Svår att hantera, leda etc.

C

Caroline_L

Hej,

Jag köpte en häst i Januari. Han är jobbig att hantera från marken. Att rida är han jätte bra, lyssnar på mina hjälper och uppför sig. Kan möjligtvis försöka vända om när man ska rida ut ensam. Det största problemet är att han går lite som han vill när jag är ute och leder honom. Speciellt nu när gräset är grönt runt vägkanterna är detta ett problem då han bara drar dit han vill. Är det någon som har bra tips på vad jag kan göra? Han är en Halvblodkorsning på 164 cm i mkh. Jag har inte en chans när han drar till grästorvorna. Sen går han ihop med ett sto i hagen. Om jag tar in honom till stallet för att borsta t.ex. så står han inte still i stallgången utan håller på och gnäggar efter sin hästkompis hela tiden, det gör han även fast det är andra hästar inne i stallet. Då är det hanteringen igen som blir jobbig. Är det någon som känner igen detta betende och vet vad man ska göra?

Tacksam för svar!
Mvh/ Caroline.

Sv: Svår att hantera, leda etc.

Hej! Mitt tips till dig är att ta kontakt med någon tränare som kan hjälpa dig med ledarskapet.

Låter som min dam som jag köpte i slutet på februari. Jag kunde inte ta in henne från hagen för hon bara drog iväg så jag inte kunde stänga om de hästar som var kvar.. Hon bara fortsatte gå och de är rätt starka då. Likadant i stallet. Hon bara gick dit hon ville, spelade ingen roll hur mycket jag drog.

Jag löste det genom att ta ett grimskaft med kedja och trä det genom ena ringen på grimman till den andra ringen. På så sätt var det obehagligt för henne om hon drog iväg. Sedan gick jag ut i paddocken och övade på att gå fint, göra halt, starta, stanna.Använde rösten mycket. När detta gick bra gick jag ut i skogen med träns. Övade på att stanna, starta, trava och göra halt från traven. Det tog bara några dagar faktiskt innan hon fattat att man inte bara kan gå över sin människa. Numera behövs ingen kedja och jag har bara haft henne i 3 månader.

:D låter precis som min herre när ja fick hem honom... han gick raktöver folk osm stog ivägen för mat.... och att få in honom från hagen va nästinti omöjligt. Han blev även sur när man tyckte i ha...

men me mycke ledarksap är han nu helt underbar! tex tog de nästan två månader innan han backade på kommando de vägrade han att göra föst.... så himmla stödig! men nä backen kom så kom de andra oxå sakta men säkert! var konsekvent!

tax gav jag första halvåret inget direkt ur handen de gick inte han blev ett moster direkt... är även välldigt hård närj a går in me maten han får inte äta så länge ja är kvar osv....

lycka till!

Tack för era svar. Känns mycket bättre nu när jag hör att andra haft samma problem och löst det :)

Jag ska inskaffa mig ett grimskaft med kedja direkt.

Nu fick jag kämpa glöden tillbaka, så nu är det bara att åka till stallet efter jobbet med nya tag och träna.:banana:

Mvh/ Caroline.

min häst är precis likadan. Men jag har tagit hjälp av en tränare som hjälpt mig med markhanteringen. Jag leder även alltid min häst med kedja under hakan.

två av mina hästar hemma är som besatta i varann (valackar) hm...
de blir stolliga när de lämnar varann på tävling, i stallet etc.
gnäggar och stirrar, men de är dock hanterbara..
just den här hysterin med att vara ensamma utan sin bästis är svårt att avvänja helt, de är ju trots allt hästar, flockdjur..
endel hästar har starkare instinkter, har två andra hästar som inte berörs alls av att vara ensamma, de tycker snarare att det är rätt trevligt att vara i lugn och ro..
men det med hanteringen från marken är viktigt att du kanske tar hjälp med.. jag gör såhär med mina hästar iallafall;
märker jag att en häst är enveten och vill dra iväg med mig och tex. äta gräs, tar jag ett grimskaft med kedja på honom nästa gång, när han drar iväg, dras kedjan åt, vilket gör att det trycker på nosrygg och ger obehang när gräsätningen på ej tillåten tid ska börja :smirk: sedan ryggar jag häster ett par steg.. hjälper det inte att endast skapa ett tryck så ger jag ett (OBS! ) försiktigt ryck i kedjan, vilket oftast gör att hästen rycker upp huvudet, när han gjort det lättar jag på trycket från kedjan, ryggar honom ett par steg (ryggningen är för att få honom uppmärksam på mig och att jag är den som bestämmer sålänge han har grimskaft på sig.. sedan och provar att gå dit vi ska en gång till (utan tanke på gräsätning utan fokus på mig)
detta kan jag behöva göra massor av gånger beroende på häst.

Hej,

Jag köpte en häst i Januari. Han är jobbig att hantera från marken. Att rida är han jätte bra, lyssnar på mina hjälper och uppför sig. Kan möjligtvis försöka vända om när man ska rida ut ensam. Det största problemet är att han går lite som han vill när jag är ute och leder honom. Speciellt nu när gräset är grönt runt vägkanterna är detta ett problem då han bara drar dit han vill. Är det någon som har bra tips på vad jag kan göra? Han är en Halvblodkorsning på 164 cm i mkh. Jag har inte en chans när han drar till grästorvorna. Sen går han ihop med ett sto i hagen. Om jag tar in honom till stallet för att borsta t.ex. så står han inte still i stallgången utan håller på och gnäggar efter sin hästkompis hela tiden, det gör han även fast det är andra hästar inne i stallet. Då är det hanteringen igen som blir jobbig. Är det någon som känner igen detta betende och vet vad man ska göra?

Tacksam för svar!
Mvh/ Caroline.
Kontakt och förtroende genom ledarskap. En häst som väger flera hundra kilo måste visa lite "hänsyn".;)

Hej,

Tacksam för svar!
Mvh/ Caroline.

Leta fram en NH tränare som kan hjälpa dig med övningar och förhållningssätt. Jag skulle nog använda repgrimma snarare än kedja. Min erfarenhet är att liknande bekymmer inte är så svåra att komma över om man bara är konsekvent å hästen är någolunda "bussig". Lycka till!!

Låter som ett ganska vanligt problem som inte är baserat på smärta eller fysiskt obehag.

Jag upplever att detta handlar om att du och hästen inte har en ömsesidig respekt i er relation och en tydlig ordning. Efter som att det är tydligt att han inte följer dig, och troligen så följer ju inte heller du honom i regel.

Jag hade börjat som jag börjar med nästan alla hästar. Från marken med hästen lös i en inhägnad - kanske en ridbana. Eller med lång lina i inhägnad. Meningen är att ni ska lära er att ni kan kommunicera och att han kan lita på att du vet vad som är bäst för honom. För de flesta hästar, troligen även din, ser inte ens efter "naturliga" signaler hos människan. De följer främst det inlärda efter som att 1. Vi aldrig ser deras naturliga signaler. Och 2. att vi inte själva vet hur vi kommunicerar med dessa signaler. Vi är mao inte att lita på. Det är som att prata med en döv person ungefär.

Jag tycker att det är oproffsigt att föreslå att man endast ska köpa sig en kedja och göra det obehagligt för hästen. Det finns mycket mer än bara hästens "felaktiga" beteende. Sitt eget beteende och sin egen inställning till hästen är några exempel. Börja med att få en bra kontakt med den istället. Försök få honom att se dig, sen kan du sätta gränser. Men börjar du ta till våld har du snart en mycket farlig situation i stallet. En häst som hanteras med våld tar också gärna till våld, och den är inte att lita på efter som att den inte någonstans kommer att lita på dig.

Vi tar mycket för givet, men vem säger egentligen att hästen ska göra si eller så? Hästen ska väl göra som den vill, eller hur+ Det får ju du. Jobba istället för att få ett samarbete så att ni kan jobba tillsammans och få hästen att vilja vara med dig och följa dina signaler. Du kommer att underlätta så för er båda och ni kommer båda att ha mycket, mycket roligare ihop.

Dessutom är det vetenskapligt bevisat att positiv förstärkning ger bättre resultat än negativ, i regel. Och bestraffning är, vetenskapligt bevisat, det sämsta sättet att lära in ngt på. Ändå väljer vi ofta det sättet för inlärning. Konstigt, eller hur?

Gör det på ett genomtänkt och trevligt sätt istället för att upprepa andras dumheter.

Jag kan longera min häst genom att enbart prata med honom. Säger jag halt så stannar han etc. Han lyssnar utan problem och följer det jag säger.

Det är enbart när jag ska ut och promenera utanför hagarna var det växer gräs efter kanterna som han inte vill lyssna. Jag tror att han har känt att jag är svagare än honom när jag har försökt dra honom från vägkanterna. Och då har han nästan alltid lyckats få sin tugga gräs. Och det är ju gott för honom. Blir ju faktiskt som en belönig nästan.

Det är bara på det planet som jag behöver få honom att lyssna. Jag kan inte träna på en ridbana för där har jag inget problem. Då lyssnar han på min röst och på kommandon. Hur ska jag få honom att förstå att han inte kan dra till gräset hela tiden det är bara det som är problemet. Han tycker det är gott och vet att han är stark så det är bara att gå dit och äta. Så har det blivit ungefär.

Du har redan fått en massa säkert bra svar (som jag inte orkat läsa just nu)
Men mitt tips är att införskaffa en repgrimma. Dels är den något skarpare än en vanlig grimma, så den kan fungera lite som nödlösning.
Dels kan den komma väl till pass när du tränar ledarskapsövningar (bästa är att hitta ngn som hjälper dig).

Men skaffa inte bara en repgrimma och strunta i ledarskapet från marken även om grimman kanske hjälper i början, risken är stor att h*n bara vänjer sig vid grimman och börjar dra iväg iaf så småningom.

Mina två cent.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 299
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025