Svanskappa i barockridning

C

crixi

Hej!

Har förstått att spanjorerna, portugiserna etc ofta använder svanskappa till sina sadlar. Och hörde vid ett tillfälle en AR instruktör säja att svanskappan kan ha en stödjande effekt på hästen. Är det någon här som vet mer om detta? :confused:

Mari

Sv: Svanskappa i barockridning

Svanskappa används väl mycket i det praktiska arbetet för att sadeln ska sitta fast vid arbetet med tjurarna (inte så bra om man skulle råka ramla av pga att sadeln börjar glida lite).

Vet att KG Persson (heter han väl? tömkörare) använder svanskappa till sin gjord eftersom det lyfter svansen något och gör att hästen slappnar av i sin överlinje.
Om den är rätt spänd kanske den har den effekten, men är den fel spänd kan den ju ha helt motsatt effekt.

Svanslyftande gör ju dessutom att hästen arbetar med sin rygg... har jag lärt mig...

/CJ

har en ar-trenare anbefalt svanskappe for at dette hever svansen og gir en avslappet overlinje :confused: ?
Kan dere forklare sammenhengen med heving av svanse og en avslappet overlinje.. jeg har ikke hatt samme intrykk, jeg vil heller se en avslappet senkt hale, ikke presset ned men at den henger avslappet som resultat av hestens heving av lenden og senkning i krysset. Jeg vil helst se at hesten løfter sin rygg og senker sin svans.... :)

Håller med dig. att höja ryggen innebär att svansen slappnar av och hänger, höjs den i en båge så är ryggen sänkt.
En svanskappa innebär inte att hästen arbetar korrekt, snarare tvärtom. Dock är den ju ett måste vid vissa typer av arbete.

Sanning med modifikation i mina ögon. En häst som börjar jobba med ryggen höjer samtidigt svansen något har jag fått lära mig. En del kanske bara ett plommon, några en apelsin och ytterligare några en vattenmelon? Men visst ska den vara avslappnad och röra sig i en vågrörelse i den optimala av världar.

Sen är det väl skillnad på att höja ryggen i LB-form och i levad.

felknapptryck skämtet fattas nog bäst av Carmenzita

Inom körningen kallas det att hästen håller svansen lätt buren, och är ett tecken på att hsäten är avspänd, där bakom hsäten finns inet så månag siganler att tyda :smirk:

och ja den skall vicka från sida till sida.

Den enda jag sett rida så avspänt att svansen är lätt buren och vickar från sida till sida som på en körhäst är Kottas :angel:
Den elaka karln ...*fniss*

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 012
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama