Svår muskelskada

Hanhen

Trådstartare
Hej,

Undra vad ni har för erfarenheter av svåra muskelbristningar?
Min pålle har fått en i höger baklår, antagligen pga en spark.

Nu ska hon ha boxvila i 3 veckor efter en operation.
Hur har det gått för era hästar? Hur lång tid har det tagit?

Min veterinär säger att det är 50% risk att hon får en rörelsestörning, men att hon kommer kunna fungera som hopphäst igen?

Tacksam för svar.
Man tycker att man frågar veterinären 100 frågor på plats, men sen har man ändå 100 kvar när man kommer hem..

Sv: Svår muskelskada

2 mander tog det for min hast innan svullnaden la sig, men da stod hon inte pa boxvila utan kunde rora sig i den utstrackning hon sjalv ville.

Det tog några månader efter operation (hon hade stått skadad i drygt två månader innan jag kom till en veterinär som gav korrekt diagnos :() innan min häst var återställd men jag vågade aldrig hoppa henne riktigt högt efteråt.

Ska tillägga att min hade rejäl rörelsestörning först (gick som om hon fått på transportskydd för första gången :crazy:) men efter att kiropraktorn gjort sitt var hon som vanligt. :love:

Tack för era svar.

Krocket: Min gick ungefär som din i början. Och diagnosen ställdes efter 3 månader, trots två tidigare besök hos veterinär utan att ha fått någon diagnos (!!).
Men vet du om muskelskada är något som kan "gå upp" igen, typ som med senor?
Kommer du ihåg vad det blev för igångsättning sen?

Hanna

Jag tror i och för sig att det är ganska svårt att diagnosticera just avsliten muskel, det var inte förrän chefsveterinären i Helsingborg såg hästen som Flemming direkt sa: "Du, jag tror att muskeln är av, ska bara känna lite här bak. Jodå, den är av, mycket ovanligt, jag har bara sett ett sådant fall tidigare". Ungefär så. Då hade hästen anklagats för att över natten fått tuppspatt till jag vet inte allt av tidigare veterinär.

Hur som helst så resonerar jag personligen som så: en avsliten muskel som lappats ihop med en platta borde vara svagare än en oskadad muskel. Därmed ville jag inte belasta hästen som tidigare, men det hindrade inte något språng över 1.30 mellan varven. Ska nu påpeka att hästen var i full tävlingskondition vid skadetillfället.

Jag kommer inte ihåg igångsättningen, bara att den var inte särskilt långvarig. Problemet med min häst var att hon var så sned efter att ha överbelastat det friska bakbenet under längre tid att vi aldrig hade rett ut det utan en duktig kiropraktor. Och det var verkligen omedelbar verkan efter att jag varit hos kotknackaren: för det första somnade hästen direkt under behandling och sedan när vi kom hem drog hon värsta galopprepan i hagen (nej, det skulle hon egentligen inte få göra men jag var lika lycklig som hon så lät henne hållas en liten stund) och då visste jag att det skulle gå bra. (Fram tills den stunden hade hon mest skrittat långsamt och kanske knögglat sig fram i något som kunde liknas vid trav några gånger.)

Men skriv värsta frågelistan till veterinären vet jag! Och lycka till! Hoppas att du får många roliga år till med din fyrbenting. :laugh:

Senast ändrad:

Jag har inte varit med om hästar som skadat musklar bak, men fram. Två stycken i närtid, den ena är friskförklarad efer nästan 16 veckor box och sjukhage, den fick en spark på bogmuskeln som "skivades" och det såg initialt ut som en knivskärning, men det fanns även en fraktur på armbågsbenet som opererades och då var man tvungen att skära av vissa muskelfiber.

Den andra fick en enormt sår, den fastnade och slet av bogmuskulaturen, det syddes och nitades med 104 agraffer ,jag har aldrig sett ett så stort sår, just när muskeln blödde ur så trodde vi att en artär var av och att hästen skulle dö.. Den hästen är idag 5 veckor efter olyckan ohalt i både skritt och trav, men naturligtvis så ska den byggas långsamt. Fram till nu har det varit boxvila och kontrollerade promenader, från denna vecka sjukhage och skrittmaskin. Bägge dessa räknar man med att de ska bli helt återställda,

Det kluriga är som jag har fattat det att bygga extremt långsamt för att musklerna ska bli hållabara och de får inte skutta och ha sönder sig under tiden

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Myrten
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 252
Senast: Crossline
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 030
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka