Svårighetsgrad i trail

Ginne

Trådstartare
När jag höll på med hoppning (för hundra år sen :crazy:) gick jag banbyggarkurs och fick lära mig att det ultimata var att en viss procent av de deltagande skulle vara felfria i första omgången, var det fler var banan för lätt, var det färre var banan för svår. Man strävade alltså efter att få det så, lyckades man var man en duktig banbyggare!

Nån som vet om det finns nåt motsvarande i trail t.ex.? Jag har WRAS regelbok och där finns det vad jag minns inget sånt, men det kanske finns nåt i AQHA eller nån annan stans, eller nån praxis, eller nåt? Eller...?

Sv: Svårighetsgrad i trail

Det enda jag har läst är nya texter om trail i E-klass där banan ska byggas "så att de flesta klarar den"... (inte exakt ordagrant men nåt sånt)

Jag tävlar inte trail själv och har inte regelboken här just nu så jag vet inte vad som står.
Funktionärerna i våran klubb har gått nån slags utbildning. Det togs säkert upp där med kan jag tänka mig.

Men med tanke på att sista tävlingen som var (D-nivå) strök sig halva startfältet pga för svår bana.... :crazy:

Nu är det ju inte funktionärerna som gör banan, utan domaren. Kanske diskuteras det på domarutbildningar, någon som vet?

Det är funktionärerna som BYGGER banan, och domaren (i alla fall på quarter tävlingar) går endast banan och godkänner den, de mäter mycket sällan avstånden på några hinder. Därför behövs det en banbyggar kurs även för trail, jag håller med. Morsan funderar på att dra igång en sådan, hon är ju en av de som har ridit mest och svårast trailbanor i alla fall i sverige med bäst resultat.

/Emmi

Men det är väl ändå domaren som ritar mönstret och bestämmer om det ska vara trav eller galopp över bommar t.ex.? Det är ju en stor skillnad på 4 bommar i trav eller 4 bommar i galopp.

Som Seabaz skriver, i WRAS regelbok så står det att ett mönster/bana ska göras så man förutsätter att alla ska klara av det.

Jag menade förståss att det är domaren som ritar banan och därmed också bestämmer svårighetsgraden. Sedan kan det ju alltid modereras genom att man väljer avstånden mellan bommarna och hindren, men domaren måste ju godkänna det också till slut.

I hoppning, däremot, har inte domaren något att säga till om när det gäller banan, det är banbyggaren som själv ritar banan och är med och övervakar hur den byggs på plats.
Banchefen i trail får en skiss av domaren och går efter den när han och medhjälparna bygger den.

Senast ändrad:

På våra tävlingar, är det INTE dommaren som ritar mönstren, de kommer och får mönstren i handen precis innan start.
God service mot domaren, och folk får ut dem på nätet ett par veckor i förväg och kan träna så mycket de vill :)

/Emmi

Hej!

Jag blir nyfiken.
Är själv med i SCW som anordnade tävlingarna på Lillerud utanför Karlstad där ni var och tävlade i somras.

Hos oss var det domaren/domarna som bestämde vilket mönster som skulle användas där regelboksmönstren används, och som själv ritade mönstren för WH och Trail.

När vi har arrangerat mindre tävlingar (C-och D), har klubben bestämt vilka mönster som används för WR och RE, domaren har alltid ritat TR och WH-mönstren själva.

Om det är som du beskriver att man från klubben också står för mönster vid WH och TR, vem har då ritat dem???

Jag kan förstå om din mor har gjort det som duktig och erfaren ryttare, eller om du skulle göra några med din erfarenhet men jag tror att grunden är att domaren ska bestämma.
Jag har heller inte regelboken framför mig och kan vara ute och cykla.

John S ritar ju erkänt "hemska" TR-mönster vilket ju verkar vara individuellt.

Håller dock med TS om att det vore önskvärt att rita ett tillräckligt snällt TR och WH-mönster för att de ska gå att använda till att särskilja ekipagen och att några faktiskt ska klara sig hyfsat felfritt (glöm hästens slarvfel när den inte lyfter på benen).

På våra tävlingar, är det INTE dommaren som ritar mönstren, de kommer och får mönstren i handen precis innan start.
God service mot domaren, och folk får ut dem på nätet ett par veckor i förväg och kan träna så mycket de vill :)

/Emmi

Är det ändrat nyligen eller är det så på SQHA tävling? Jag har ju haft min häst uppstallad hos en domare i Lissma;) och det var hon som ritade mönstren själv när hon skulle iväg och döma. Men det var ju Wras, är det olika regler kanske?

Man kan ju tycka att mer än 30% av de tävlande borde bli godkända (alltså inte diskade), är det inte fler än så borde mönstret anses som för svårt för den klassen. Eller så har man anmält sig till en för svår klass? Har det månne blivit så att C tävlingar haft för lätta mönster hittills?

stod du hos Nettan moritz eller? det är ju familj till oss :)
Jo på SQHA tävlingarna är det inte domaren som bestämmer mönster, utan utvalda personer i styrelsen....

Jag tror att det är för att ni har wras tävlingar, vi i SQHA gör inte så

Då kan jag tyvärr meddela att Nettans pappa (nästan min också) Jan Moritz dog den 4 oktober kl. 16,45 och begravs den 14 november
/Emmi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka