Svårfödd arab

quiquipi

Trådstartare
Hej, jag skulle vilja ha lite tips på vad man kan utfodra en svårfödd arab med. I dagsläget får hon hösilage, groov 125 och lusernpellets. Har pratat med kraffts foderrådgivare och de rekommenderade groov 125, tycker dock att det blir jäkligt dyrt i längden och funderar på om jag kan ge något annat istället?

Någon annan som har en svårfödd arab? Vad utfodrar ni med?

Mycket tacksam för svar :)

Sv: Svårfödd arab

Hej!

Min pålla har blivit väldigt svårfödd sen hon gick ner i vikt. Nu äter hon 9 kg silage (5.4 mj, 22 smrp) och 3.5 kg halm/dag. På det får hon 1 kg lusern (160 smpr, 8 eller 10 mj) och potatisprotein för att öka upp proteinet ännu mer.

Detta är alltså hennes underhållsfoderstat- hon har stått pga skada sen i juni.
Hon borde äta max 6 kg silage/dag men då försvinner hon helt!

Vad har du för värden på ditt grovfoder? Hur mycket hösilage ger du?

/Lavinia

Jag ger 8kg hösilage (7.9 MJ/kg, smrp 23 g/kg), hon har stått sedan i oktober pga långt gången hålvägg så hon arbetas inte alls just nu.
Hon får även 2kg groov 125 och 1 kg lusernpellets uppdelat på 4ggr per dag.

Hon äter inte mer tyvärr, jag har provat att ge mer men det hon inte äter lägger hon i sitt bajs :(

Krafft Groov är värt sina pengar i längden, jag lovar.

//Dressyr_flicka, som har utfodrat både tävlingshästar, ponnier, fölston och föl med Groov sedan ca 2003.

Hur mycket torrsubstans motsvarar 8kg av ditt hösilage? Jag antar att de analysvärden du anger är per kg torrsubstans, inte per kilo hösilage?

Oj, ingen aning om hur de värden jag angav förhåller sig till torrsubstansen.
På foderanalysen står det torrsubstans 74%

Hej!

Jag har inte riktigt koll på näringsvärdet på din lusern eller på groov 125, men jag antar att du täcker hennes proteinbehov också med det du ger? Det var väl det foderrådgivaren räknade ut åt dig antar jag?

Tyvärr är det ju så med vissa pållar att de behöver mer mat och vill de då inte äta mer grovfoder (kräsna jäklar som inte förstår sitt eget bästa ;) ) så får man peta i dom annat. Dvs var jag du hade jag öka med mer energi, eftersom pållan inte går kan väl kanske betfor (om hon tål det) eller olja (med långsam invänjning) vara vettigt.

Jag står också med hålvägg sen förrförra hösten så jag vet hur det känns. Min har faktiskt börjat gå upp lite när hon fått börja skritta lite. Jag har å andra sidan ett matvrak så jag kan verkligen pumpa i henne silage, men vill samtidigt inte att hon ska bli fet igen.

Just det- för att få upp proteinbehovet kan man ge lusern och potatisprotein- blir mycket billigare än andra färdigfoder, det verkar dock som om din behöver mer mat generellt.

/Lavinia, ska öka lite mer protein på sin så kvoten blir rätt igen

Istället för lusern valde jag Salsa Naturell gräs 10,5MJ o 160g prot. En säck på 30kg ger jag 182;50kr för. Betydligt billigare och högre värde än Kraffts lusern.
Kan vara svårt att hitta återförsäljare för Salsa så annars kan du kolla om Hippo Grow Alfa blir billigare att ge.
// Linda

Jag hade bytt ut groven mot betfiber och potatisprotein istället. Det blir betydligt mycket billigare. Om hästen gillar speedi beet/kvik beet/betfor så kan du ju ösa på med det för att få upp energin också. Om du ger vanlig betfor så hade jag sköljt bort sockret. Jag hade också lagt till någon dl linfröolja för att få upp energin ytterligare.

Skulle ge olja också. Energitätt så de behöver inte så mycket vilket ju kan vara bra på en häst som inte vill äta för mycket.

En av mina araber äter inte allt hösilage fastän hon får mer om hon vill. Men hon får mycket groov också för att hålla vikten, plus betfiber mix. Hon är jättefin i hull trots sina 24 år. Men när vi köpte henne som 18 åring var hon väldigt tunn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 308
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar