Svansvårdstips

alazzi

Trådstartare
Hur gör du med hästens svans så här års? Om jag flätar blir svansen full med spån och hö. Om jag inte flätar blir det lerkokor i hela svansen. Ja, vi har lervälling i hagarna.

Sv: Svansvårdstips

Tvätta med diskmedel, spraya i en sjujäklans massa balsamspray o kamma ut ordentligt :) då blir den blank och leran fastnar inte på samma sätt utan är lättare att borsta bort :)
o byt ut spånet mot torv så slipper du spån i svansen ;)

Svanspåsen är ju människans bästa vän, eller ja rent utav guds gåva till mänskligheten.
Tvätta med vanligt människo schampoo och balsam, sen cowboy magic och/eller pälsglans, fläta och ner i en svanspåse, fläta om typ var tredje dag.

Jag tvättade mina arabers svansar i höstas. Har dom flätade och i svanspåse. Ibland så lossnar den och då brukar svansen lösas upp rätt snabbt så då får man fläta om. Annars flätar jag om den ca var 3-4 dag. Min unghästs svans hade blivit jättelång så jag fick klippa av den en bit idag dock ser den jätte kort ut när han rör på sej för han lyfter den så men när han står avslappnat eller backar vill jag ej att han ska riskera att trampa på den. Måste verkligen fläta pga unghästen rullar sej jämnt och stoet bara kissar på svansen och den blir alldeles kladdig.

Jag älskar pälsglans!! =) har det alltid i. Svansen blir finare och lättre att hålla rent och det luggas inte när man ska borsta ut den. (man behöver knappt borsta, bara att dra fingrarna igenom). Men det har väldigt stor betydelse vilken sort man anväder. Endel ger bara motsatt effekt....

Är det du själv som släpper ut så kan du ju fläta svansen på morgonen och ta ut den när hästen kommer in. =)

Brunstande ston, föl som är dåliga i magen, eller bara en skitgris till häst. Hur lätt är det inte att bara slänga in en liten tygbit i tvätten..

Det är inte såå himla kul att stå å tvätta svansar i norrlands kalla vintergrader, såå jag föredrar att tvätta i maskinen istället.

Och ett annat tips, köp inte svanspåsar för dryga 100-150kr, gå och köp tyg på en tygaffär för 10-15kr, sy två raksömmar och allt är KLART!! : )

Jag måste ha varit i dvala i hälften av mitt liv, vad är svanspåsar för något och hur får jag tag i dessa guldklimpar;) låter användbart...

Jag har precis köpt en sorts ben-skydd som jag de kan ha i hagen för att skydda mot smuts och lera, har testat att släppa ut dem i det nu en tid och de kan både springa riktigt fort i dem och vara helt rena utan intorkad lera på benen när jag tar in dem från en LERIG hage:laugh: Det där skydden är minsan en uppfining jag kommer prisa länge:love:

Vet inte om du kan se på dessa bilder,men svansen är flätad och nerstoppad i en svanspåse...
IMG_9765.jpg

Och påsen hänger med trots galna upptåg..:D
IMG_0176.jpg

Fördelen med den är ju att man slipper lerkulorna i botten av svansen som gör att allt bara trasslar sig..

19705267.jpg

24837565.jpg

TIHI vilka ritkunskaper jag har, är lite stressad. Springer runt och packar, åker nämligen från Luleå på en stund för att fara på praktik hos AAJ! :)

Men iaf är det som en liten påse, jag köper tyg typ 10-15 cm beroende på hur tjock svans, alltså behöver man bara köpa dryga en decimeter vilket blir billigt! :)
Syr sedan en raksöm på varje långsida, och klipper tre "jack" längst upp, det blir alltså 6 "flärpar" som man sedan kryter i svansen.

Jag flätar sen en inbakad fläta och trär in svansen, knyter sedan snörena i flätan. Ett råd är att ta trikåtyg eller typ baddräkttyg, som är lite elastiskt. Sen kan man ju ta lite enfärgade tyger, min förra paintflicka blev ofta utskrattad med sina röda hjärtan i svansen (A)

Ser att du sätter din ganska långt ner, jag "dubbelviker" svansen så jag kan dra påsen högre upp, skyddar då svansroten också!

Jepp,jag har valt kortare modeller av svanspåsar för att jag upplever bara problemet med nedre delen av svansen,sen är tinkersvansar så himla tjocka å byngliga å hålla på med så det är helt enkelt enklast så..:)

Jag är också lite feg å knyta runt just svansroten,det är så lätt att man knyter "för hårt" och med det minskad blodtillförsel å allt som kan medfölja..

Men vadå runt svansroten, jag knyter aldrig runt den.
Jag gör ju en inbakad fläta och knyter i själva taglet.

Hade även så på min quarter/nordsvensk med enorm svans, och det var då aldrig några problem.

Suger inte svanspåsar i tyg åt sig leran? Jag sydde en svanspåse av ett gammalt regntäcke :D En tyg-svanspåse skyddar ju givetvis bra mot torr smuts, men tränger inte väta igenom?

Liona har just nu bara svansen flätad. Den får bli smutsig just nu. Hon är lite kass i magen och trycker sig mot väggen när hon bajsar så svansen blir äcklig ändå :(:o

Nu blev jag i och för sig sugen på att sy en svanspåse i rött...:idea: Vad ska man ha för tyg?

Visst blir den blöt längst ner när det är blött ute eller snö, men dom torkar på typ 1 timme, alltså medan man rider eller så.
Anser att det är bättre att ha en elastiskt och följsamt tyg, så det inte stramar runt svansroten eller så.
Jag har sytt i alla dess olika färger och mönster, med namn på, med "drak taggar" på osv. går att göra hur mycket som hellst, bara fantasin så att säga!!

Svanspåsar är ju gudsgåva <3 Ska sy en nu när jag packat upp symaskinen (ny symaskin) så vi får väl se hurden blir :)

*kl*

Jag klipper av min hästs svans 10-15 cm när det börjar bli lerigt ute... har växt ut lagom till nästa års tävling/uppvisningssäsong ändå liksom :D

Vill inte ha flätad och i påse, inbillar mig att det är jobbigt för hästen... Alltså egentligen är det ju inte det men det sitter nog kvar sen somrarna.. "flätad svans kan inte vifta flugor utan att snärta till hästen typ..."

Så ne, klipper hellre av den för att spara på slitaget... Den blir ju ändå bara lerig längst ner. (min häst rullar sig inte i blötlera)

*kl*

Tvätta svansen, fläta upp den och dränk/krama in den i olivolja. På med svanspåse. Låt sitta sålänge det går innan det börjar trassla sig och tova sig vid "knytet" -fläta om, ny olja, på med påsen igen.

KL
Skulle nån kunna ha en steg för steg serie med bilder på hur man flätar och sätter på svanspåsen? Jag är lite trög :o

Liknande trådar

Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 493
Senast: Brynja
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 255
Senast: Marvin
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka