Svår ponny !

S

Summergirl

Hej.

På Lördag är det hopptävling på min ridskola, [Lokal tävling] och det var utlottning på hästar, jag fick oturen till en liten C-ponny . Hon har trav-galopp, brukar vägra mkt och är ganska seg . Har ni ngr roliga tips så man inte behöver skämas så mkt ?:angel:

Sv: Svår ponny !

Sätt igång ponnyn redan på framridningen! Driv lite, lyssnar inte hästen får du säga ifrån kraftigt med skänkel (ev tom lägga tillspö) så den genast går fram. Direkt när den svarar släpper du drivningen helt och är mjuk och fin. O så fortsätter du så, varje gång du skänklar ska det beyda något, inte sitta o driva utan att men att hästen ska öka.

Det viktigaste är att alltid be mjukt först och sedan varje gång få igenom en tydlig ökning när du driver, inte sitta och gnaga med skänkeln utan effekt. Och man ska genast sluta driva när hästen svarar, den ska tjäna på att lyssna på dig. Sedan under själva tävlingen får du göra ditt bästa för att hålla galoppen. Driv med sätet så du inte spjärnar emot med din kroppsvikt.

kanske strunta i att ställa upp?

det där var nog det dummaste svar jag nånsin sett!

Till TS: Se till att hålla ponnyn igång, mycket igångsättningar och avsaktningar. Se till att ponnyn gör som du vill och kräv lite av den!

Lycka till!

rama om om ha mycket bra tempo (dvs HÖGT!)..

det värsta man kan göra på ostadiga hästar är att ha för lågt tempo så att hästen hinner vingla och vägra..

tänk att hästen ska mellan stolparna och inte hinna stanna.. vägrar hästen då så kommer den att hamna bland bommarna och det vill den inte så håll om och driv och bredda gärna mellan händerna, då blir det lättare att styra och hästen upplever det som mer omramat..

och en sak som jag gör är att räkna galoppen, alltid, hela tiden.. hinder ett, två, tre, fyr, fem, sex, sju, ått, nio, tio, elv, hopp, ett, två, tre, fyr, fem,l hopp, ett.. osv då får man lättare in ett jämnt tempo och hittat avstånden bättre..

lycka till!

du får inte driva hästen ur balans dvs så snabbt att den lägger sig på frambenen då har du ingen chans att den hoppar utan rid ihop den så mkt det går alltså driv mycket men sitt emot så du inte jagar iväg hästen....
vad är det för höjd/klass??

du får busa igång ponnyn på framridningen! många ridskoleponnyer kan ju vara lite sega och tråkiga, men om du jobbar mycket på att öka galoppen och rida framåt på framridningen brukar det lösa sig. vet inte hur bra du rider eller hur ponnyn är, men ett förslag kan ju vara att ha sporrar på framridningen om det behövs. om den sen är igång brukar det inte vara så svårt att rida ihop den och galoppera i normalt tempo på banan.

nej jag var inte ett dugg seriös! :) men det är ju lätt att man blir misstolkad här på buke.

kanske strunta i att ställa upp?

Ja, hade jag fått detta tips inför min förra hoppclearound då jag fick en seg ridskolehäst som ofta vägrar kanske jag hade sluppit sitta här med bruten arm och överhuvudtaget inte få rida på evigheter.
:idea:

Ja, hade jag fått detta tips inför min förra hoppclearound då jag fick en seg ridskolehäst som ofta vägrar kanske jag hade sluppit sitta här med bruten arm och överhuvudtaget inte få rida på evigheter.
:idea:

men så kan man ju ändå inte tänka hela tiden!
Ts frågade faktiskt om tips och råd inför den kommande hopptävlingen inte tjaft hur vida hon borde ställa upp eller inte.
Jag tror ingen kan bli en bra ryttare med stort register om man ger upp en häst innan man försökt!

har vi påsttått något annat? jag skämtade och tog även Jackie_nova´s inlägg som ironiskt! (det stämmer ju säkert, men jag tog det inte som att hon menade att ts inte skulle starta)

Hej.

På Lördag är det hopptävling på min ridskola, [Lokal tävling] och det var utlottning på hästar, jag fick oturen till en liten C-ponny . Hon har trav-galopp, brukar vägra mkt och är ganska seg . Har ni ngr roliga tips så man inte behöver skämas så mkt ?:angel:

Jag tkr att du ska driva på ordentligt och redan på framridningen visa att det inte är okej att stanna eller att inte lyssna på dig ;) Kräv att ponnyn lyssnar helt på dig och beröm när h*n gör rätt :D Jag har också tävlat svåra ridskoleponnyer och har själv varit väldigt nervös innan , men om andra vet att ponnyn är svår behöver du inte skämmas om du misslyckas , och går det bra - då får du gotta dig ordentligt :D Tänk positivt utan negativa tankar ;) Lycka till :D

Försök inte få hästen i form på uppvärmningen, utan försök istället att få fart på den. Vifta lite med ridspöt framåt, så att pållen ser att du har ett ridspö. Och använd gärna sporrar, så du är säker på att du får upp farten.

Om hästen har bra fart och man använder sej av den "tyska hoppstilen", det vill säja, att man sitter ner i sadeln, ända tills man märker att hästen bjuder till och tänker hoppa (då slipper du vägran), först då sätter man sej i lätt sits. Räta upp dej efter hindret och sitt ner i sadeln igen o driv och titta mot nästa hinder.

Lycka till!

Det är jättesvårt att ge några råd så här på nätet. Tror du inte att din ridlärare bedömer dig som lämplig till denna häst eftersom du fick lov att tävla den? Ridskolan vill väl heller inte göra bort sig?

Be din ridlärare om råd när du går banan och rider fram.

Lycka till! När är tävlingen?

Det är jättesvårt att ge några råd så här på nätet. Tror du inte att din ridlärare bedömer dig som lämplig till denna häst eftersom du fick lov att tävla den? Ridskolan vill väl heller inte göra bort sig?

Be din ridlärare om råd när du går banan och rider fram.

Lycka till! När är tävlingen?
TS skrev sitt inlägg tisdagen den 11 november (dvs den risdagen som var för 5 dagar sedan) och skrev då att "på lördag är det hopptävling" dvs tävlingen var IGÅR Lördag ;)

Driv hela vägen fram tillm hindret och korta tyglarna ordentligt.Sporrar och spö är mitt tips

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar