svår född häst

K

Krulidut

rider ett magert fullblod nu som ska gödas upp
hon är 18 år och har vart svår född hela sitt liv, är VÄLDIGT nätt i krppstypen (huvud,ben osv.)
men om hon nu när hon inte gått på ett halvår ska kunna bilda muskler måste hon ha fett.

hon får

Morgon:

~½ L foder blandning

Natt:

Ensilage

I hagen:

Ensilage

Efter ridning/kvällen:

~ ½ L foder blandning
~ ½ L betfor
~ 13 ml B-vitamin

jag äger nämligen inte hästen dock rider jag henne nu, började nyligen

(ja jag har slutat på araben..)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: svår född häst

Jag hittar ingen fråga?
Dina foderuppgifter säger ingenting? Foderblandning?
// Linda

oj förlåt

frågan är vad man kan ändra för att isf. få upp hullet på henne lite till.

Foderblandning är typ Kraf*t Grund och något mer (pellets, havre och nått mer banlanding )

Tycker det låter lite lite av allt för häst som har svårt att lägga på sig. Basen är förstås grovfodret. Hur mycket får hon av det? Låt säga att hästens normalvikt är ca 600 kg, minsta grovfodergiva är då 1,2 kg ts x 6 = 7,2 kg ts. Ensilaget kanske har 60% ts = 1 kg foder innehåller då 0,6 kg ts. För att förenkla matematiken (för tidigt på morgonen för att räkna) blir det ungefär 14 kg ensilage per dag minst. En svårfödd häst skulle du dessutom kunna ge fri tillgång grovfoder. Gör en analys på ensilaget om det inte finns. Sedan är det det där med kraftfoder... Min gamla d-ponny får ungefär den mängden kraftfoder som du ger ditt fullblod. Han är förvisso mycket gammal och behöver den mängden då han inte kan tillgodogöra sig grovfodret lika bra längre.

För att bygga muskler skulle jag ge mer protein genom att utfodra med lucern utöver kraftfoder och ensilage och se vad som händer.

Det här är ju en minst sagt bristfällig foderstatsberäkning från min sida, men kanske en liten hjälp på vägen:crazy:

frågan är vad man kan ändra för att isf. få upp hullet på henne lite till.

Foderblandning är typ Kraf*t Grund och något mer (pellets, havre och nått mer banlanding )

Mer mat kan ju vara en lösning.
Nått annat att tänka på är att äldre hästar ofta behöver mer protein.
Tyvärr ger du för lite uppgifter om hennes foder för att man ska kunna ge några direkta tips.
// Linda

Min relativt lättfödda ponny får mer än ditt äldre, svårfödda fullblod (alltså i mängd, hon äter en g.proteinrik müsliblandning) . Min B-ponny får lika mkt.
Tror du måste öka på maten ordentligt+se till att du har bra hö!

Senast ändrad:

Hon får alldeles för lite mat, inte konstigt att hon är smal. Fri tillgång till ensilage kan ni ju börja med, sen kanske 2 kg lucern, 3 kg havre och 5 dl sojamjöl kan läggas till.

Öka inte för snabbt, låt det ta ca 10 dagar att komma upp i denna givan.

Många är rädda för att använda sojamjöl, men i mindre mängder är det helt kanon, speciellt till tunna fullblod. Även kräsna hästar brukar gilla soja.

Det står ingenting om hur mycket ensilage hon får, det behöver inte alls vara "för lite" för att täcka underhållsbehov om det är bra värden i det.
(mitt eget fullblodssto klarade både högdräktighet och digivning - betydligt mer näringskrävande än lätt ridning - enbart på bra hösilage...)

Utan att veta vad ensilöaget innehåller är det omöjligt att ge bra råd, men om hästen är svårfödd. GE MER MAT....

min kuse har fri tillgång på hö inne å hösilage ute. när hon kom till sverige (imp. tyskland) vägde hon alldeles förlite...ca 200 kg undervikt!!! har nu gått upp men e svår å hålla i hull. utöver fri tillgång på grovfoder så får hon kornkross, havrefritt färdigfoder (pelleterat), havrefri müsli, betfor, luscernhack, olja,betfor, fodergäst, mineraler.

Något som du kan ge är ju korn och lusern hackad strå:love: ger det till min svårfödda halvblods valack och det är toppen! Ge också mycket hösilage.

Utan analys på fodret är det rent menlöst att ens försöka fundera över vad hästen får i sig och inte. Finns det ingen analys på silaget?

Tycker inte det låter som spec. mycket foder. Mina normalfödda kusar äter mer kraftfoder än denna gör, och får i sig mellan 9-15 kilo hö per dygn.

**KL*
Tänkte bara höra vad ni tycker om denna mängden med mat till ett svårfött halvblod.. (även han hela sitt liv)
Lite bakgrund. Han är 20 år i år och 175 cm hög. Han går alltid upp till en normalvikt när gräset börjar få sin glans men tappar de fort på hösten om man glömmer stödfodra när gräset tryter!

Frågan är alltså om följande foderstat är på ett ungefärg okej..
2 liter lucern pellets.
0.5 liter betfor
0.5 liter vetekli (ev inget vetekli)
Grund.. vet itne hur mycket ännu för har inte börjat med de. Har fått stor mängder havre istället..
Mineraler.. Mängden som rekommenderas för den sorten för hästar i normalträning. (vet alltså inte hur mycket ännu)

Samt runt 20 kg hösilage.

Detta då per dygn?

Innan fick han korn och havre istället för lucern då... Men han fick sån hemsk mugg så de blödde på honom så har tagit bort de helt..

Alltså är den okej, inte okej? (jag vill inte ha en helt ny foderstat utan bara vad som är bra dåligt)

Hoppas ni kan hjälpa mig lite iaf så man får en *vet inte vad ordet heter* ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej på er det finns säkerligen samma fråga på forumet redan men jag tycker det är lite krångligt o söka så därför skriver jag en...
Svar
6
· Visningar
1 285
Senast: poetin
·
S
Hästvård Rider en häst nu som jag ev ska ha på foder senare, hon är jätte snäll men i galoppen är hon lite pigg, kan det ha att göra med att hon...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: Bejbie
·
F
Träning Hejsan! Jag har ett fullblodssto på 12 år (har haft henne sedan den 11:e) som inte har blivit riden på ett bra tag. Hon har vädigt...
Svar
5
· Visningar
1 199
Senast: Fire-Eye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka