Sv: Svår att få tag i...
Det finns många metoder att lösa ditt problem, några av dem har nämnts här och alla är bra. Men du måste hitta rätt metod som fungerar för just er. Om någon frågat mig för några år sedan, så hade jag svarat som Summerflower eller Pisan. Jag hade ALDRIG köpt att en häst betedde sig så respektlöst mot mig och muta är helt mot mina principer. Sedan köpte vi Darster... (russvalack, idag 22 år).
Han har lärt mig att allt inte är bara svart eller vitt. Han beter sig precis som du beskriver. När det passar honom. Dvs om solen skiner och gräset är grönt. Är det däremot snöstorm eller ösregn sätter han gärna på sig grimman själv. Och ja, han tycker definitivt att jag är en trist typ. I alla fall är hagen, kompisarna och gräset betydligt mer lockande än vad jag tänker hitta på. Jag har löslongerat honom tills han och jag dröp av svett, jag har försökt preja, överlista mm. Utan resultat.
Till slut bestämde jag mig för vapenvila. Jag tar med mig en havrehink till hagen när han ska fångas mot att han villigt låter sig fångas och följer med in utan knot. Det här är ingen lättlurad häst. Han vet precis vad jag tänker göra, men han tycker att det är värt det om han får lite havre på köpet.
Nu kommer poängen
: För mig är det betydligt viktigare att han inte lär ut detta beteende till mina föl och unghästar (det är hans jobb att vara barnvakt) än att jag "vinner" över honom utan muta. Jag kan ta det, för jag får ju ändå det resultat jag är ute efter. Och det viktiga i kråksången tycker jag är att aldrig ge upp. Har jag bestämt mig för att han ska in, så ska han in. Är jag inte säker på att lyckas, så försöker jag inte ens.
Carina på Silver Arabians
PS Detta är den enda hästen jag haft som jag har accepterat sådant beteende ifrån och sett att det faktiskt fungerar för övrigt. Vi har inga problem med vem som bestämmer. Fast jag skulle inte säga att han avgudar mig precis...