Svåra fall utav exem ..

A

AnnaJohansson

Jag har en D-ponny vallack som har exem, och min fråga är när bör man eller tycker ni att man kan ta av exemtäcket på hästen?
Köpte ett exemtäcke i våras, men han har väldigt svår exem så de hjälpte bara lite grann. Ni som har svååra exem hästar, snälla skriv hur ni gör på sommaren .. Man kan ju inte precis lämna sina tottosar i hagen och ha semester .. Jag har Ale Ridsports exemtäcke, men de var URDÅLIGT kvalité (tycker jag) så ska köpa hööks exem täcke nu , och huvan till den (den långa) .
När ska man sätta på täcket inför säsongen?
Vilka salvor använder ni?
När kan man ta av täcket?

Snälla svara, vill gärna veta. Min stackars ponny har kliat av sig heela manen och vid svansroten , han ser inte fin ut längre. Och detta hände bara på två dagar. :cry:

Sv: Svåra fall utav exem ..

Hej jag hade en D ponny med eksem i 4år så jag kanske kan hjälpa med lite tips. Ta av täcket efter första frost natten så du är hundra på att alla insekter är döda. Tog av täcket fötidigt en gång så min häst fick allergiskreakton och fick åka in till ulltuna. Det är bättre att ha det för länge än förkort även om det är jobbigt.
Jag använde Nyströms hästkräm funkade bra på min häst han kliade nästan inget när man anväde den varan dag. Nackdelen är att han blev ganska kladdig men man får tvätta dom lite oftare om man ska tränna och sånt.
Sen så ska man inte ha dom ute dyngnet rund utan ta in hästen innan solnedgången och ta ut efter att solen har gott upp då knoten är värst då.
Funkade för mig sista året hade man all man och svans kvar även om det va lite jobb med honom.
lycka till

PS boets täcken är bra (även lillhästens funkar) och du ska sätta på täcket mars/April beroende på hur vädret är.

Nu har visserligen inte min ponny så svåra eksem (välbehandlade, så det aldrig hinner bli något), men jag använder täcke med flugluva och behandlar med Horsol minst var tredje dag. Tvättar med Leovet Teatreeschampo och något annat eksemschampo, Guldros tror jag det hette, vid bra väder. När det är mycket knott får han stå inne med täcke. Sprejar med RB86, smörjer öronen med Helosan sol när det är mycket sol. Ser till att foderstaten är bra för att ha så ultimata förutsättningar för bra hälsa som möjligt.
Täcket åker på i april och sitter på till oktober (beroende på vädret).

Har en shettis med grav eksem sedan 8år tillbaka. Har testat en uppsjö av "eksem" täcken och gav nästan upp tills jag provade Boetts.Super täcke! Finns inget som är lika hållbart,torkar snabbt.

Jag täckar honom så fort jag märker att flygfän kommer på våren och låter han gå täckad tills jag märker de försvinner.
Smörjer med Prob och provar nu Horsol. Tvättar alltid honom ordentligt med antingen Hexocil eller Prob schampoo innan jag täckar första gången. Sen tvättar jag några gånger under täckes perioden. Täcket och huvan tvättas var 14 dag.

Tack för alla svar! men en fråga till, kan ni inte skriva vart ni köper alla dessa medel :D? vore uur gulligt så jag kan shoppa till mig lite inför nästa sommar .. pleease :D

Jag har en D-ponny vallack som har exem, och min fråga är när bör man eller tycker ni att man kan ta av exemtäcket på hästen?
Köpte ett exemtäcke i våras, men han har väldigt svår exem så de hjälpte bara lite grann. Ni som har svååra exem hästar, snälla skriv hur ni gör på sommaren .. Man kan ju inte precis lämna sina tottosar i hagen och ha semester .. Jag har Ale Ridsports exemtäcke, men de var URDÅLIGT kvalité (tycker jag) så ska köpa hööks exem täcke nu , och huvan till den (den långa) .
När ska man sätta på täcket inför säsongen?
Vilka salvor använder ni?
När kan man ta av täcket?

Snälla svara, vill gärna veta. Min stackars ponny har kliat av sig heela manen och vid svansroten , han ser inte fin ut längre. Och detta hände bara på två dagar. :cry:

Hej, jag är medryttare på en D-ponny new forest,
som har svååååra exem problem /:
han har precis som din, kliat bort all man, och mkt av svansen.
vi har täcket från Hööks, men det hjälpte inte i år /: han har kliat ändå...
men det är bra kvalité !

GLÖMN INTE ATT ALDRIG ALDRIG HA DET NÄR DET REGNAR, DÅ FÅR DOM FUKTEXEM !!!!! VARNING.

men, jag vet inte hur man kan göra det bästa... jag har hört att det finns ett jätte bra medel på apoteket, men svin dyrt /:
det är så starkt så att om dom står i en sjö hage, får dom inte vara nära vattnet, så kan fiskarna döö.. :o

lycka till !
vi har tyvär inte lyckats få honom med fin man någon sommar/:

Har en shettis med grav eksem sedan 8år tillbaka. Har testat en uppsjö av "eksem" täcken och gav nästan upp tills jag provade Boetts.Super täcke! Finns inget som är lika hållbart,torkar snabbt.

Jag täckar honom så fort jag märker att flygfän kommer på våren och låter han gå täckad tills jag märker de försvinner.
Smörjer med Prob och provar nu Horsol. Tvättar alltid honom ordentligt med antingen Hexocil eller Prob schampoo innan jag täckar första gången. Sen tvättar jag några gånger under täckes perioden. Täcket och huvan tvättas var 14 dag.

HUR VÅGAR DU TVÄTTA TÄCKET :o ?

om det är en exemhäst, ska man ALDRIG tvätta täcken.
då kan dom få exem av sjöljmedel,eller tvätt medlet ?
okeej, om du tvättar med ett speciellt medel så kan det gå bra, men är inte så förtjust i det..

en häst jag vet, blev bara värre när man tvättade täcken....

Hej, jag är medryttare på en D-ponny new forest,
som har svååååra exem problem /:
han har precis som din, kliat bort all man, och mkt av svansen.
vi har täcket från Hööks, men det hjälpte inte i år /: han har kliat ändå...
men det är bra kvalité !

GLÖMN INTE ATT ALDRIG ALDRIG HA DET NÄR DET REGNAR, DÅ FÅR DOM FUKTEXEM !!!!! VARNING.

men, jag vet inte hur man kan göra det bästa... jag har hört att det finns ett jätte bra medel på apoteket, men svin dyrt /:
det är så starkt så att om dom står i en sjö hage, får dom inte vara nära vattnet, så kan fiskarna döö.. :o

lycka till !
vi har tyvär inte lyckats få honom med fin man någon sommar/:

Hej tack för svaret!
Nej jag vet absolut inte hur jag skall göra .. men de va ju mkt bättre iår än förra året .. Och dels, nu har man ju gjort misstag detta året så hoppas man lär sig till nästa år då
Oj okej , min hovslagare tyckte att jag skulle kontakta veterinär men vet inte om de hjälper :S Va tror du?

Hej tack för svaret!
Nej jag vet absolut inte hur jag skall göra .. men de va ju mkt bättre iår än förra året .. Och dels, nu har man ju gjort misstag detta året så hoppas man lär sig till nästa år då
Oj okej , min hovslagare tyckte att jag skulle kontakta veterinär men vet inte om de hjälper :S Va tror du?

Nej det är jätte svårt med exem hästar på sommaren, jobbigt för dom /:
Jaa, fråga vet. dom borde veta det bästa ( hoppas man ) och kanske kan skriva ut nå recept på ett medel som funkar på just din häst ?

det är ju inte kul att åka på tävling med en häst med ingen man å knappt nå svans /: vet hur du känner dig ! inte kul alls.

hoppas det går bättre tills nästa sommar :) !

Hej! Jag har en islänning med eksem (myycket lindrigt dock!) och har erfarenhet av hästar med svår eksem.

Lúkas smörjer jag med ett medel som heter Spena som är från island, sommarsalva (gul och luktar jättegott!) och Helosan Sol.
Han har 1 Boett täcke, 2 täcken från Gekås (300 kr st!!) och 2 täcken från Hööks. Bäst är nog täckena från Gekås faktiskt.. :eek:
Boettet är dock mycket hög kvalité, men jag tycker det är något för tätt.

Smörjer VARJE DAG och duschar varannan dag med Prob schampoo eller Sjöholmens(?) schampoo med aloe vera i. (Finns att köpa på ÖB!) Han är nu symptomfri och går ute utan täcke :)
När det är soligt får han dock ha sitt eksemtäcke.

Aldrig tvätta täcket, det var det dummaste jag hört.
Skitiga täcken gör eksemen värre.
Dessutom blir dom täta svettiga, luktar illa av urin och alla bakterier som gror. Detta gör att hästen kliar sig.
Tvätta minst var 14e dag, desamma gäller hästen.
Eksem trivs på skitiga hästar.
Rena, smorda hästar med rent räcke som får komma in i stall ( utan täcke)under knottperioden kan bli så gott som eksemfria.
horsol fungerar utmärkt på min pålle.
Lägg gärna in lite hö i boxen när hästen tas in så glömmer dom förhoppningsvis att klia sig.

Aldrig tvätta täcket, det var det dummaste jag hört.
Skitiga täcken gör eksemen värre.
Dessutom blir dom täta svettiga, luktar illa av urin och alla bakterier som gror. Detta gör att hästen kliar sig.
Tvätta minst var 14e dag, desamma gäller hästen.
Eksem trivs på skitiga hästar.
Rena, smorda hästar med rent räcke som får komma in i stall ( utan täcke)under knottperioden kan bli så gott som eksemfria.
horsol fungerar utmärkt på min pålle.
Lägg gärna in lite hö i boxen när hästen tas in så glömmer dom förhoppningsvis att klia sig.

okeej, jag har bara hört att man inte ska tävätta täcken FÖR OFTA.
visst man ska tvätta dom, men jaa inte med sjöljmedel ?

jaja. jag trodde det var sant det jag hade hört, men kanske inte är så

okeej, om du tvättar med ett speciellt medel så kan det gå bra, men är inte så förtjust i det..

Ja du, det värsta som kan hända är att tvättmaskinen går sönder:crazy:
Tycker det är tråkigt att du ger sådana råd.
Det som gäller när man har en häst med grav eksem är just god hygien, dvs, dusch och tvätt av både häst och täcken, och det MINST en gång i veckan.
Sen får man se till att använda milda medel när man tvättar, en eksemhäst är ju redan utsatt, så då är det dumt att "späda" på med väldoftande sköljmedel med kemikalier.
Jag använder Grumme Grönsåpa när jag tvättar täcken, milt och effektivt.
Det är inget fel att ge "goda råd", men att be någon att ej tvätta täcken känns ej ok.
Brukar ej skriva och "påpeka", men nu kände jag mig tvungen.
Sen finns det 1000 sätt att behandla en eksemhäst, både bra och dåliga, och de bra sätten är oftast dyra.
Sök på forumet och läs på, det finns mycket bra skrivet här.
Mvh Annika

Förlåt men det var nog det dummaste påstående jag hört.:eek: Klart jag tvättar täcket.Skulle väl aldrig låta min häst gå med inkletade täcken utan att tvätta det rent. Blir en massa gojja på det i och med man smörjer hästen,svett etc... Ett rent täcke ger bättre skydd. Naturligtvis tvättar jag inte täcket med samma tvättmedel jag själv använder till våra kläder och ej heller sköljmedel. Utan såpa.

Inte tvätta täcket?! :eek:

Det blir ju jätteohygieniskt när hästen har på sig det såpass länge och man smörjer och grejar. Eksemen blir bara värre (och kna bli infekterade) av att ha ett smutsigt täcke på sig.

Sköljmedel? Det använder jag inte till några hästsaker. Vitsen med det är väl att det ska lukta gott, och hästen bryr sig knappast om det. Dessutom får väl alla hstsaker snabbt hästlukt såfort det passerat stallet.

du måste ha boetts täcke, det är det enda som hjälper en häst med svår eksem. täcket ska vara på från tidig vår till sen höst!!

och eksem är allvarligt, en del hästar får avlivas pga dom lider så oerhört mkt. att låta en eksemhäst gå utan täcke är djurplågeri.

fel, täcket måste vara på även vid regn. vet du hur mkt knott det blir en regnig dag??? täckena är tunna och gjorda för att torka snabbt. dom får inte våteksem av det..

Om den är allergisk mot svidknott så kan det hjälpa att ha den installad när det är som mest knott.(Brukar vara skymning/gryning)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka