Svans, Mjäll?

L

linabergmer

Min häst har senaste tiden börjat klia svansen, vilket han inte har gjort tidigare, när jag kollade "i" svansen idag såg det ut som mjäll ungefär..
Vad kan det vara? Någon som haft det på sin häst? VAd kan man göra åt det?

Sv: Svans, Mjäll?

När våra hästar har fått kli i svansen brukar vi skrubba svansroten med grönsåpa. Tar en rotborste och gnuggar ett tag, ett par dagar i sträck så har det försvunnit efter det. Värt ett försök iaf, uppskattat av hästen om inte annat.. ;)

Min häst har precis likadant. Jag hittade nåt som hette "tinktur mot svansklåda" det var jättebra men väldigt odrygt och jag fick inte tag på mer än en flaska :S
Lactasydtvål har jag hört ska vara bra.

tinktur vart finns det att köpa\?

Tar man ren såpa och gnuggar? Ska den inte sköljas ur?

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 020
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat