Svår att lasta!

L

Lottson

Hej!
Jag har en häst på 8 år som är svårlastad.
Hon går upp på rampen utan problem med frambenen, men när hon väl står där, kollar hon runt och tillslut stegrar hon och snurrar bort från rampen. Sen går hon upp igen och gör samma sak om och om igen.
Ibland kan man få stå kvar på tävlingsplatsen helt själv hur länge som helst för att hon inte vill gå in i transporten.

En sak jag har märkt, är att när hon står på rampen och någon smackar (framförallt bakifrån) så backar/stegrar hon sig ut på en gång. Så tror inte att hon gillar pressen hon känner när man smackar.
Men man ser på henne att hon inte är rädd utan bara "dum".

Jag ska börja lastträna henne nu, men vet inte riktigt hur jag ska börja.

Är det någon som har några förslag på hur jag kan lastträna henne?:)

Sv: Svår att lasta!

Har en häst som beter sig som din, har ännu inte löst hans problem men lyckats lasta bra några gånger. Köpte en transport med fronturlastning, plockade ut alla grejer och började öva fram-bak utanför transporten, styra i sidled också utanför transporten, ingen press på att vi skulle in. Dag för dag kom vi närmare och närmare, stod alltid framför honom med ansiktet mot honom och sade bara fram och back, inget smackande för då ställde han sig och vände. Att hålla sig nära och att få honom att gå direkt med mig var viktigt, och att INTE fokusera på att komma in, utan bara kräva lydnad och flytta åt alla håll. Tunn repgrimma och långt rep för att få stopp när han försökte dra, och ingen bestraffning utan bara beröm när det går bra. Det är måste få ta tid, och man måste vara i rätt sinnesstämning själv för att det ska funka-lugn och inte stressad. Bara att träsa på tror jag, finns ingen enkel och snabb lösning.. När hästen sedan tänker framåt kan man gå genom några varv, stanna och backa, bara stanna ibland, stanna och sedan gå framåt etc. Sedan börjar man plocka in grejer, och till sist börjar man stänga. Lycka till!

Skulle öva henne genom att ta ett steg i taget - beröm. Visa henne att göra rätt är roligare än att vara dum :P

Så ta ett steg upp räcker med bara frambenen på rampen. Stå stilla - beröm/godis. Backa ett steg - beröm/godis. Sedan backa ett steg till osv. Sedan kan du ta två steg upp på rampen och ett tillbaka osv.

Det många gör vid lastning är att "lastningen ska gå i ett steg" och har man då en häst som är lite svårlastat blir det steget ett enormt steg som inte kommer fungera :P .. Så småsteg i taget , beröm. Gå tillbaka osv.. Öva på sånt här flera dagar i veckan, kan ju räcka med leda förbi hästen transporten , gå upp ett steg och beröm. Sedan går ni vidare med det ni skulle göra.

Och går det väl bra att hästen går in osv så stanna där inne och sedan backa ut ett steg, in igen. Beröm.

Tack för mycket bra förklarande svar :) Nu ska vi öva och hoppas på det bästa :)

Som tidigare redan sagt, ta ett steg i taget, beröm när hästen går framåt, stanna den, backa ur och börja om hela tiden. Vad jag brukar göra i början för att få hästen att förstå att det inte är farligt att vara i transporten är att jag lägger små morotsbitar i en "parad" ända upp i transporten. Då får hästen syn på dem och snappar upp dem en i taget, plötsligt har hästen gått in i släpet.

Jag har en fronturlastad transport så jag brukar bara låta hästen att gå igenom när den är framme, försöker även stanna hästen på rampen på väg ut så att hästen inte stressar.

Jag har även köpt en dually-grimma som jag alltid har på när jag lastar, kan inte lasta utan den med mina svårlastade hästar, den har hjälpt mig massor, i mina ögon är den värd guld:love: Den är verkligen suverän att ha på när man lasttränar:)

Köpte den i Tyskland, men finns även i Sverige, dock är den några hundringar dyrare här.

Sista rådet: Stressa inte, låt det ta den tid det tar! Var väldigt noga med att hästen är lugn och inte blir stressad, det lönar sig i längden.

Det du skriver kunde jag ha skrivit om min häst för något år sedan!

Han har alltid haft mer eller mindre idéer om hur lång tid lastningen ska ta så efter ett försök på över två timmar skaffade jag egen transport och började träna.

Min häst var inte heller rädd, han gjorde såhär bara för att han visste att han kunde. Väl inne i transporten stod han alltid som ett ljus och skötte sig väldigt bra under färd.

Så jag kopplade på repgrimman, ett rejält grimskaft, hjälm och vantar och sedan ställde jag mig på rampen och la tyngd i grimman tills han gav efter. Så fort han visade minsta tendens att gå (eller ens luta sig framåt) så gav jag efter.
Det viktiga är att ALLTID ha hans huvud in mot transporten. Vrider han på huvudet så lyckas han skjuta ut bogen och då åker man som en vante efter.
Och jag går aldrig från rampen. Kliver han på sidan -då får han också kliva upp på sidan.
Går han upp på rampe och fryser fast där så leder jag honom ett steg till höger, ett steg till vänter. Allt lugnt och metodiskt och så fort han gör rätt så får han eftergift...

Efter den här 2-timmarslastningen tränade vi, första gången tog det ca 30 min att få på honom, gången därefter gick han in efter 6 minuter.
Numera går han alltid in om någon går före. Ibland går det att skicka in honom (om det redan står en häst i transporten så går han alltid in själv. Oavsett vilket sätt jag lastar på så kan jag stänga bakom honom själv (om jag har lett in honom så går jag ut genom skötardörren fram och stänger sedan bakom honom.

Precis som du skriver så kunde vi inte ha någon bakom som smackade, puttade på eller stod med linor. Han bara krånglade ännu mer

Hoppas att du hittar ett bra sätt som passar er!

Här är det min sambo som lastar och man kan se på hästen att han funderar på något helt annat än att åka transport. (Både öronen och blicken är riktad mot hagarna bakom honom)

Och här har han bestämt sig för att inte följa med in.
Något som vi har gjort är att inte ge efter i grimskaftet när han backar. Vi håller emot och följer med ut och låter trycket ligga konstant (s å kontant det går i alla fall) tills han änker framåt igen.

Efter 6 minuter stod han såhär lugnt i transporten

Numera har jag skaffat mig en annan häst. Han gillar inte att kliva på rampen utan nästan hoppar in, och kastar sig ut. Det är lite knivigare såvida man inte vill ta ett lån på banken och skaffa transport med dörrar istället. Jag ska ta tag i saken och markträna honom så att han inser att rampen inte alls är farlig. (Det finns liknande saker som han avskyr -broar tex)

Hade en d-ponny hemma hos oss en sommar som betedde sig på samma sätt som du beskriver. När hon inte ville gå in snurrade hon ett halvt varv tills hon stod vänd åt fel håll längs med transporten eller så backade hon bara. Inte en chans att man orkar hålla emot när hästen bestämmer sig för att backa. När hon väl hade gått in så brukade hon kasta sig bakåt. Hon var inte det mista rädd utan hade blivit hanterad av mindre hästkunniga människor och lärt sig att ta över.

Vi löste problemet genom att sätta på henne långt kedjegrimskaft med kedja under nosen. Sedan tog vi änden på grimskaftet och snurrade det ett varv runt bommem bara för att bli starkare. En person stod inne i transporten och spände grimskaftet allt efter att hon gick framåt och tack vare att grimskaftet var snurrat ett varv runt bommem var vi starkare än henne så hon kunde inte backa. Hon snurrade och ställde sig längs med transporten nu också men en person fick då mota tillbaka henne. Hon kom snabbt på att det inte var någon idé att bråka utan gick in. Stod sedan still några sekunder i transporten och försökte sedan kasta sig bakåt. Men då grimskaftet fortfarande var snurrat så satt hon fast. Jag tror hon försökte två eller tre gånger sedan stod hon där som ett ljus. Några träningar senare så var det bara att kast upp grimskaftet på halsen och smacka så gick hästen in själv i tansporten. Väldigt praktiskt om man ska iväg själv.

Vi har fortfarande inga problem med att lasta henne men det gäller att man har kedjegrimskaft på. Försökte lasta utan en gång men då började hon bråka igen. Gick in i stallet sätte på kedjen och då gick hon in som ett ljus. Hon har aldrig försökt kasta sig ut ur transporten något mer.

Observera att det här metoden endast ska användas om man är helt säker på att hästen inte är rädd eller orolig för transporten och att den inte får panik när det upptäcker att den sitter fast!

Ditt sätt att lasta KAN fungera och jag håller verkligen med om det sista du skriver, som varning.
Dock ska man vara väldigt, väldigt medveten om hur illa den här metoden kan gå om man har en häst som inte ger sig.

Min väninna gjorde så som du skriver, fast med repgrimma istället för kedjegrimskaft. Hennes häst var inte heller rädd, utan hade bestämt sig för att inte åka. Det slutade med att hästen reste sig, men satt fast och gick omkull och blev liggande väldigt länge innan de fick henne på benen igen.

Idag kan den hästen inte åka med skiljeväggen i. Man får lasta in henne som vanligt, vända henne om, stänga bommen och luckan och då vänder hon sig åt rätt håll igen så att man kan gå in och binda fast henne.

Använder man den metod du beskriver så måste man vara väldigt medveten om att man måste släppa efter trycket INNAN hästen blir så upprörd att den riskerar att tappa balansen.

Jag är lite inne på ciccis spår här, men gjorde lite annorlunda då jag känner att ett kjedjegrimskaft är för skarpt.

Jag har en islandshäst som VÄGRADE gå på transporten. Tog ofta två timmar att få på henne om man ens fick på henne... Hon stegra och stegra så fort någon pressade henne..

Men det tipset jag fick av en arbetskollega (som funkar j*vligt bra) var att ta två helt vanliga longerlinor och sätta fast dom i varandra med krokarna.

Sen sätter du den runt rumpan på hästen och drar longerlinorna upp till manken,

gör en knut vid manken så att linorna ej delar sig,

Sedan trär du linorna igenom grimman.

Du ska ej sätta fast det utan bara trär rakt igenom.

Sedan virar du linorna ett varv runt bommen så att du har lite extra kraft om h*n skulle slänga sig bak.

Det här skadar ej hästen på något sätt genom att du trär igenom grimman, då hästen ej kommer kunna stegra sig så högt utan att det tar emot och den kommer ner på marken igen. Den kan helt enkelt inte stegra sig nått speciellt.

Pressa ej på bak, utan håll bara ett tryck framifrån hela tiden.
när hästen ger efter så ger du efter, och sen tar du ett nytt tag och så håller du på så.

Ta det i etapper! inte allt på en gång. Om hästen visar att den tänker framåt och faktiskt går framåt beröm den då med att ni avslutar där. Sen kan man fortsätta en annan dag.

Min häst går nu helt och hållet på transporten utan några linor. Jag gick lite hårdare på henne då hon bara var allmänt dum och inte ville gå på. Så henne tog jag på transporten redan samma dag jag började. Det tog 15 minuter och sen var hon på. Hon är en ENVIS märr med massa attityd när hon vill... Nu tar det 5 sekunder att få på henne och INGA linor.

Men som cicci sa! Du ska ej göra detta om du känner att hästen är rädd eller osäker! Det kan göra saken värre... Ta hjälp av någon som kan hästar och som du vet att du kan få nått ut av och inte någon som stressar fram det.

Hoppas du har fått några användbara tips från alla!
Lycka till!!

Jag hade en häst som inte ville gå på men den var inte rädd, så jag gick en lastkurs. hon sa att man ska ha ett spö och slå i marken (inte för nära hästen) när den går ett steg på rampen så slutar man och berömmer den. sen så frågar den där fram kan du gå till hästen om den börjar backa så slår man i backen, också fortsätter man så tills hästen hår på.
tanken med detta är att det är väldigt jobbigt att vara utanför transporten men i den är dfet väldigt lungt och trevligt :)
hoppas du hittar ett sätt som fungerar :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka