Svansknick?

F

Findus och Molly

Min goda vän fick för några dagar reda på att en av hennes kattungar kan ha svansknick. Kattungens mamma har en "rörlig" svansknick, men kollades av tre olika veterinärer som alla sade att den inte kunde klassificeras som svansknick, eftersom den alltså var ruckbar. Kattungens knick verkar vara fast, men har inte kollats av veterinär ännu. Finns det olika typer av svansknick? Eller kallas det något annat om den är rörlig? Vad är faran med att avla på en katt med knick? En kompis har en hund med knick, och hon pratade lite om att knicket är ärftligt och kan sätta sig på ryggraden hos avkomman. Men nu kommer jag ju inte ihåg varför det var värre än om den hamnar på svansen.... Kunde det leda till förlamning, eller hur var det?

För att krångla till det ytterligare, så klämdes just den kattungen i en dörr för ett tag sedan. Kan en veterinär skilja på en skada och en medfödd defekt?

Det är, såvitt jag vet, inte mer förekommande hos bengal, är det någon som hört något annat?

Mvh Findus och Molly

Sv: Svansknick?

Svansknick som inte är orsakad av yttre trauma är inte rekomenderat att avla på. Det är en medfödd defekt på en kota och orsakar sällan problem om den sitter på svansen, men just oron att den ska kunna sätta sig på nån av kotorna i ryggen och orsaka större problem gör att man inte bör avla på en katt med svansknick. Det är oftast jättesvårt att se om den är medfödd eller orsakad.

Är det inte så för att avkomman skall få svansknick så måste båda föräldrar bära på anlaget?

Japp.
Men på kattsidan tar man lite lugnare på nick än på hundsidan.
På hundsidan blir uppfödarna fullkommligt hysteriska så fort en nick dyker upp.
På kattsidan har jag iaf fattat det som att de tar det betydligt lugnare, bara kastrerar den individen med nicken.

Är det inte så för att avkomman skall få svansknick så måste båda föräldrar bära på anlaget?

Jo, det anses väl nedärvas recessivt eller polygent så det behövs gener från båda håll. Föräldrarna behöver dock inte ha knick, de behöver bara bära på anlagen.

Tack för era svar!

Jag har inte själv bengal, men min bästa vän föder upp:) Jag gillar speciellt snöbengalerna, men själv har jag satstat på somali.

Om det kommer från båda håll, ska man då lägga ner vidare avel från båda hållen? Det finns, så vitt hon fått reda på, ingen historik av svansknick i någon av katternas stam.

Vad är det som kan hända om knicken/nicken(?) sätter sig på ryggraden?

Mvh Findus och Molly

Att plocka två i övrigt friska och rastypiska katter ur avel bara för att de nedärvt svansknick är inte något som brukar rekommenderas. Svansknick är hos katt inte en allvarlig defekt, inte så länge man låter bli att para knickkatter med knickkatter. En del katter med svansknick används faktiskt i sparsam avel, givetvis då med knickfria katter.

När man väljer vilka katter man ska avla på är det ju viktigt att se på rasen som helhet. För hård selektering leder till smalare avelsbas och i värsta fall till inavelsproblematik som för med sig betydligt värre och mer svårlösta hälsoproblem.

Jag känner inte till några fall där knicken satt sig på ryggraden, jag har bara hört sådana påståenden så jag vet inte om det är fakta eller farhågor.

Tack för svar!

Nu när du säger det, så har jag inte heller hört talas om något fall där det verkligen satt sig på ryggen, utan bara att det kan hända.

Det lät ju bra att hon inte behöver lägga ner, i alla fall! Låter logiskt att satsa på bred bas, inavel måste ju anses som allvarligare.

Kommer osökt att tänka på linjeparning. Vet ju att det används för att förstärka önskvärda drag hos rasen, men hur vanligt är det egentligen? Finns det några fördelar med detta, förutom rent estetiskt?

Mvh FoM

Tack för svar!

Nu när du säger det, så har jag inte heller hört talas om något fall där det verkligen satt sig på ryggen, utan bara att det kan hända.

Det lät ju bra att hon inte behöver lägga ner, i alla fall! Låter logiskt att satsa på bred bas, inavel måste ju anses som allvarligare.

Kommer osökt att tänka på linjeparning. Vet ju att det används för att förstärka önskvärda drag hos rasen, men hur vanligt är det egentligen? Finns det några fördelar med detta, förutom rent estetiskt?

Mvh FoM

"Linjeavel" är väl olika vanligt förekommande inom olika raser. Inom tex. devon rex skulle jag inte påstå att det är vidare vanligt men så är det en ung ras och alla individer härstammar från en och samma individ och det i sig medför en problematik som vi måste tänka på än idag. Vissa parningar med högre inavelsgrad görs, men i väldigt liten utsträckning.

Personligen försöker jag hellre förstärka drag genom att para obesläktade individer med samma styrkor med varandra. Inom en ras är det sannolikt samma anlag som orsakar en viss egenskap så det viktiga är att om man vill förstärka en egenskap att para med en individ som har den egenskapen.

Molekylärbiologen (och kattuppfödaren) Heather E. Lorimer har skrivit mycket bra om just detta: http://cc.ysu.edu/~helorime/inbredgen.html

Jag upplever det dock generellt som att folk i kattsvängen börjar släppa linjeavel som "den sanna vägen" allt mer. Sedan är ju inte inavelsgraden allt. Man får se på stammen som helhet. Jag strävar efter så låg inavelsgrad som möjligt och har inte haft några problem att hålla mig under 2% än så länge, men visst kan jag tänka mig att gå lite högre än så i enstaka fall.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 152
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Idag var vi hos veterinären för andra gången med vår goa härliga katt Råtten. För att göra e lång historia kort så visade det sig att...
Svar
5
· Visningar
2 288
Senast: Sol
·
Övr. Katt Denna gången för Molly. Den första katten min familj skaffade. I 12 år har hon bott hemma hos min mamma, jag var 14 när hon kom till...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: CeciliaHeikne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama