Svårast i ridningen?

majola

Trådstartare
Vad är ert absolut svåraste i ridningen?

För min del är det - förutom att jag sitter som en kratta - hörnpasseringar. Jag kan verkligen inte rida genom ett hörn! Och nu är det ju tyvärr så att eftersom jag vet att jag inte kan rida hörn så går det ju rakt inte...

Sv: Svårast i ridningen?

Svårast för? Hmmm..med min nuvarande häst är det nog tempot, alltid för snabbt.;)
Annars tycker jag att serpentiner med 4 "svängar" är grymt kluriga att få till, de blir aldrig jämna! :bump: :bump:
En sån där enkel grej, 3 är inga bekymmer, men en liten extra där så är det kört ;) .
Nån med ett bra knep?

Hörnpasseringar? Sätt upp en kon i varje hörn och tvinga dej själv att rida runt det.
Lägg en volt i varje hörna osv...

Volter i hörnen blir helt ok. Och jag kan rida ut i hörnorna. Det är när jag ska rida ett helt vanligt hörn som det kör ihop sig. Förmodligen är det bristande begåvning. :cry:

Först går inte halvhalten igenom. Sedan stjälper hästen runt i hörnet. Jag tappar balansen och stör hästen. Den snubblar vidare över kortsidan. Självklart får jag inte tillbaka den. Faller igenom nästa hörn över inner bog. Ramlar ut på långsidan. Sedan får man nästan ordning på det hela. Fast så går inte halvhalten igenom... osv osv osv :crazy:

4 bågar? Lägg första halvvägs till x, andra precis på x och de sista två jämnt fördelade på det som är kvar av ridbanan? :D Jag tycker nästan att tre är svårare för då finns det inga naturliga punkter att träffa.

Senast ändrad:

Åh, det är mycket :D

Brukar krångla till byterna och förväxlar alltid skänkelvikning och sluta på diagonalen :o
För att inte tala om att sitta ner på världens skumpiaste häst :crazy: (min) Sen ska man länga traven dessutom... :eek:

Just nu är det tempot. Det behöver bli lugnare. Men vi tränar så det blir nog bra.

hmm... Rätt galopp i rätt varv på min fd travare :D Öppna och sluta har jag inte riktigt lärt mig heller :o

Just nu är det att hänga med i dessa ständiga temopändringar pålle håller på med vid ridturerna. Han är ju bara fem och inte så stadig ännu.

Edit: Näh förresten, det är nog itne det svåraste, Det måste vara galoppfattningarna! För han oooooorkar inte bära sig ordentligt :p

Senast ändrad av en moderator:

Det svåraste som finns i hela ridninen är halvhalter.

Håller med till fullo! :bow:

Funkar inte halvhalterna så funkar i princip inget annat. Då kan man inte rida en korrekt hörnpassering, då blir övergångarna skit och pållan springer iväg i sitt eget tempo. Det går inte heller att gör tillräckligt bra rörelser eller ridvägar...
(Det är väl för övrigt ungefär så det ser ut för mig :angel: )

majola skrev:
Vad är ert absolut svåraste i ridningen?

För min del är det - förutom att jag sitter som en kratta - hörnpasseringar. Jag kan verkligen inte rida genom ett hörn! Och nu är det ju tyvärr så att eftersom jag vet att jag inte kan rida hörn så går det ju rakt inte...

Galoppfattningar - det är jag jättedålig på. Mycket pga att jag är ojämt musklad i höfterna efter ett diskbråck. Helt försvagad i vä sida och därför jättesvårt att fatta vä galopp...

Sedan är takt och tempo på min pålla inte det lättaste. Hon vill gärna springa iväg när det blir jobbigt.

/Lizzie

Min bedrövliga sits! Förutom det så ställer halvhalterna till problem ibland, går inte riktigt igenom alla gånger.
Sen ska vi inte snacka om att försöka sitta ner i traven! Ungefär så här ser jag ut då: :bump:

Sitta ner ordentligt i lite mera framåt arbetsgalopp har jag svårt för.
Jag åker alltid upp och ner och överlivet trillar fram hur jag än gör :crazy:
I lätt sits kan jag stå hur stadigt som helst, men inte när jag sitter, nääää då.. :devil:

Sen har jag svårt att minnas hjälperna för öppna och sluta :angel:

Det svåraste för mig är att låta hästen bära sig själv. Tex. på volter så vill hon inte riktigt följa med innertygeln utan hon "faller" inåt, och då är jag där och försöker stötta upp med skänklar och yttertygel och gud vet allt.
I stället för att bara ge hästen ett varv till på sig att ta ställningen, vilket hon ju kommer att göra. Men när jag börjar störa henne så blir hon bara sur och krullar ihop sig och lägger huvudet på sned :smirk:

Sedan vill jag gärna kasta mig framåt i galoppfattningarna också, men det har jag börjat lära mig av med när jag köpt dressyrsadel, för det gör liksom ont då...

Galoppfattningar! Tror ingen har kommenterat mina fattningar någonsin sedan jag lärde mig, men jag riktigt känner hur jag ersätter bra ridning i fattningen med att slänga fram innerskänkel, vilket pressar bak inner höft och överlivet åker framåt. Fult! Och inte så juste mot hästen, som före dess går i balans. :o

Jag tycker det är svårast att hitta ett bra tempo, både i hoppning och dressyr. Det känns jämt som om jag ökar/håller in utan att hitta den där naturliga takten.
Sen är det svårt att samla hästen och göra funktionella halvhalter, jag lyckas nästan aldrig få hästen att verkligen bära sig i en OK form, såvida inte hästen ifråga är väldigt välutbildad ;)

Hmm... det är mycket som är svårt. Sidvärtsrörelser, omhoppsvängar, sitta ned i trav...:D

Nej, men... det är nog allra svårast att sitta kvar när hästen bockar :rofl:

* takten/tempot (jag rider för fort)
* övergångar (jag är kass på dom men det har blivit bättre nu på slutet=)
* galopp (jag spänner mig och drar i tygeln, är rädd för att A ska bocka eller dumma sig)

..om jag får komma med ett o-ombett tips....tror du tänker FÖR mycket när du rider hörn....? en halvhalt ska ju endast "förnimmas", du ska inte avbryta hästen i rörelsemönstret utan bara få den att uppmärksamma att du gör en avstämning... Ofta räcker det med att sträcka på sig, krama lite ytter och höja blicken....
när man rider hörn ska man tänka att hästen skall vara uppe för ytter hjälper och vända med tyngden mer på baken än frammen.... dvs du vänder för ytter skänkel och ytter tygel... då blir det ingen stor "grej" av att rida hörnet. samma gäller ju för alla vändningar/rörelser du gör, dvs hästen ska svara för ytterhjälperna och framför allt vara liksidig, dvs inte gå på dubbla spår...Hoppas du förstår vad jag menar.

Mitt svåraste: sidvärtes för höger skänkel.... Jag är inte samstämd i mina hjälper och försvårar för hästen, som är svagast i höger sida.... vänster är som natt och dag...... :crazy:

Senast ändrad:

Ja, du har så rätt! Det är klart att det har blivit en ond cirkel. (Fast hörn är rätt svåra också!)

Jag tror det började med en häst som jag red tidigare där hörnen kändes bedrövliga med såg rätt ok ut. Det var inte förrän min ridlärare satt upp och själv red som hon förstod vad jag menade med att hörnen var dåliga. Och sedan dess sitter min "fobi" för hörn i. :crazy:

Gallopfattningar har jag haft svårt för JÄTTELÄNGE. Det är eg inte fattningen i sig som är svår utan att jag lutar mig framåt och tappar balansen. Måste träna på det
På min häst är det just nu att reglera tempot, det går för fort ibland hehe :D

nässla skrev:
Sedan vill jag gärna kasta mig framåt i galoppfattningarna också, men det har jag börjat lära mig av med när jag köpt dressyrsadel, för det gör liksom ont då...
då skulle du prova det i en westernsadel :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama