Svår att få tag i...

musen21

Trådstartare
Min häst har blivit helt hopplös. När jag ska ta honom i hagen vänder han och går iväg. Följer jag efter så börjar han springa. Försöker jag mota honom mot ett hörn tar han sats och skenar förbi och sparkar bakut. Trots att jag försöker "muta" honom (jag som är emot godis) så går det inte. Börjar bli riktigt less nu. Enda gången det går bra är när jag tar de andra hästarna först och det är matdags. Kan ju inte hålla på så varje dag. Finns det nån som har nåt bra tips på hur man återtar kontrollen? I övrigt är han hur snäll som helst. :confused:

Sv: Svår att få tag i...

Lägg lite morötter eller annat gott i krubban och lite hö att tugga på när han kommer in.Det ska vara roligt att komma in i stallet.
Har haft hästar som gjort så,så istället för att direkt börja borsta och sadla så ger jag lite hö att tugga på först.
När det gäller att få fast honom i hagen kan du ju prova med att lugnt gå efter honom kan ta lite tid i början men ge dig inte.
Det var lite tips som har funkat för mig :)

Ska jag hämta in ena hästen mitt på dagen, då det egentligen inte är dags att gå in så måste jag ta med mig en hink med lite "lockelser" i.....havre funkar bra....... har man lättlurade hästar så har man, min går iaf på det ...... varje gång :banana:

Låter som att han förknippar dig med att det blir tråkigt det du gör med honom. Min häst gjorde så en period men då aktiverade jag honom mer (han hade onti ryggen under den här perioden och reds inte) samt gjorde saker där han fick tänka mycket och då kom han av sig själv när jag skulle ta in honom.
Men som många skrivit, ge honom nåt i krubban när han kommer in eller ta med lite havre att locka på i hagen!

Du kanske ställer fel fråga, försök fundera ut varför hästen inte vill komma med dig, först då du kommit på det kan du rätta till det som gått snett så hästen vill komma in. Det kan röra sig om alltifrån bristande ledarskap, smärta och lekfullhet till att hästen tycker du är en trist typ.

Testa att gosa med en annan häst i hagen, eller låtsas att du hittat nåt intressant i gräset....Och ha en liten godis som du "hittar". Då tycker kanske hästen att du är jättbra att va nära som hittar gobitar lite här och var.
Lycka till. :banana:

Jag hade precis samma problem med en sköhäst och jag tror det beror på två saker, dels bristande respekt för dej och dels för att det helt enkelt lockar mer att vara kvar ute i hagen än att följa med dej in, lämna flocken och arbeta.

Eftersom jag bara hade hand om hästen vissa dagar i veckan, var det rätt svårt för mig att göra nån snabb förändring av detta beteende. Men de gånger jag hade henne, gjorde jag mitt bästa! Jag "löslongerade" henne i hagen. När hon sprang bort från mig började jag fösa bort henne och smackade på henne. Hon sprang faktiskt i en ring runt mig. Sen slutade jag att driva henne, och då kom hon in till mig. Men då kom nästa problem. När jag väl hade fått fast grimskaftet kunde det hända att hon stegrade sig och slet sig. Då gjorde jag om samma procedur igen.. Det tog ett tag i början, men sen fäljde hon allt med mej! Och så såklart, en morot när vi kom ut ur hagen, plus att hon fick stå och beta en stund. Därefter lite mysigt pyssel i stallet innan ridning :)

Den här hästen var för smart för att muta med godis. Hon fick godiset och sen slet hon sig. Jag var rädd för henne ett tag, det var riktigt otäckt när hon reste sig mot mig och slet sig ur greppet. Men de blev ju bättre som tur var! Funkade iaf på henne.. Men nu har hon flyttat :(

Hoppas du får fason på pållen! Jag vet hur de känns när de blir sådär.. man vill ju liksom va omtyckt av sin häst.. Lycka vore ju om dom kom springandes när dom såg en... :smirk:

Jag tycker det låter som om han roar sig....driver lite med Dig och ser hur långt han kan gå.
Har sett beteendet hos flera hästar förut..och såg det senast i somras på betet med en av mina åringar.
För mig har det ALLTID hjälpt att bara lugnt gå efter hästen, aldrig ändra tempo, fullkomligt nonchalera att den vänder, rusar åt andra hållet utan bara fortsätta att i lugn takt gå efter med grimman i handen.

Var beredd på att det kan ta tid...lång tid..:))..men som sagt min erfarenhet är att till slut är det inte längre någon rolig lek för hästen...utan den stannar och låter sig villigt "fångas". Bra naturligtvis om Du kan ta lite tid för godis och kel..men först när allt är "över".

Efter en sån här händelse är min erfarenhet att kontakten med den hästen blir otroligt mycket bättre...och att beteendet faktiskt aldrig upprepas.
Med åringen i somras...utökade jag det till att efter det att grimman kommit på..och jag berömt klart, släppa henne igen...för att direkt upprepa proceduren.

Hoppas hur som helst att situationen löser sig för Dig..

Det finns många metoder att lösa ditt problem, några av dem har nämnts här och alla är bra. Men du måste hitta rätt metod som fungerar för just er. Om någon frågat mig för några år sedan, så hade jag svarat som Summerflower eller Pisan. Jag hade ALDRIG köpt att en häst betedde sig så respektlöst mot mig och muta är helt mot mina principer. Sedan köpte vi Darster... (russvalack, idag 22 år).

Han har lärt mig att allt inte är bara svart eller vitt. Han beter sig precis som du beskriver. När det passar honom. Dvs om solen skiner och gräset är grönt. Är det däremot snöstorm eller ösregn sätter han gärna på sig grimman själv. Och ja, han tycker definitivt att jag är en trist typ. I alla fall är hagen, kompisarna och gräset betydligt mer lockande än vad jag tänker hitta på. Jag har löslongerat honom tills han och jag dröp av svett, jag har försökt preja, överlista mm. Utan resultat.

Till slut bestämde jag mig för vapenvila. Jag tar med mig en havrehink till hagen när han ska fångas mot att han villigt låter sig fångas och följer med in utan knot. Det här är ingen lättlurad häst. Han vet precis vad jag tänker göra, men han tycker att det är värt det om han får lite havre på köpet.

Nu kommer poängen ;): För mig är det betydligt viktigare att han inte lär ut detta beteende till mina föl och unghästar (det är hans jobb att vara barnvakt) än att jag "vinner" över honom utan muta. Jag kan ta det, för jag får ju ändå det resultat jag är ute efter. Och det viktiga i kråksången tycker jag är att aldrig ge upp. Har jag bestämt mig för att han ska in, så ska han in. Är jag inte säker på att lyckas, så försöker jag inte ens.

Carina på Silver Arabians

PS Detta är den enda hästen jag haft som jag har accepterat sådant beteende ifrån och sett att det faktiskt fungerar för övrigt. Vi har inga problem med vem som bestämmer. Fast jag skulle inte säga att han avgudar mig precis... ;)

Tack för alla svar! Provade en ny variant idag. När han började springa drev jag på honom. Tänkte att han kanske lessnar när det inte är han som bestämmer. En kvart senare kunde jag gå fram till en dyblöt häst. Jag tog med honom till grinden,klappade om honom lite och släppte honom igen. Gissa om han blev konfunderad. Tror dock inte att det hjälper. Han verkar bli såhär när jag inte rider så ofta. Vet inte om han är uttråkad. Isf tycker man ju att han borde vilja komma ut. Han blir sur och tycker att det är mitt fel. Det bästa han vet är ju att springa,får man bara tag i honom så är han ju jätteglad sen när vi rider. Får väl vika mig på den fronten och ta med en havrehink hädanefter. Känns fel för då stärks ju bara hans tro på att det är han som bestämmer. Vill ju ha bort beteendet helt och hållet... Att ge honom nåt gott i stallet var en bra ide, då förknippar han stallet med nåt bra. Gäller bara att få tag i honom först...

musen21 skrev:
...Får väl vika mig på den fronten och ta med en havrehink hädanefter. Känns fel för då stärks ju bara hans tro på att det är han som bestämmer....

Jag är inte helt säker på det. Du "vinner" ju faktiskt ändå om du får tag i honom. Under förutsättning att du inte försöker lura honom utan är helt öppen med att du tänker fånga när du kommer med havrehinken. Jag skulle inte göra det misstaget att tro att hästen är tillräckligt smart för att tro att den vunnit. Däremot är det såklart önskvärt att han kommer ändå, bara för att han gillar att vara med dig. Egentligen är det ju lika mycket muta att ge godis när han kommer in, då är det ju det som lockar, inte ditt sällskap...

Han har ju alltid vänt sig bort när man ska ta honom,men att springa började han med för ca 2 mån sen när han var skadad. Han fick då vila i ca 2-3 veckor och tjurigare häst har jag väl aldrig skådat. Han verkade tycka att det var mitt fel att han hade tråkigt och vände till och med baken till när han stod i boxen. Förstod ju inte att det var för hans skadas skull . Låter ganska lika så har du några tips på vad man kan aktivera dom med ifall det är uttråkad han är? :)

Håller med dig Carinaso. Därför vill jag ju inte ge godis överhuvudtaget.

min häst är precis likadan!!!!
särskilt när han börjar få lite vårkänslor :love: ( är dock valack)
jag hade inte så kul i helgen, tog 35min :eek: , utan att överdriva.....
jag bara gick efter å efeter å efter.... han rusade runt i 180 å vägrade bli fångad.... :mad: tillslut var d inge kul längre... han stod still....å jag tog honom.... JAG VANN!!!!!!!!!!!! :banana:

Toppen!!!!!

Gjorde exakt samma sak med min häst.
När han sprang iväg så gick jag en runda och sedan smackade jag på honom så han fick springa igen.
När han väl stannade kvar när jag kom fram så smackade jag på honom igen. Gjorde så några gånger. Till slut så ville han att jag skulle ta honom, då kom han fram till mej utan problem :bump:

Det hände ett par gånger men nu kommer han ALLTID fram till mej när jag kommer. :love: :love:

Min madam var på det viset för ett par år sen, men jag kom fram till att hon tyckte det var för kallt i stallet. Hon har nämligen blivit enormt frusen på gamla dar så jag har en byggfläkt åt henne. Här om dagen när det var blåsigt och kallt så tog jag på henne täcket och släppte ut henne, varvid hon rundade mig kvickt som attan och gick in igen, la sig med täcke och allt och flinade åt mig. Hon behövde inte gå ut på hela dan utan hon reste på sig så jag kunde ta av täcket igen och sen parkerade hon framför sin älskade värmefläkt. :love: Vad gör man?

Hade samma problem för ett år sedan, när min häst gick på bete och inte ville veta av mig.
Tck och lov låg den hagen mitt i skogen så det var ingen som såg mig!!!! :rofl: :rofl:
För jag sprang mot hagens utkant, hoppade och skrek som om jag jagade iväg ett jätte monster :devil: , sen gick jag där och kollade mot skogen och hummade lite för mig själv. Efter ca 1minut stod alla hästarna alldeles bakom mig, och min gick hur lätt som helst att fånga.
Kan också funka att döda några småkryp på marken, hoppa, sparka osv, men gör det ställd bort från hästarna så de inte blir rädda för dig, det är ju du som räddar dem från allt obehag.
Lycka till

Ride on skrev:
Min madam var på det viset för ett par år sen, men jag kom fram till att hon tyckte det var för kallt i stallet. Hon har nämligen blivit enormt frusen på gamla dar så jag har en byggfläkt åt henne. Här om dagen när det var blåsigt och kallt så tog jag på henne täcket och släppte ut henne, varvid hon rundade mig kvickt som attan och gick in igen, la sig med täcke och allt och flinade åt mig. Hon behövde inte gå ut på hela dan utan hon reste på sig så jag kunde ta av täcket igen och sen parkerade hon framför sin älskade värmefläkt. :love: Vad gör man?
Flytta ut fläkten så vi också får lite värme :banana:

Nu har jag monterat ett helt batteri hetvattenaerotemprar på gården :idea: och laddat pannan så nu var det väl själva den om inte vintern ska ge vika. :D :D :rofl:

ge honom en morot eller annat när du väl fått tag i honom. då vet han att han blir belänad när han kommer. så har vi gjort med alla våra och de kommer alltid fram.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama