Jag har faktisktläst lite trådar om din häst nu. Och incidenten i hagen är ju inte direkt ovanlig. Även hästar som inte är osäkra (i ledarpositon) av kan ge tjyvnyp och försöka sparkas när dom andra hästarna ska tas in.
Så kan det ju vara så ochså att i vissa händer så utvecklas oönskade sidor och ett skarpt beteende förstärks, och tvärtom.
Med det här uttalandet så menade jag inte dig och din häst. Jag hade inte ens läst trådarna om henne innan. Du som instruktör måste ju ha sett många olika förändringar hos hästar bara det att dom får byta skötare, ELLER tränare. Jag har under årens lopp sett åtskilliga sånna förändringar. Vi hade tex. en kille som fick dom snällaste av dom snällaste hingstarna att bli hingstiga, gapiga och gå på bakbenen. Vi fattar än idag inte hur han bar sig åt. För en annan blev ALLA heta som spisar att köra. För en skötare så blev alla tunna som stickor. Uppdragna och fula. En farbror vi hade hos oss ett tag var fenomenal med dom heta hästarna istället. Jag har sett många underbara förändringar hos hästar som fått byta skötare.
Jag hade en märr engång. Som var omöjlig att sko, slog iväggen när andra hästar gick förbi, eller tittade på henne, innan lopp fick man passa hennes rumpa, och va väldigt obervant när man stod i boxen och skulle sela på och när vagnen skulle på. hon gick alltid ensam i hage efter några misslyckade ihopsläppsförsök. Fast hon var snäll att pyssla med. Het och köra. Och ja, hon blev faktiskt mycket bättre. Vissa saker var bara att acceptera och göra det bästa som gick att göra.
Åter hästar som slår.
När jag för första gången skulle ut och köra häst sa man till mig:
* Kliv aldrig ur vagnen
* om hästen slår bakut, se till att få upp huvudet, går snabbast om man saxar upp
*om din häst får tömmen under svansen, börja inte försök att dra dän den, utan DRIV hästen framåt
Det här med att man smäller till hästen. Ok det är fel av mig att säga det till vem som helst, eftersom det GIVETVIS handlar om vad för slags häst man har.
Vad gav du för instruktioner till dina elever då, dom råkade ut för en häst som slog.
hälsningar gulan fd.gulla