävlas och har åkt släp tämligen mycket. Står alltid mycket lugnt och fint i släpet och är alltid hellugn. Men lastas med tröja ska hon ;)
Dock är det bara när man lastar in. Ut backar hon alltid väldigt sansat.

Det verkade ju funka! fortsätt med det :D
hmm, ett litet tips är att du ställer stransporten nära en vägg så ponnyn bara kan gå ut en väg, inte för att dt hjälper sååå mmkt, men lite grann ialf, har inte haft så svårlastade hästar :p

men, när ponnyn väl har gått in är det bra att snabbt ge henne en morot så hon kmr ihåg lastningen som ngt posetivt :D

Oj, tack för alla tips! :)

Vad kul att din häst har gått in så mycket på det sättet,LadyCovergirl ;)
Hoppas att min oxå går på det flera gånger :)

När vi köpte henne, vare det förra ägarenss pappa som kör slaktbil som "hjälpte"
Han lade på Emma en stryppsnara ( öglan kring nacken heter så)
och drog inn henne.
min ridlärare var med, och stod och grät. Andra gången hon grät som jag sett på 3 år.
Sedan sa hon att hennes bästis häst blev indragen på detta sätt, han hoppade lite till, och bröt nacken. YES altså.
Nåväl. Hon fick väll åtminstone inga allvarliga fobiier då hon stod så snällt sen :)

Jag hade tagit linor i stället det där sätten är nog de sista jag skulle använda. Har en gång haft hjälp med en piasavakvast då min feta c-ponny som var trilsk efter det kunde vi stå med en kvast modell barn. Min d-ponny fick vi leka NH med och vifta med ett snöre. Efter det har jag skaffat lättlastade hästar.

Varför? Linor funkar på vissa hästar, andra inte. Varför sluta med ett sätt som funkar och som ingen tar skada av?

VA?
Tur att jag inte är förra ägaren just nu utan bara förrförra ägaren. Hade inte tillåtit ett sånt lastningssätt(strypöglan) :( Tur att inget hände.

Fortsätt ni med handduken om det funkar, Men inga strypöglor mer! :)

fy vilket otäckt sätt att lasta på.. med strypöglan alltså..

jag tycker ni ska fortsätta med handduken om det fungerar :)

ja, jo jag vet, har drömt mardrömmar om dendär jävla öglan 100 tals gånger, ALDRIG att jag skulle tillåta det heller, jag försökte nog med "kan vi inte få testa på vårt sätt en gång till?"
men nix, han visste bäst, då han körde slaktbil. :confused:
Det han inte tänkte på, var att de djur han kör, aldrig behöver gå in igen,Emma vill jag ju att ska kunna gå in lätt, då hon är en riktig rosettplockare, och världens härligaste tävlingsponny ;) :banana:

en fråga... för de som lastar hästar med tröjor/handdukar osv över huvudet för att de kastar sig ut bakåt osv. skulle det gå lika bra med ett kör-huvudlag med skygglappar? tänker att det ju måste vara ngt med synfältet som gör att de INTE kastar sig när sikten skyms?
bara en tanke...:?

Fortsätt du med handduken om det funkar.:)

När jag lastar min envisa islandsmadam, sätter jag en lång lina i grimman och runt bommen, och ställer mig bakom henne och halar in henne på det sättet. Om hon stegrar eller försöker backa kommer hon ingen stans, utan väljer då att snällt gå in. Den sista tiden har hon inte protesterat ett dugg, utan kliver på när jag ställer mig vid sidan. Bara att samla ihop linan när hon går på. Ett sätt som funkar för mig då jag ofta lastar själv. Då kan jag i lugn och ro stänga bakom och sätta fast grimskaftet när allt är klart.
Det andra ännu mer envisa stoet, lyfter vi ben för ben och kliar henne under magen som belöning. :angel:
Ingen av hästarna är rädda, utan de tycker bara det är onödigt att gå på. De är vana att åka. Att backa ur sedan är inga problem.

Alla sätt är bra utan de dåliga. ;)

Det är förbjudet att vincha (stavning?) in en häst i transporten. Så o lägga ett grimmskaft/rep runt bommen o sedan dra in hästen är inte tillåtet.

Emma kastar sig inte ut, hon går halvt in, ( 3 steg på rampen typ) och backar sedan ut igen,

nu har jag inte läst hela tråden men enda sättet att få en av mina tidigare ponnys att gå in i transporten var att lägga en jacka över hennes huvud så hon inte såg något. efter några resor så kände hon sig trygg i våran transport och kunde gå in ändå vissa dagar.
hon hade troligtvis varit med om en olycka då hon fick panik om man skulle backa henne ur transporten vid urlastning, bara man tog ner översta bakluckan blev hon som tokig. man fick vända henne eller ta fronturlastning.

forsätt med handduken för allt i världen!!!
Var på väg att köpa en häst som oxå lastades med halsduk o det funkade hur bra som helst. jag fick prova att lasta honom o det va han som gick in med mig istället!:angel: så länge hästen trivs med det finns det ingen anledning att bråka!

Lasta så att hästen går in,fortsätt om hästen går in tex med handuk så kan du ju använda de för hästen går ju trots alt in..(:angel:)komp.svar men men...:angel:

pust, förlåt men att dra in hästen i transporten skapar bara problem. Min förra ponny var svårlastad , och efter många månaders träning kom vi fram till att bästa sättet är att man bara står och håller huvudet så hästen inte kan flytta på det åt sidorna elr gå bakåt men endå inte försöka dra in hästen, utan all kraft ska komma bakifrån, typ lina. Då tar det oftast bara några gånger innan hästen går in snällt i transporten. Och det är inte något som bara fungerade på min förra ponny utan det fuckar på de flesta hästar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka