Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

5

55555

Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i fyra månader.

Men nu går det verkligen inte med lastningen. Sist gick hon rätt in hemma men när vi skulle hem efter en träning så vägrade hon. Vi backade upp transporten bredvid en vägg och blockerade båda flyckvägarna och efter en och en halvtimme så hoppade hon in i släpet. Hon stod alldeles stilla hela vägen hem men fick panik när vi skulle av.

Hon är otroligt rädd om sina bakben (gammal olycka någon gång i hennes liv) och det är otäckt att backa henne ur en transport då det blir kortslutning i huvudet på henne. Därför beslutade vi oss för att köpa en ny transport med fronturlastning.

Idag försökte vi i tre och en halvtimma, tillslut fick vi ge oss. Vi lät henne gå upp på rampen sen backade vi ner henne.

Hon går upp på rampen när flycktvägarna är blockerade. Hon står med frambenen på rampen och huvudet är då i transporten. Hon kliver upp med bakbenen men direkt då så stegrar hon sig inne i transporten slår i huvudet och grips av panik. Vi lät henne flera gånger bara stå på rampen med frambenen och då sänker hon huvudet, sluter ögonen eller frustar. Hon är absolut inte stressad!

Om någon där bak viftar med spöt så hoppar hon bakåt, hoppar framåt och fryser fast. Men kommer aldrig in. Om man inte gör något bakom så står hon bara stilla.

Jag använder mig av en repgrimma och drar i henne när hon backar och står still och när hon går framåt så släpper jag, som belöning.

Vi fick ge oss för att hon slog sig och fick sår i ansiktet och det hela känns inte bra.

Det är ingen häst man kan "jaga" på eller bli arg på då hon svarar snabbt tillbaka och sparkar rätt så häftigt med bakbenen.
Vi har testat lina, soppkvastar, godis och ja, det mesta. Har slut på idér nu.. Vad ska jag göra och hur ska jag träna?

Hur ska jag få henne att sluta kasta upp huvudet i taket? Hur ska jag få henne att sluta stegra sig? Hur får jag henne att gå in?

Idag när vi tränade tog vi bort all inredning men det hade ingen betydelse..
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Har du tillgång till egen transport? Du måste avdramatisera det hela, jag tror hästen är stressad, att hon reser sig i transporten tyder på det. Kräv inte att hon ska gå in, bara gå och äta lite godis vid rampen och sen inte mer den dagen. Träna lite varje dag, ingen stress.

Här finns massor av lastningstrådar, och många goda råd om du orkar läsa allt :)
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Hur gör du med henne när hon gör fel i andra moment?

Har själv endel svårlastade hästar... eller... dom var svårlastade förut... det som har funkat på alla är att backa dom när dom inte går framåt... då menar jag inte att man säger back så hästen går bak ett steg eller två... utan tokbacka... backar 4-5 meter och visar att dom inte får vara med mej... efter en-två såna omgångar har varenda en gått in, glada i hågen!

Funkar varje gång. Har bara behövt göra detta en eller två gånger med varje häst... efter detta så har dom gått in av fri vilja varje gång vi ska åka! :)
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Fungerar inte så bra på smarta hästar som fattar att backar de så slipper de. Har en sån själv.

Till TS, jag har en lastningssele på min häst, efter några gånger med den går hon att lasta på under tio minuter mot tidigare två timmar. De senaste gångerna har hon gått in frivilligt.
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Så du menar att mina hästar inte skulle vara särskilt smarta... det är inte det som gör att dom går in.

Dom vet att jag backar dom när dom gör fel... dom vet att gör dom fel får dom inte vara med mig... vilket gör att dom hellre väljer min sida... eftersom att dom är flockdjur, och vill vara med sin flock... dvs... med mig.

Du kanske aldrig hört talas om NH...
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Å det är ju inte det att dom slipper för att dom backar... du kanske inte läste allt... men dom slipper aldrig undan.. utan dom får backa... för att sedan gå IN i transporten vilket dom gör. Har aldrig någonsin behövt stå längre än 30 minuter med nån av dom... funkar på föl, unghästar och gamla hästar...
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i fyra månader.

Men nu går det verkligen inte med lastningen. Sist gick hon rätt in hemma men när vi skulle hem efter en träning så vägrade hon. Vi backade upp transporten bredvid en vägg och blockerade båda flyckvägarna och efter en och en halvtimme så hoppade hon in i släpet. Hon stod alldeles stilla hela vägen hem men fick panik när vi skulle av.

Hon är otroligt rädd om sina bakben (gammal olycka någon gång i hennes liv) och det är otäckt att backa henne ur en transport då det blir kortslutning i huvudet på henne. Därför beslutade vi oss för att köpa en ny transport med fronturlastning.

Idag försökte vi i tre och en halvtimma, tillslut fick vi ge oss. Vi lät henne gå upp på rampen sen backade vi ner henne.

Hon går upp på rampen när flycktvägarna är blockerade. Hon står med frambenen på rampen och huvudet är då i transporten. Hon kliver upp med bakbenen men direkt då så stegrar hon sig inne i transporten slår i huvudet och grips av panik. Vi lät henne flera gånger bara stå på rampen med frambenen och då sänker hon huvudet, sluter ögonen eller frustar. Hon är absolut inte stressad!

Om någon där bak viftar med spöt så hoppar hon bakåt, hoppar framåt och fryser fast. Men kommer aldrig in. Om man inte gör något bakom så står hon bara stilla.

Jag använder mig av en repgrimma och drar i henne när hon backar och står still och när hon går framåt så släpper jag, som belöning.

Vi fick ge oss för att hon slog sig och fick sår i ansiktet och det hela känns inte bra.

Det är ingen häst man kan "jaga" på eller bli arg på då hon svarar snabbt tillbaka och sparkar rätt så häftigt med bakbenen.
Vi har testat lina, soppkvastar, godis och ja, det mesta. Har slut på idér nu.. Vad ska jag göra och hur ska jag träna?

Hur ska jag få henne att sluta kasta upp huvudet i taket? Hur ska jag få henne att sluta stegra sig? Hur får jag henne att gå in?

Idag när vi tränade tog vi bort all inredning men det hade ingen betydelse..


Träna ofta. Transport behöver inte betyda att den ska åka bort, oftast går man bara in och står där en stund - får mat. Jag använder inte repgrimma utan en vanlig i läder. Det absolut enklaste är att ha transporten stående och varje dag ge kraften därinne, det tar några dagar, sen fattar hästen och vankar in direkt. :d

Vissa hästar blir passiva av stress, att den står still betyder inte att den är lugn. Någonting är det ju som inte passar. Den kan ju... men någonting har hänt och den vill inte längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Å det är ju inte det att dom slipper för att dom backar... du kanske inte läste allt... men dom slipper aldrig undan.. utan dom får backa... för att sedan gå IN i transporten vilket dom gör. Har aldrig någonsin behövt stå längre än 30 minuter med nån av dom... funkar på föl, unghästar och gamla hästar...


Att straffbacka är väldigt hårt. Det fungerar säkert men jag skulle inte ha det som stående träningsmetod.
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Jag har hört talas mycket om NH och köper väldigt lite av det.

Min erfarenhet är att hästar lär sig att ifall de backas på rampen till en transport så betyder det att de slipper gå in. Om man inte backar dem går det mycket bättre.
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Min häst är precis som din - tycker det är obehagligt att gå på med bakbenen.
Jag har tagit för vana att innan vi lastar gå rakt över rampen, dvs från sida till sida, för att hon ska få upp bakbenen på lämmen för att se att det inte är så farligt.
Hon kastade sig oxå ut innan, har haft sår i pannan x antal gånger. Men inte längre! Jag avdramatiserar och lastar i lugn och ro, helst med så lite folk som möjligt runt oss. När hon står med frambenen uppe på rampen så sätter jag mig lugnt ner på huk inne i transporten med lite godis i handen. Vips så är hon inne!
Låser hon sig så börjar jag om med ett par varv över lämmen.

Inne i transporten väntar alltid lite mat + hö!

Om det är rätt eller fel, det spelar inte mig nån roll - det funkar alldeles utmärkt för oss och från att ha stått i 3 timmar med två medhjälpare, tar det idag max 10 minuter ensam!
Lycka till!
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Håller helt med. Många hästar går att staffbacka (men jag tycker det är ungefär det värsta man kan utsätta en häst för, så hårda metoder lämnar jag till hästarna själva). Men de som inte reagerar på det kan man backa 300 meter utan att det blir bättre.

Allt går till man träffar på sin överman. Då krävs det lite mer.
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Försök börja i en annan ände. Jobba med förtroende, tillit och "ledarskap" genom kommunikation genom kroppsspråk. Boken Dansa med Hästar av Klaus Ferdinand Hempfling har hjälpt mig att hitta "rätt" när det gäller hästhantering/kommunikation, man kan ta sig igenom sådana här situationer utan våld eller tvång.
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Alltså, jag har inga som helst problem med lastning. Nu har vi inte några hästar för tillfället, men jag har t o m jobbat med andras svårlastade hästar så just lastningsproblem har jag inte.
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

KL

Min häst har varit lättlastad dom 3.5 åren jag har ägt henne, alltid gått på själv.. Tills april ungefär, då började krånglet. Det var även då vi började åka mer (varje vecka), jag vet inte om det har med det att göra.. I början tog det några minuter, sen fick man ta till lite kraft..
Men i juni när vi vart på tävling, då var det kört! Efter veterinärbesiktningen kom regnet, och vi hade 3h till start, så skulle lasta på henne.. Fick hålla på en 45 min! När vi sen skulle hem, tog det 1.5 timme..

Vi testade allt - med rep bakom rumpan kastade hon sig bara bakåt.. Grejen är den - det syns att hon inte är rädd, hon ser skitglad ut! Det är bara rent trams hon börjat med! Och ja - hon är rätt ouppfostrad... :crazy:

Min tränare tipsade tillslut om en metod som funkat rätt bra. Dock börjar hon komma på det där och kastar sig bakåt ändå... Av longerlinan gör jag en ögla som läggs bakom rumpan, går upp över ryggen och sen trär jag den genom ringen på grimman, där jag sätter grimskaftet. Då får jag hela hästen med mig in. Ryggar hon bakåt drar jag till i longerlinan.
Det här har funkat för oss, iaf någon månad nu.. Men det tar längre tid varje gång trots allt...

Den här metoden kanske inte funkar för dig, just för att hon är rädd om sina bakben. Kan kanske va värt att testa ändå..? Jag har en teori om att min häst tycker att rampen på min transport är läskig.. (Gångjärnen rostade av och efter att vi svetsat ihop det känns den lite vinglig i sidleds.)

Det går f.ö. inte att "straffbacka" min häst, när vi kommer fram till transporten kastar hon sig åt alla håll ändå, inklusive på mig..
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Din lastningsmetod påminner om min med lastningssele. Mitt sto är inte heller ett dugg rädd, utan en smart häst som testar ifall hon slipper undan.
Straffbackning tar hon med glädje, ju längre bort från transporten desto bättre! Det senaste vi upptäckte var att ifall det är tomt i transporten bortsett från att jag står bakom bommen så går hon in av sig själv, men inte om jag står framför den.
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Det absolut enklaste är att ha transporten stående och varje dag ge kraften därinne, det tar några dagar, sen fattar hästen och vankar in direkt. :d

:bow:

I extremfall kan man om man har tillgång till en paddock eller gräshage ställa transporten där inne och låta hästen gå där och bekanta sig med fienden :grin: ett par timmar om dagen och så kan man servera hästens lunch i transporten (i början långt ut men sedan så flyttar man den längre o längre in). Tar en del tid men resultatet brukar bli bra.

Tror också det är viktigt att man när man väl har en häst som går in i transporten problemfritt underhållstränar lite genom att då och då låta hästen få gå in i transporten, äta lite i lugn o ro och sedan bara gå ut och fortsätta med dagen hemma på går'n.
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Det är för att du drar i henne som hon slår upp huvudet.

allt framför hästen ska vara behagligt.

O jo. du läser av henne helt fel. hästar stänger av under stress.

Man måste var LUGN o bestämd o gärna ge hästen sina måltider därinne-som en restaurang
Man ska aldrig lasta om man är i tidsnöd- hästen känner av stressen.
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Måste bara komma med ett inlägg, det sägs ingenting om hur hästar upplever själva körningen i transporten. Om en häst villigt går in men är stressad när man lastar ur så måste man se hur man kör. Detta är ingen pik mot TS men jag ser hur folk kör med sina hästar och jag tycker att det är märkligt att inte fler vägrar och gå på dessa transporter. Folk med BE-kort är ofta mycket bättre förare då dom faktiskt har tränats för bilkörning med släp. Detta inlägg är ingen kritik mot ts, jag ville bara få med en viktig aspekt i det hela. Number one reason for horses unwilling to load is wreckless driving - hämtat från en amerikansk tidning.
 
Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Jo precis.

De som kan lasta hästen, men inte ta sig hem. borde gå kurs i körning med häst i släpet.

Coari skrev- kör som om du har ett glas vatten i släpet.
Eller så åker man själv- utan att få hålla i sig:eek:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 060
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 335
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 030
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 181
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp