Svansgaffel

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare rocket
  • Startdatum Startdatum
R

rocket

Min älskade lilla dam har en tendens att knipa lite väl mkt med ändan och även skutta med densamma lite grann. Jag använder slaggjord men det hjälper ju föga mot detta. Tips? Kan svansgaffel hjälpa? Är det godkänt att tävla med?
:rofl:

Svansgaffel får man tävla med och har funkat bra på våra hästar (bara ston ...) som har knipt. Dock är det aldrig fel att kolla upp orsaken till varför hon kniper. Ont? Less? Bakrädd?
Lycka till!

håller med Solkatt, vet du orsaken så är en svansgaffel bra.
Min pålle kan bete sig precis som din ibland, men det är när han blir stressad. Han har tidigare varit mycket bakskygg men blivit mycket bättre. På en sådan häst är det ju helt fel att sätta på svansgaffel, men eftersom du har slaggjord så är ju antagligen inte det anledningen.
En del binder ju fast svansen, det kanske skulle funka?

Hej!
Hästen är nyligen genomkollad av vet, de hittade inga fel. Hon har alltid knipt och haft en tendens att vara lite lätt i ändan. Stallmorsk säger vissa och andra säger glatt att det är de hästar som blir bra och jag väntar :d :rofl:Det är typ de första två varven på banan sen inga problem men jag tycker ändå det är lite obehagligt. På vilket sätt hindrar en svansgaffel eller om man binder svansen? Brukar det hjälpa så bra att de inte kan knipa alls? Varför kniper vissa hästar, är det vanligt?

:bump:

Hej!
Hmm, bakskygg, varför är det fel att sätta på svansgaffel då? Vad gör du när din häst kniper?

:bump:

om man jobbar bort bakskyggheten så försvinner ju även symtomen med det. Min pålle kunde inte ens ha svanskappa när vi fick honom, så det har aldrig varit aktuellt med svansgaffel... Men efter lite (mycket) markträning (enligt NH) så kan man nu tom köra med ländtäcke som fladdrar! :D
När min häst kniper (händer sällan nu) så brukar jag säga: PIPER! lite halvhögt och bara lugnt sitta och vänta ut honom, så brukar han sluta... :smirk: ev driva lite framåt, genom att släppa på tömmarna. På honom skulle det inte funka att slå till med tömmen. Brukar helt enkelt bara sitta lugnt och försöka lugna ner honom, då det kommer från att han stressat upp sig.
Leta upp problemet först, så löser symtomen sig.

Vi sätter svansgaffel när dom ska tävla. Bara då. Och det är för dom hästar som ligger hårt i käken och är mjuka i svansarna. Dvs. ryggstycket kan lätt glida av.
Att det skulle hjälpa hästar som springer och kniper tror jag inte. har aldrig hört det i alla fall.Binder svansen gör man väl oftast för att hästen springer snett ivagnen.
När din häst springer och kniper kutar hon rygg då ochså? Om hon gör det kan du prova att länga ryggstycket med flera hål. Det ska ju aldrig sitta speciellt hårt, bara i lopp.
Om du redan har ett löst ryggstycke och hon inte kutar rygg, utan bara nyper med svansen, så kan du prova att innan du åker ut, ta tag i svansen och rotera den. Åt båda hållen 10 åt ena 10 åt andra, några gånger.
Jag har sagt det tidigare óch säger det igen, se till och bli av med olaten genast. För det är en olat och en farlig sådan. Ryt i, smäll till henne,saxa upp huvudet, sätt fart på hästen, vad som helst bara du inte tillåter henne springa och nypa. En vacker dag då hon är lite extra pigg smäller det. Slaggjord eller inte. Och att få ha löständer är väl ingen dröm?
hälsningar gulan fd.gulla

Hej!
Ja, jag skulle jättegärna vilja bli av med denna ovana men vet inte hur. Jag har försökt att skälla, driva på osv. Hon är 5 år och har alltid knipt, ibland mer och ibland mindre. Hon kan även sparka. Vad gör jag då? Slutar att träna och tävla? Det är synd för det är en duktig häst. Hon har peppar, peppar bara gjort så här i en eller ibland två första varven aldrig annars. Vad kan det bero på? Som individ är hon en liten bitch och väldigt pigg och busig. Springer runt i hagen på dagarna och bestämmer och jagar de andra hagpolarna. :o :bow:

På den tiden när jag var "travaktiv" så hade vi bara svansgaffel på "surmärrar", dvs de som vifftade med svansen så mkt att de riskerade att klämma fast tömmen under svansen. annan användning kan jag inte finna för den.

Det är svårt att lära gammla hundar och sitta. vi har just inge bekymmer med hästar som nyper jämmt. Det kan hända om dom är väldigt pigga, eller efter vila. Dom hästar som "har"tendensen" sätter vi dom första gångerna slaggjord på. Sen gäller det att vara oppservant. Minsta tecken, så riv i ordentligt med rösten, smäll till den (har kusken tillräckligt med pondus så blir inte hästen hysterisk)driv den framåt.
Lägg inte av och träna eller tävla. Vill inte ovanan försvinna får du göra så gott du kan. Ha slaggjord, ev. tussar i öronen, och som sagt vara uppmärksam. Hon är säkert piggelin. Enligt min mening om hon slår i vagnen skulle hon ha en stor fet smäll i stjärtten :D. Rikligt med bannor och bli frammåtdriven. När är det som hon har tendenser att slå mer och när gör hon det mindre?
Det är härligt med bitchar.Jag gillar dom.

Hej!
Hon är som värst när hon är i tävlingskondition så det har säkert med pigghet att göra. Eftersom hon även kan slå i vagnen har hon slaggjord. Jag har skällt på henne och daskat till henne men inte hjälper det. :crazy: De som kört henne gillar henne och säger att hennes humör och löpskalle är stora fördelar men jag som orutinerad ägare och nu tränare är lite tveksam. Ev ska hon in i proffsträning hos Svanstedt och han kanske kan få henne på bättre tankar. :banana:

Håller med dig....svansgaffel eller bunden svans används väl bara på de hästar som är propellerdrivna eller?

Enligt min mening om hon slår i vagnen skulle hon ha en stor fet smäll i stjärtten .
Ojojoj... Det skulle inte jag rekommendera till någon som har en häst som kan slå...
Skulle jag göra det med min skulle hon skicka mig till Himalaya.. :crazy:

Det är härligt med bitchar.Jag gillar dom.
Kan man tippa på att du inte har en Riktig Bitch/Satmara/Morrhoppa själv??

Ojojoj... Det skulle inte jag rekommendera till någon som har en häst som kan slå...
Nå...vad skulle du rekomendera då?
Skulle jag göra det med min skulle hon skicka mig till Himalaya..
Jaha
Kan man tippa på att du inte har en Riktig Bitch/Satmara/Morrhoppa själv??
Nej, just nu har jag faktiskt inte det. Men jag har haft. Så kan det ju vara så ochså att i vissa händer så utvecklas oönskade sidor och ett skarpt beteende förstärks, och tvärtom.

Av erfarehet rekommenderar jag inte att dra till en häst som slår med tömmen i baken... Det brukar i 99 fall av 100 resultera i att det bara kommer fler smällar...

Vad jag rekommenderar beror ju helt på situationen och varför brunte sparkas...
Men ingen av mina rekommendetioner innehåller att slå dem i baken... erfarehet som sagt!

DU behöver inte vara spydig och försöka hävda dig på något sätt, det blir lixom bara barnsligt... :(
Men om nu du är så duktig kan du få hjälpa mig med min Märith... Jag ger dig guld och gröna skogar om just du med dina fina HÄNDER kan göra henne till en foglig trevlig dam... Hallelujia! :bow: :bow: :bow: :bow:

Av erfarehet rekommenderar jag inte att dra till en häst som slår med tömmen i baken... Det brukar i 99 fall av 100 resultera i att det bara kommer fler smällar...
Ok, det är din erfarenhet. (om du nu kört 99 hästar dvs)Min är en annan. Jag har heller aldrig sagt att man bör smälla till en häst som slår. Utan när den är på väg att slå.
Men ingen av mina rekommendetioner innehåller att slå dem i baken... erfarehet som sagt!
Och eftersom min erfarenhet är annan än din så gör jag det.
DU behöver inte vara spydig och försöka hävda dig på något sätt, det blir lixom bara barnsligt...
Jag kan inte rå för att du tar åt dig så väldigt av vad jag skriver, det är ditt problem. Jag är varken spydig eller försöker hävda mig.
Men om nu du är så duktig kan du få hjälpa mig med min Märith...
Jag har inte skrivit någonstans att jag "är så duktig".Det är du som gör det för att förlöjliga.

Jag ger dig guld och gröna skogar om just du med dina fina HÄNDER kan göra henne till en foglig trevlig dam... Hallelujia!
Moget skrivet eller hur!..... hallelujia .

Ok, det är din erfarenhet. (om du nu kört 99 hästar dvs)Min är en annan. Jag har heller aldrig sagt att man bör smälla till en häst som slår. Utan när den är på väg att slå.
Så om jag inte kört 99 hästar har jag ingen erfarenhet?? :eek: :confused:
Men snabbt räknat så kommer jag upp i summan , över och dubblar den nog en och annan gång...
Sen måsten väl att jobbat som travinstruktör (när man lär andra att köra travhäst) vara ganska meriterande i detta ämne, eftersom man då utbildats av mycket duktiga kuskar och tränare som har massor av dokumeneterad erfarnhet och kunskap... :cool:

Jag kan inte rå för att du tar åt dig så väldigt av vad jag skriver, det är ditt problem. Jag är varken spydig eller försöker hävda mig.
Varför tror du jag tar åt mig?
Jag gillar bara inte din mästrande ton...

Så kan det ju vara så ochså att i vissa händer så utvecklas oönskade sidor och ett skarpt beteende förstärks, och tvärtom.
i denna texten tycker jag mig kunna läsa att skarpa ston i dina händer får ett bättre beteetende..
Detta var ju då svaret på min fråga hurvida du idag hade ett skarpt sto i din vård... Vilket jag har och tycker just nu hon är ganska jobbig och tröttsam (om du är intresserad finns trådar om henne att läsa) och moget eller inte så lovar jag evig tacksamhet ( :bow: :bow:) till den som har de händerna som tar bort det oönksade skapra beteendet som tydligen alla hon träffat hittils bara förstärkt...

Men istället för att sitta här och kasta paj på varandra, så kan du lästa denna Tråden så kanske du bättre förstår min fråga hurvida du har ett riktigt vasst sto till vardags hemma och när du läst denna tråden kan du ju tala om hur kul du tror det är..
Jag säger inte att jag oxå gillar ston som är tuffa osv.. men detta är inte nå roligt just nu, hon går över gränsen hela tiden... och nyligen fick jag höra att hennes beteende är snarlikt Peace Corps, men inte fasen kutar honm in några pengar för att kompensera heller :angel: :smirk:

Och ston som dessa slår man inte i röven någon gång alls... :devil:

Jag har faktisktläst lite trådar om din häst nu. Och incidenten i hagen är ju inte direkt ovanlig. Även hästar som inte är osäkra (i ledarpositon) av kan ge tjyvnyp och försöka sparkas när dom andra hästarna ska tas in.
Så kan det ju vara så ochså att i vissa händer så utvecklas oönskade sidor och ett skarpt beteende förstärks, och tvärtom.
Med det här uttalandet så menade jag inte dig och din häst. Jag hade inte ens läst trådarna om henne innan. Du som instruktör måste ju ha sett många olika förändringar hos hästar bara det att dom får byta skötare, ELLER tränare. Jag har under årens lopp sett åtskilliga sånna förändringar. Vi hade tex. en kille som fick dom snällaste av dom snällaste hingstarna att bli hingstiga, gapiga och gå på bakbenen. Vi fattar än idag inte hur han bar sig åt. För en annan blev ALLA heta som spisar att köra. För en skötare så blev alla tunna som stickor. Uppdragna och fula. En farbror vi hade hos oss ett tag var fenomenal med dom heta hästarna istället. Jag har sett många underbara förändringar hos hästar som fått byta skötare.
Jag hade en märr engång. Som var omöjlig att sko, slog iväggen när andra hästar gick förbi, eller tittade på henne, innan lopp fick man passa hennes rumpa, och va väldigt obervant när man stod i boxen och skulle sela på och när vagnen skulle på. hon gick alltid ensam i hage efter några misslyckade ihopsläppsförsök. Fast hon var snäll att pyssla med. Het och köra. Och ja, hon blev faktiskt mycket bättre. Vissa saker var bara att acceptera och göra det bästa som gick att göra.

Åter hästar som slår.
När jag för första gången skulle ut och köra häst sa man till mig:
* Kliv aldrig ur vagnen
* om hästen slår bakut, se till att få upp huvudet, går snabbast om man saxar upp
*om din häst får tömmen under svansen, börja inte försök att dra dän den, utan DRIV hästen framåt
Det här med att man smäller till hästen. Ok det är fel av mig att säga det till vem som helst, eftersom det GIVETVIS handlar om vad för slags häst man har.
Vad gav du för instruktioner till dina elever då, dom råkade ut för en häst som slog.

Jag har faktisktläst lite trådar om din häst nu. Och incidenten i hagen är ju inte direkt ovanlig. Även hästar som inte är osäkra (i ledarpositon) av kan ge tjyvnyp och försöka sparkas när dom andra hästarna ska tas in.
Va? Ursäkta men jag fattar inte tanken med ditt inlägg här? :confused:

Åter hästar som slår.
När jag för första gången skulle ut och köra häst sa man till mig:
* Kliv aldrig ur vagnen
* om hästen slår bakut, se till att få upp huvudet, går snabbast om man saxar upp
*om din häst får tömmen under svansen, börja inte försök att dra dän den, utan DRIV hästen framåt
Det här med att man smäller till hästen. Ok det är fel av mig att säga det till vem som helst, eftersom det GIVETVIS handlar om vad för slags häst man har.
Vad gav du för instruktioner till dina elever då, dom råkade ut för en häst som slog.

Oj, det är en svår fråga..
Men grunden i mitt sätt att lära ut har alltid varit att om hästen börjar slå... försök få den att tänka på annat och känner du att du inte klara av situationen och/eller hästen slagit över töm eller skalmen- ta dig ut vagnen..
.
Självklart kan man klippa till hästen i rumpan, men det är ju viktigt att veta vad det är för pålle man sitter bakom, för risken att den bli förbannad och slår igen är ju överhängande (speciellt en häst som Humlan)...

Men alla råd är ju egentligen olika beroende på varför hästen slår...
Slår den för att den:
Fått tömmen under svansen?
Är pigg?
Är Arg?
Blivit biten av en geting osv...
Klämt svanshår?
Blivit skrämd?
Bakrädd?

Sen beror det ju oxå på HUR den slår.. Slår den högt och ut- så ta dig ur vagnen..
Kniper den och studsar- försök avleda, smacka, ge töm och saxa fram...

Jag tror ju vi egentligen är ganska överrens och att meningsutbyte uppstod pga. en liten kommentar och en person som är väldigt less på sin Morrhoppa till häst.. :o :)

Va? Ursäkta men jag fattar inte tanken med ditt inlägg här?
Förlåt. Det är jag som svammlar.
Det fanns ju en tråd om din häst och jag läste lite snabbt igenom, och var det inte din häst som inte ville komma in och när man då tog in dom andra gick hon till attack?

Jag tror ochså att vi igentligen är rätt överrens.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 292
Senast: Exile
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 948
Senast: Sesca
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 971
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar