Svårfödd unghingst -07:a

Aspasia

Trådstartare
Har en hingst född -07 på lösdrift, de är 3 hingstar som går tillsammans och de andra är riktigt runda och goa men inte min.
(De andra 2 är ju visserligen en welsh cob hingst född -08 och en annan liten ponny som är född -07)

Min unghingst är halvblod e. Al Cantino, ca 160 cm i mkh nu, han har haft en jämn tillväxt hela tiden, men tappar lätt i vikt.
Han har fri tillgång till ensilage och får ca 2 kg Krafft Groov 125 / dag.

Han är avmaskad och helt frisk för övrigt.

Har ni några bra tips på krafftfoder jag kan ge extra, för att få upp honom i vikt?

Sv: Svårfödd unghingst -07:a

Krafft protien finns ju i kraffts sortiment.

Hur fungerar han i hagen? Kan det vara så att han blivit "hackkyckling" och inte får äta i lugn och ro. Är grovfodret analyserat? Hur ser den ut isf?

På vilket sätt är han mager?

I den åldern kan de ju vara lite svårfödda, särskillt hingstarna. Är inte förvånad över att ponnyerna är bättre i hull :)

NU vet vi ju inte värdet på grovfodret, men är det normalt så är 2 kg Groov inte särskilt mycket. Dubbla det, eller lägg till nåt ½ kg soja så blir det skillnad.

jag ger min svårfödda häst Krafft Groov, lucernhack och müsli (som är gjord för svårfödda hästar). Han har sedan han började äta det hållit jättefint hull. (och han är väldigt(!!) svårfödd). Han har också fri tillgång till grovfoder, men är uppstallad.

Våran 07a går också på lösdrift, och kan bli lite tunn. Hon får av lucernhacken också när hon tunnar ur, och det gör susen på henne. Hon äter annars kornkross och havrekross. Kornet är också bra för hullet. Även en skvätt olja i maten gör skillnad.

Ge hästen lite olja, och ge ytterligare lite mer Groov? Som CK sa, är det ju inte så mycket med 2 kg, så du kan nog gott ge honom iaf 3 eller 4 kg.
Det är ju en början iaf att öka på det han redan äter och lägg till olja.

Annars, om han fortfarande är tunn, så finns det ju gott om bra müsli sorter för svårfödda hästar nuförtiden, samla på dig lite broschyrer och läs på om innehållet för att hitta den som passar bäst.
müslin jag fodrar med är dyr, finns nog billigare sorter dock.
Men lucernhack är iaf billigt, om ekonomi är något som behöver tänkas in i bilden. finns ju även lucernpellets om din häst äter det bättre än hacket. Kornkross är ju också bra att lägga till om du har det.

Men se bara till så hästen får i sig ordentligt med grovfoder, så att han verkligen har fri tillgång dygnet runt till bra grovfoder, så han inte växer upp på kraftfoder. :)
Även se till så han har gott om vatten och dricker ordentligt, min häst har sedan han fått hink i boxen (har vattenkopp sen innan, nu både det och hink)
och alltså börjat dricka bättre fått mer aptit och ätit bättre av grovfodret.
Du kan "fodra" med extra vatten genom att ge betforvatten om du vill se till att han dricker mer, det brukar gå hem hos de flesta hästar.

Nu känns det som att jag flyter iväg från ursprungsfrågan, men varför rekommenderar alla alltid lusern?
En häst som TS, som äter fri tillgång på hösilage, och inte mer kraftfoder än 2 kg, ser jag ingen anledning att ge lusern.

Det är inte giftigt med kraftfoder.

En av anledningarna att jag rekommenderar lusern är att när det saknas analys så man inte vet ungefär vad grofodret innehåller och hästen tappar i hull är lusern ett bra sätt att få lite säkrare värden. Är dock inte ett dugg rädd för använda kraftfoder om det behövs.

Fast kör man utan analys, och hästen tappar hull, så är det väl bättre att ge lite havre och soja, för att få upp värdena?

Eller skit samma, jag är bara trött på att överallt läsa om att alla rekommenderar lusern, för " att de hört att det är bra".
Så himla höga proteinvärden har inte lusern. Jämförbart med Groov 125, gissar jag.

jag rekommenderar det för att det funkat på min häst, som är svårfödd. Han har fri tillgång på bra grovfoder med bra värden, men den extra lucernen hjälper honom att hålla hullet, tillsammans med müslin.

Har en hingst född -07 på lösdrift, de är 3 hingstar som går tillsammans och de andra är riktigt runda och goa men inte min.
(De andra 2 är ju visserligen en welsh cob hingst född -08 och en annan liten ponny som är född -07)

Min unghingst är halvblod e. Al Cantino, ca 160 cm i mkh nu, han har haft en jämn tillväxt hela tiden, men tappar lätt i vikt.
Han har fri tillgång till ensilage och får ca 2 kg Krafft Groov 125 / dag.

Han är avmaskad och helt frisk för övrigt.

Har ni några bra tips på krafftfoder jag kan ge extra, för att få upp honom i vikt?

Prova Pavo grow suveränt och tas upp till mycket större del än krafft , jag har kunnat minska mängden krafforder med nästan hälften på mina hästar föl,unghästar som dräktiga, tas upp till 90% mot andra fodersorter ca 40% hästarna är runda och fina, vi fick hem ett föl som först gick här med sin mamma 1 vecka men jag tyckte inte hon var rund, lite tunn hon gick då på groov 125 (1kg) nu går hon på Pavo start för föl tom 8 månader och vi ger ca 3/4 kg och hon är jättefin nu (alla våra fodras separat så det är lätt att se om det blir skillnad) Ganska nytt foder men verkar kanon!
Sen kan det ju vara bra att veta att en hingst kräver lite mer än andra.
Lycka till

Jag använder kvarnbys lusern som faktiskt ger mest för pengarna av alla proteinrika foder. Kan inte värden på Groov 125 men av namnet att döma misstänker jag att "min" lusern har högre värden. Tyvärr har ofta haft ganska låga värden på vårt grovfoder med tanke på vilken typ av hästar vi har. Men då kan jag utan några problem ge dem fri tillgång på lusern pelletsen. Vilket är guldvärt när man t ex har hästar på lösdrift eller i gruppbox. Men behöver inte vara lika försiktig som om man skulle ge samma hästar kraftfoder. Det är ju betydligt känsligare för hästens matsmältning med kraftfoder än grovfoder och lusern är ju ett grovfoder. Så det är inga problem att ge så mycket att alla kan stå och äta t ex hela natten. Ger kraftfoder till samma hästar får jag ju på något sätt övervaka det hela så att alla får sitt och ingen får för mycket.

jag rekommenderar det för att det funkat på min häst, som är svårfödd. Han har fri tillgång på bra grovfoder med bra värden, men den extra lucernen hjälper honom att hålla hullet, tillsammans med müslin.

Håller allt med dig. Lucern är ett grovfoder, och det är det närmaste man kan komma det naturliga matregistret för en häst.
Jag hade nog passat mig för ren soja. Men Kraft ger ut ett musli foder som heter Red Mills, som bla är för avelston och unghästar, det använder jag mig av och det fungerar mkt bra.

Våra -07 hingstar (halvblod), som går på kuperad lösdrift äter fri tillgång på hösilage med 9.5Mj och 90g smrp/kg foder, Ts 70% samt 6 kg Krafft Groov 125. Samtliga är fina i hull och växer jämt och fint. Så jag tror att du måste fodra på din häst med mera kraftfoder, Groov 125 är ett bra foder med mkt fibrer och hög proteinhalt. Våra föl/nu Åringar f.-08 får mellan 4-6kg Groov 125 och samma hösilage, men dom orkar ju inte äta samma mängd grovfoder som 2-åringar därför kompletteras givan med kraftfoder 3ggr/dygn.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
Foder & Strö har en islandshäst hingst på 9 månader. går just nu i hingstflock tror inte de blivit släppta på bete ännu men ska inom sinom tid...
Svar
17
· Visningar
1 561
Senast: Hippo
·
F
Foder & Strö Finns det någon som kan hjälpa mej med att säga om detta är bra eller dåligt?? Analysrapporten säger följande om mitt hösilage...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: nipa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka