cajo1312

Trådstartare
Har tänkt en del på alla gamla hästars svankiga ryggar. En fundering är också hur detta påverkar hästen? Hur svankryggiga har era blivit med åren och hur rids dom?

Här är min 27årings rygg.

2n853e1.jpg

Har ingen egen erfarenhet av äldre hästar med svankrygg, men generellt betyder ju en sänkt rygg att hästen arbetar för lite med sin bukmuskulatur och istället "hänger" i ryggen. Det borde öka risken för kissing spine och liknande, samt antagligen öka problem med muskelspänningar i ryggen.

Är det verkligen så att en äldre häst automatiskt måste bli svankryggig, eller beror det på att man trappat ner träningen och att hästens bukmuskulatur förtvinat?
På vår ponny kan jag se att bukmuskulaturen verkligen är en färskvara, den "försvinner" otroligt snabbt om han går på vila.

Jag tror att det är genetiskt för jag har hästar som alla lever under samma betingelser med foder motion m m och det finns gamla hästar som verkligen hade varit ursäktade om de svankade lite. Fölston som fått mellan fem och tio föl och är 20 + men raka och fina i ryggen. Det finns också en dam på 15 som tappat ryggen helt det senaste året, visst hon har fått några föl med det fem år sedan sist.

Min snart 24-åriga dam har blivit svankig med åren, jag vet dock inte riktigt när det började! Får kolla gamla bilder...O_o:p Det har inte blivit värre de senaste fyra åren i alla fall, och det är under den här tiden som hennes träning trappats ner. Hon är i princip halvpensionär nu, rids mest ut i skogen och tränar lite då och då för att hålla igång.
Jag (hrm, familjen) har haft henne sen hon var tre, tinker/fullblod, har inte haft föl.

Bilderna är tagna nu i december med någon dag emellan. Syns ju mest när hon står och hänger, inte så mycket under arbete (såklart). Nu är denna bild lite snett bakom, men den visar ganska bra hur hon ser ut "som värst".

img_3407.jpg

img_1583.jpg

Här är en bild från hennes yngre dagar också, innan hon blev svankryggig, vet inte när riktigt men nån gång innan 2000-talet iaf =)

950.jpg

En dåligt passande sadel borde också kunna ge svankrygg tänker jag, om den klämmer så att hästen inte kan/vill spänna magen och höja ryggen så blir ju det också en orsak till att bukmusklerna försvinner.
Intressant detta :)
Jag föreställer mig att hästar som är mycket aktiva och leker i hagen också borde vara mindre svankryggiga.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka