Svansfläta på häst som sparkas

alehajo

Trådstartare
Hej

Jag vet inte om jag har lagt tråden fel, är sällan på forumet men isåfall får mod flytta den..

På min ridskola där jag rider finns det en häst som inte riktigt gillar när man går bakom, oavsett om det är inne i stallgången, i ridhuset och det kvittar om det är hästar eller människor. Han sparkar alltså om man går bakom. Han sparkar även om man bara är snett bakom.
Jag undrar nu hur jag på bästa sätt kan göra en fin svansfläta på honom utan risk för att bli sparkad?
Det kvittar om någon håller i honom och pratar med honom, han sparkar ändå så om någon har nåt tips så vore jag tacksam..

Svansen ska flätas därför att vi ska tävla nästa helg och jag gärna vill sätta rosett/band i svansen så att ingen rider in i honom och för att han ska få lite space

Lär förmodligen bli så, var tanken från början om jag inte kom på nåt knep;)
Lite synd att han är sån men tror att själva tävlingen och allt redan kommer va rätt mycket för honom (första tävlingen) så får väl prova att fläta honom vid nåt annat tillfälle..

Lär förmodligen bli så, var tanken från början om jag inte kom på nåt knep;)
Lite synd att han är sån men tror att själva tävlingen och allt redan kommer va rätt mycket för honom (första tävlingen) så får väl prova att fläta honom vid nåt annat tillfälle..
Eller så låter man honom bara vara. Känns som att OM man ska jobba med hans problem så är det kunniga personer som ska ägna sig åt det med en tydlig strategi som funkar för hästen.

Nu är det ju svårt att göra som jag gör med en ridskolehäst som många hanterar men hästar som sparkas brukar jag först kela med utan att dom har nåt space alls, vara så nära det bara går, pyssla mycket med, mycket närkontakt, kel och smek och nära-nära-nära hela tiden och när jag rundar baken på dom efter en tid så ska dom känna mig. Jag är alltså väldigt nära med mycket fysisk kontakt och dom brukar inte bry sig om att jag lägger händerna på dom och fysiskt flyttar på dom när jag står bakom men då har dom blivit vana vid att jag går runt dom, dom känner min kropp och det inte finns nåt space mellan oss.

Likadant är det när jag hanterar kalvar, kvigor och tjurar, jag tar mycket i dom, kelar med dom och blir "en i flocken" och snabbt konstaterar dom att "ska jag flytta mig så flyttar han på mig", konstigare än så behöver det inte vara.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 813
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?