SVARA NU!!

T

toddy

Blir en häst pigg av att man ger den ett stort mått havre en gång per dag? :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Tja, det beror på hästen och på måttets storlek. Vissa flyger i luften av en näve och andra kan få flera kg och inte röra en fena mer än nödvändigt.
 
Att hästar blir pigga av havre är överreklamerat.
Hos några få hästar går havren direkt upp i huvudet,
men långt ifrån hos så många som folk vill tro.
Många som inte vill ge havre för att hästen kommer bli för
pigg, har inte ens provat.
 
det beror helt och hållet på. om man har ett hö med lågt proteinhalt och mycket energi i sig och den får havre som då inte innehåller tilräckligt med protein för att komma upp i rätt kvot, så blir hästen stressig och fjantig av sig. får den däremot tillräckligt med protein så lungar den snabbt ner sig och sparar sin energi tills dess att den jobbar eller känner för att dundra runt i hagen och är därför mycket lungare och mera kontrolerad när man rider den och den hetsar inte upp sig lika fort.
 
Om du med stort mått menar STORT mått riskerar man att ge hästen kolik istället. Kraftfodergivor bör fördelas under dagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 401
Senast: Livi
·
Kropp & Själ Ja alltså hur känns det i kroppen? Kollegan fick precis en host och nysattack och jag kunde se hur kroppen tog i runt buken. Sedan sa...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Murphy
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 544
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp