Svansproblem! Skabb, skorv, eksem??

AnnaKarinA

Trådstartare
Stoet mitt har sår på svansroten. Det är ett rejält jack som varar, sen är det stora "skorv", av torr hud. Pillar man bort dem följer massor av svans med, jag får snart kalla henne Pella svanslös... :crazy:
Pillar man bort skorven ser man rosa hud, hårlös... dvs ingen ny svans växer precis där. Totalt sett har hon jacket, samt kanske 4 "sår" stora som 5-kronor. Har tvättat med lactacyd och torkat med hårfön... (hon går på lösdrift ;) )

Nån idé?

Sv: Svansproblem! Skabb, skorv, eksem??

kullerbytta skrev:
Nej, ingen veterinär hänger efter henne o tuggar i svansen... ;) :D

Ursäkta, givetvis har vet. varit här men hon hade ingen direkt diagnos, skulle höra runt lite med kollegor...

Edit: det verkar inte klia, men lite ont gör det naturligtvis...

AnnaKarinA skrev:
Nej, ingen veterinär hänger efter henne o tuggar i svansen... ;) :D .
:rofl: :rofl: vilken tur:angel:

kan det vara som regnskållor?? låter ju som det fast på svansen.
typ någon form av svampinfektion...
prova gör rent med grönsåpevatten och smörj sen med helosan.
ps, vad sa veterinären?

Skall provas!
Att jag skulle göra det jag gjort, och fortsätter problemen kan man ta prover på det.
Fö är helosan bra mot i princip allt! :bow:

Skulle villja säga att inte såpa är till att rekomendera det torkar ut för mycke bla fick jag en omplaserings hud som var tvättad de senaste gångerna i såpa o hon hade ingen pels på hela bakdelen uppe på ryggen. Det är bättre du bar tvättar med jodopax innan hon går ut på morgonen o när hon kommit in på kvällen för det bästa är om du kan ta in henne när hon har dessa problem för då ser du mer på ett lättare sätt hur hon ter sig. Och det är lättare för dig att göra rent och om hon går i hop med andra hästar så kanske det kan var dom som hjälper till att göra det värre lycka till mvh Jessi

Precis vad jag tänkte föreslå...

grönsåpa och Helosan, guds hjälp till hästfolket;)

Kankse jag kört en ny avmaskning också, så hon säkert inte har några sådana ovälkomna varelser......

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen...
Svar
3
· Visningar
2 566
Senast: Shettisar
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka