svar snabbt , föl m. ledinflammation

C

Cursed

Är hästvakt i helgen, ägarna är iväg och sitter här med bla. ett sto med ett 3 veckor gammalt föl, fick kort upplysning om att fölet hade ledinflammation och det verkar som h*n skall avlivas imorgon..(ena ägaren veterinär) mera vet jag inte.

Försökt ringa till ägarna nu ikväll, men de går inte att nå, fölet har nämligen legat i boxen hela dagen, försökte resa sig vid ett tillfälle (vad jag sett) vet inte riktigt om jag ska försöka få upp den lille (om det ens går) med tanke på att den t ex inte fått i sig mat under dagen, och flugorna flockas runt den och jag har sprayat.

förstår att den legat mycket innan också för den har liggsår, men den var ju uppe en stund i morse när jag kom till gården i alla fall.

Risk att stoet trampar på den också ju.

Sv: svar snabbt , föl m. ledinflammation

Matas den för hand eftersom den inte kan stå??

Vad är det du undrar för något?

Lite skrämmande... En veterinär som lämnar sitt stackars föl med en kort förklaring att fölet är dåligt...

Stackars bebis... Ärligt talat kan jag inte ge dig något bra råd, hoppas att någon annan kan det. Tycker att den borde äta något, men ska nog inte heller tvinga den att resa sig om den har ont. Flaska kanske?

Senast ändrad:

Att stoet trampar på den är nog inte så stor risk, de är mer övervakande än vad man kan tro.

Jag hoppas du skojar :eek: Ett föl i den åldern ska/bör äta minst varannan timme.
Du påstår mer eller mindre att ni låter den ligga o svälta ihjäl,vad är det för fel på folk :devil::eek:

Jag hoppas du skojar :eek: Ett föl i den åldern ska/bör äta minst varannan timme.
Du påstår mer eller mindre att ni låter den ligga o svälta ihjäl,vad är det för fel på folk :devil::eek:

Förutom infon om hur ofta föl bör äta så var det där inlägget inte direkt hjälpande för TS. Om du tycker att det är så hemskt så hjälp TS med det hon undrar.

jag bad om lite hjälp, inte en utskällning ..

jag har försökt spruta in lite mjölk med en spruta, hittar ingen nappflaska här heller..

frågan är om jag skulle ringa hit någon annan veterinär? men det är ju inte det lättaste en lördagkväll, ?

Och frågan är om det behövs, eller jag ska bara försöka fortsätta få i den vätska, eller ska jag försöka få upp h*n?`
Men när den själv försökte verkade det inte som bakbenen kunde bära upp den, men den kom i och för sig inte så långt på väg.

Veterinären, ägaren lät ju rätt så lugn, innan h*n åkte i morse och h*n nämde ju liggsåren så den har ju legat mycket innan, men den kan ju inte vara utan föda alls.. ?? känner mig lite hjälplös.. när den inte ens reser sig när den kissar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du skall ringa en annan veterinär.

Gör allt vad du kian för att få tag i en annan veterinär! Om den inte har fått i sig vätska på så länge så är det illa. En veterinär kan ju ge den näringlösning i dropp. Eller tillhandahålla en stor plastspruta som du kan ge ersättning med, eller har du mjölkat ur stoets mjölk?

Även mataffärer säljer ibland nappflaskor till barn så du kanske kan få tag på en imorgon. Ett tips är annars att du letar igenom kylskåpet (eller mataffären) efter en plastflaska av lämplig storlek och form, häller ut innehållet och diskar ur ordentligt. Förr när ketchupflaskorna hade långsmal hals så var de jättebra att ge hästar flytande med.

Det gör ont i mig när jag tänker på den stackars fölisen som ligger där och kanske torkar ihjäl. Gör allt du kan, den behöver vård snabbt! Lycka till!

en sak jag undrar över är:
om ägaren nu är veterinär, fölet Ska avlivas, h*n har liggsår o kan inte ställa sig... Varför i hela helskotta (om man ska uttyrkca sig fint) är h*n fortfarande i livet? vad väntar ägaren på? h*n lider ju garanterat om den bara ligger o dessutom har liggsår..

tycker det låter hemskt konstigt med en vet som lämnar ett egentligen redan dött föl bara sådär... om man är vet kan man väl avliva när man nu har konstaterat att det inte kommer funka??
ja ja, det där hjälpte ju inte direkt.. men försök få i den vätska, helst stoets mjölk... men om det inte går skulle jag ta sockervatten... och ring ut en vet...en annan.

Förstår inte heller varför fölet inte är avlivat redan, det är ju höjden av djurplågeri att låta den svälta ihjäl. Vad är det för veterinärer egentligen? Som någon annan sa, se åtminstone till att den får sockervatten.

Hade det varit jag hade jag hämtat bultpistolen och själv åtgärdat det hela. Men vad är det du ska göra när du skulle hålla koll på djuren då ägarna är bortresta? De verkar ju inte bry sig det minsta ändå.

KL

så här får det inte vara! ring jourvet NU! i morgon ska myndigheter kontaktas och anmälan om djurmisshandel ska göras.
hoppas den veterinären mister sin licens. det är ju ingen som man vill ha ut till sitt djur direkt.

lilla fölet måste få i sig vätska nu på en gång! först vart bor du någonstans= kanske finns det en bukare i närheten som är fölvan som kan hjälpa dej. bor du i södra sth, så kan jag o assistent kasta oss i bilen omg!
RING VETERINÄR NUUUUUU!!!!

nästan alla nattöppna mackar har nappflaskor. ring en bekant som hämtar upp en omg o möter dej hos den lilla, be även om att köpa druvsocker, mjölka stoet under tiden så det är klart när nappflaskan kommer. troligt vis är fölet nerkylt, ett större hundtäcke brukar vara bra annars är det mjuka flecce filtar som gäller. ha lite koll på fölets slemhinnor..

stackars dej som har fått ansvar för detta, glöm inte dokumentare med foton, tur att nästan alla mobs har kamera.

Försökt ringa till ägarna nu ikväll, men de går inte att nå, fölet har nämligen legat i boxen hela dagen, försökte resa sig vid ett tillfälle (vad jag sett) vet inte riktigt om jag ska försöka få upp den lille (om det ens går) med tanke på att den t ex inte fått i sig mat under dagen, och flugorna flockas runt den och jag har sprayat.

Är det verkligen sant att ägaren, tillika veterinär, åker BORT och lämnar sitt svårt sjuka djur till en okunnig person SAMT att de inte går att nås i dessa mobiltelefontider?

knapp

som sagt så gav jag den mjölk igår i en liten plastspruta, så gott det gick.
Försökte få den att resa sig också men kunde inte.
Nerkyld var den aldrig.

För nån timme sedan när jag kom ut i stallet så låg den i alla fall i en annan del av boxen så det måste betyda att den varit uppe.
Och huvudet uppe i stället för liggandes i halmen så den verkade lite mer alert..

Och ang. ägarna är dem mycket respektabla personer inom bra djurhållning, och jag har jobbat här förrut under en mycket lång period, så jag vet att de inte är några djurplågare eller ansvarslösa. Tvärtom.
Även om jag personligen inte hade velat åka iväg om jag hade haft en sjuk häst.
Kanske var inte fölet så dåligt innan de reste iväg, vad vet jag, jag kom ungefär när de åkte.

I alla fall hade jag några missade samtal från dem i natt, som jag såg i morse, och fick meddelande om att jag skulle försöka få fölet att resa sig så den kunde äta, och att det skulle komma en annan vet. på förmiddan idag.

Så bra. Du får uppdatera hur det går.

Försök bara att få i den vätska :)

Jag hoppas att det ordnar sig för denna lilla fölis, men hela historien låter märklig. Horribelt att man lägger över ansvaret på en sjuk fölunge till någon annan.

KL

Visst kan man ringa ut en annan vet, men är det inte så att en veterinär inte får behandla en häst utan ägarens tillstånd, har för mig att det varit en sådan debatt eller artikel i Ridsport.

Tror i så fall att det är djurskyddet eller polis som ska ut, och de får tillkalla veterinär. Någon annan kanske vet bättre.

Låter som om den har Fölsjuka.
RING. Vet!
Den behöver antibiotika o vätska.

KL

Cursed...
Vad som än händer med detta föl så ta inte på dig några skuldkänslor sen.
Du gör ju vad du kan och något mer kan du inte göra.
Hade du vetat innan hur illa det igentligen är så skulle jag tro att du nekat ägarna att ta hand om detta föl.

I mina öron är det bedrövligt att ägarna lämnar ett sådant fall till någon annan.

Ungen behöver omgående in till klinik.

Ibland blir man bara förvånad......

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka