Svankrygg och kissing spines

Nominous

Trådstartare
Om en svankryggig häst går med sänkt rygg och rids så dagligen, löper den större risk att utveckla tex kissing spines än om samma häst haft rakare/normal rygg men ridits på samma sätt?

Eller är det mer upp till hur tornutskotten är placerade och ser ut om en sådan häst klarar sig från KS fast den rids i felaktig form länge och oavsett hur rygglinjen ser ut?

Sv: Svankrygg och kissing spines

Ingen som har nån erfarenhet eller några funderingar om det finns några samband mellan dessa?

Min hade ks och hon hade en väldigt fin rak rygg och arbetades i rätt form. Den tiden jag hade henne. Dock så var hon inte mkt riden innan jag köpte henne och hon hade ks redan då. Vilket jag gvs inte visste. Hon fick problem med kissing spinesen när jag köpte henne och började rida hårdare.

Senast ändrad:

det beror ju på om den är skapt i svankrygg eller om den blivit svank pga av att diskarna slits

Om det inte skall vara en nackdel med skapad svankrygg så mås den vara skapt med mindre tornutskott

Däremot så behöver inte alla hästar med tornutskott som ligger nära varandra utveckla KS. och min egen hade en perfekt överlinje men missbildade tornutskott - som inte bara låg nära utan tom låg omlott - så den fick KS av att gå i hagen

Men rent generellt så spelar ju spända ryggmuskler in - och där kommer man ofta in i en ond cirkel

Samt skall man tillägga, är hästen skapt med svank eller böjd rygg så måste den vara urstark i sina magmuskler för att arbeta rätt - till skillnad mot en häst med en bättre exteriör

Rätta mig om jag har fel- men en häst utvecklar väl inte KS utan det är en missbildning som finns från början? Och att 80-90% (lite osäker på siffran) av alla hästar det, mer eller mindre, men det är långt ifrån alla som får problem av det. Att en häst med KS får problem med t ex ledinflammationer kan det lika väl bero på felaktig ridning eller något annat som av KS-en.

agria.se skriver så här på sin sida:

---
Varför hästar får "kissing spines" finns det olika teorier om, ärftlighet finns säkert med i bilden, liksom felaktig belastning av ryggen under ridning.
Det är inte heller alla hästar som lider av åkomman, trots att röntgenplåtar visar att de har den. Ett bra sätt att förebygga att hästen i framtiden drabbas av "kissing spines" är att träna upp ryggen och att alltid rida hästen i rätt form.
---
www.agria.se

Ja precis jag är helt med på det du säger. Ska åka och röntga genom hela ryggen och korset på hästen i fråga men vill ha lite kött på benen då detta är nåt som jag aldrig kommit i kontakt med tidigare.

Hästen säger dom har blivit svankig pga en låsning i korset. Den har gått med väldigt dåliga sadlar och dålig ridning mer eller mindre hela livet. Han är 8 år gammal. Men han måste vara skapt med en svängd och svag rygg med och att han släppt ryggen mer nu.

Så därför är jag lite rädd att det finns förändringar i ryggen. Men han ömmar inte nånting alls, men de kanske inte gör det på det viset?

Så jag vill mest förbereda mig på om i hans fall det kan vara väldigt troligt att de kan vara förändringar eller om han kanske kan ha klarat sig bra ändå.

En fråga sen, vad är bra övningar för att träna magmusklerna?

Har hästen de här förutsättningarna naturligt hade jag nog inte tagit risken att äga/ansvara för den. Det är svårt att träna utan att skada, och hästen är ju väldigt ömtålig med de förutsättningar du nämner.

Klart att dålig ridning måste påverka en "felbyggd" häst negativt. En dålig exteriör är mkt mer känslig för yttre påfrestning än en med "rätt" förutsättningar.

Har själv en fullblodsval med rätt så ful kissingspines enligt rtg, men som fungerar alldeles utmärkt ändå. Det krävs dock att jag underhåller honom jätte noga med rätt skoning, utrustning och ffa kiropraktor beh med jämna mellanrum. Han har inte ont av sin rygg, då han är född sådan enligt veterinär. Men han får lite lättare låsningar i övriga delar av kroppen pga stel rygg jämförelsevis med en normal häst.

På kliniken där jag varit med min häst har de gjort en studie på ett antal oinridna fullblodshästar. Ca 80% av dessa hade kissing spines, således ärftligt. Tror inta att 80% av ALLA slags hästar har denna åkomma, utan just fullblod är mer disponerade pga arv..??

Det håller jag helt klart med om. Och tyvärr har jag inga större förhoppningar om att den blir frisk heller. Men helt klart är hästen värd en utredning. Visar det sig att han har problem och inte kommer att kunna ridas så har man iafl kommit så långt och kan för hästens bästa avsluta.

Men är det någon som har idéer om hur man på ett skonsamt sätt tränar upp magmusklerna från marken?

Jo frågan är väl mer kanske hur mycket negativt den har påverkats? Antingen är det för sent eller så kanske man precis hinner rädda den? Det kan ju bara en veterinärundersökning fastställa. Men som både jag och ni sagt så är ju risken stor att de negativa påfrestningarna blivit för stora.

Fast det beror mkt på vilken veterinär ni träffar tror jag. Min häst blev utdömd av den veterinär som rtg:ade honom förts, då hade jag sökt för en frambenshälta. Denna veterinär gjorde ingen hältutredning alls pga rtg fyndet i ryggen. Men då jag inte tycker att min häst haft speciellt ont i ryggen tidigare ville jag ha en second opinion (tack o lov) sökte då upp en annan klinik och där fann man att min häst varit felskodd och hade problem med framhovarna och pga detta var lite öm i musklerna i ryggen. När det åtgärdats fungerar hästen utmärkt.

Det håller jag helt klart med om. Och tyvärr har jag inga större förhoppningar om att den blir frisk heller. Men helt klart är hästen värd en utredning. Visar det sig att han har problem och inte kommer att kunna ridas så har man iafl kommit så långt och kan för hästens bästa avsluta.

Men är det någon som har idéer om hur man på ett skonsamt sätt tränar upp magmusklerna från marken?

jag har svarat i en sådan tråd ganska nyligen

problemet är egentligen inte bara att stärka magen - utan att få upp ryggen att slappna av - det behöver förmodligen behandling av en duktig massör - inte en som bara manglar hästens muskler

Korsproblemet kommer sig förmodligen av spänningar i (rygg)muskler

Fast det beror mkt på vilken veterinär ni träffar tror jag. Min häst blev utdömd av den veterinär som rtg:ade honom förts, då hade jag sökt för en frambenshälta. Denna veterinär gjorde ingen hältutredning alls pga rtg fyndet i ryggen. Men då jag inte tycker att min häst haft speciellt ont i ryggen tidigare ville jag ha en second opinion (tack o lov) sökte då upp en annan klinik och där fann man att min häst varit felskodd och hade problem med framhovarna och pga detta var lite öm i musklerna i ryggen. När det åtgärdats fungerar hästen utmärkt.

Helt klart spelar det roll! Och jag har en jätteduktig veterinär som jag litar fullt ut på! Men eftersom hästen ej är vetundersökt tidigare så är det ju en bra början så JAG vet hur ryggen ser ut innan man ens sätter sig på den. Jag vill ha en status på hur det ser ut där inne. Och hästen uppträder inte som den har ont i ryggen. Utan känns mer som otränad och att den inte är musklad för att bära sig. Den har inte en muskel på kroppen.

jag har svarat i en sådan tråd ganska nyligen

problemet är egentligen inte bara att stärka magen - utan att få upp ryggen att slappna av - det behöver förmodligen behandling av en duktig massör - inte en som bara manglar hästens muskler

Korsproblemet kommer sig förmodligen av spänningar i (rygg)muskler

Helt klart måste ju hela kroppen samverka! Den har inte en muskel på ryggen så det kommer att krävas ett oerhört arbete för att börja bygga upp den kroppen innan man ens kan sätta sig på han. Och jag har redan kopplat in en tjej som är erkänd för att vara duktig massör och kiropraktor/ET så jag har all den hjälp jag kan behöva bara han inte har svåra skador på rygg eller kors. :)

Låsningen i korset kommer enl ET som jobbade lös honom från de otroligt illasittande sadlarna han tydligen haft så det är från ryggen det kommer. Det var ett år sedan ET jobbade med han och innan förra ägaren så ser inte sadlarna roliga ut. Finns jättemycket filmer så jag har själv sett hur han haft det. ETn var väldigt positiv men det var innan fodervärden halvt mördat honom :crazy: Frågan är ju hur mycket hon hunnit med på 4 månader. :(

Men fy vad hemskt. Stackars häst. Hoppas verkligen du kan ge han ett nytt liv, det låter ju lovande att han inte verkar ha så ont. Är han oxå snäll att rida på är det ju ännu mer lovande... Hästar med ryggproblem brukar ju ganska ofta vara "dumma" och protestera en del vid ridning.
Avsaknad av muskler kan ju delvis bero på fel foder oxå, speciellt som fodervärden verkar ha noll koll, så det är många faktorer på en gång.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat... 2
Svar
20
· Visningar
2 095
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 686
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 205
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: Hästanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?