Svårfödd häst, foder

eldione

Trådstartare
Det finns en d-ponny i stallet som är väldigt svårfödd.
Han rids nästan ingenting och går på
4liter korn, 4dl betfor (när den är torr) och ca 10 kg hö.
Höets värden på energi och Protein är:
MJ 7,8
Smb 42

Han är i fint hull nu men han har ju en sådan otrolig överskottsenergi!!
Han är tydligen sådan här alltid och tappar då hullet när han får mindre. Han är krubbitare men det märks knappt nånting i detta stallet förutom vid utfodring. I ett annat stall hade det vart jättemycket.
Han tål inte havre.

Finns det nåt annat foder man skulle kunna ge honom som gör honom lite lugnare men som gör att han inte tappar hullet?
Han är verkligen jättejobbig och jag får snart spel på honom :crazy:
 
Prova med fri tillgång på hö, och rid honom under tiden, det bidrar ofta till att de äter ännu bättre. Lite olja kanske inte heller skulle sitta fel, hur är kvoterna i foderstaten?
 
Det är inte jag som rider honom, och som han håller på vet jag inte om jag vågar heller :crazy:

Jag vet inte kvoterna, ska räkna ut vad han får nu i helgen. Jag är den enda i hela stallet som ger i Kg och som räknar ut vad jag ska ge. Det blir lite svårt om jag ska få dom att byta för drastiskt.
 
Låter som hästen har problem med sin mage? Magkatarr/magsår. Ibland kan det va så att de krubbiter för att lindra magbesvären. Och att det är darför han oxå e så svårfödd. De ni kan göra själva är fritillgång på grovfoder för att lindra magsyra (och såklart att göda honom). Kanske ändra hagkompisar och ändra rutiner som gör honom stressad.
Hör med vet. det finns ett fodertillskott som hjälper, tror det heter Pronutrin eller nåt liknande.
 
Ägaren är dotter till veterinären :smirk:
Kan ju alltid fråga honom nästa gång jag ser honom.
 
Är det en stor d ponny och går han intensivt, bara slarvigt räknat får han 78 mj från höt och kornet ger väl ca 30 mj - om det är helkorn (2,8 kg), detta ger ett tal som passar 500 kg häst i hård träning. Lite mycket kanske. En del svårfödda hästar får helt enkelt för mycket mat och blir stirriga och ännu mer svårfödda. Lycka till med ditt räknande. Jag kan tänka mig att det svåra är att få ägaren att haja.....
 
Om ponnyn bara får hö, korn och betfor så får den för lite protein!!! Kvoten ligger runt 5,5 och den borde vara minst 6.

Prova att byta ut ett kg hö mot 1 kg lucern så borde det bli bättre.

Om han börjar ta sig i hullet och fortfarande är för pigg så kan ni ju prova att ta bort kornet.

mvh Jessica
 
Nej, linfröpellet behöver inte blötas.

Det sägs också att hästar har svårt för att ta upp proteinet i linfrö, så det kan inte räknas som en bra proteinkälla.

Personligen har jag slutat räkna med linfröna som proteintillskott.

mvh Jessica
 
okej, va synd.
Jag pratade med tjejen i vintras att jag tyckte att det vore bra att ge lucern till honom eftersom det var proteinbrist i höet (förra höet var ännu lägre, 26Smb) då lät hon positiv och skulle prata med sina föräldrar. Men det blev ju aldrig något, de är väl inte dom som tar sådär stenhårt på sånt där...
 
Kan jag inte tänka mig, eller annars har jag bara träffat rätt :).

Har gett detta till två helt olika hästar efter att aldrig provat det tidigare och där hände det grejer kan jag lova.

Men ändå är påstående intressant, av vilken anledning skulle en del hästar inte kunna ta upp detta protein?

MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 302
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 056
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp