svampig, gallig och varm i haserna

V

vickan

vad kan det bero på? vad finns det i hasen som kan göra att det blir så? :confused:

Sv: svampig, gallig och varm i haserna

okej. hur blir dem det? genom ridning, fel benställning, något mer? vad jag har förstått så är det inte samma sak som spatt? vad jag kan minnas så var inte min spatthäst varm i hasen utan bara gallig och så? hästen i fråga är halt, men det ser ut som det är fram..? hur ser prognosen ut?

Min häst är oxå gallig på en hasen.
Jag lindar honom runt om vajre kväll,och masserar in liniment.
Men vill gärna veta vad ni andra säger om det här.....
Vickan! Har skickat ett PM t dig!

Hasledsinflammation eller spatt är väl det som kan drabba en has, för spatt gäller att glidleden bryts ner pga inflammation och visst ger det upphov till både värme och hälta.

Jag förstår inte riktigt, är hästen halt också?

Den senaste hästen som jag följde med till klinik, hade hasledsproblem med uppvisad diagonal symtom på frambenet. Dvs hältan fanns i framben, trots att orsaken satt i det diagonala bakbenet.

okej, men det kan alltså vara en inflammation på glidleden fast det inte är spatt, eller är jag trög?:confused:
alltså, värmekameran visade på hasen, och jag är supernojig för spatt då jag fick ta bort min förra häst pga det...
men som jag sa så märkte jag inte av någon direkt värme på spatthästen? men iofs så hade det gått rätt långt då så det kanske hade lagt sig? (hade henne ute på foder och sen var hon dålig när jag fick hem henne..)
jag tycker ändå inte som att det ser ut som att han är halt bak, utan tycker det ser ut som det sitter fram? men visst skulle det kunna vara diagonalt.. han är sämre när jag longerar i höger vrav, kameran visade på vänster has. hur blir det då?
tycker även att han avlastar framdelen mer än bakdelen. han har även haft problem med bogen under en tid och är olika musklad. muskeln på vänster sida mellan frambenen är även mindre än den på höger. denna hälta kom efter våran omkullridning för någon vecka sen...

ska in till kliniken på tisdag, men vill gärna ha lite tankar kring det, så jag kan förbereda mig!:(

här nedan äe bilderna från värmekameran om du har lust att ta dig en titt!

www.fotogalleriet.se/alb52677

En hasledsinflammation är inte spatt, då är det själva hasen som bli inflammerad och inte glidytan i glidleden.
Men jag har själv ett sto som undersöktes med värmekamera när hon hade erlichea, en tydlig påverkan fanns i hasen enligt värmekameran. Efteråt är hon böjd och röntgad UA, antagligen berodde påverkan av erlichean och en överbelasning av diagonalen. Vi såg också en hovväggsförtunning på samma diagonal. den är numera bortverkad.

Senast ändrad:

nej, så mycket har jag också förstått. men jag tyckte att jag läste i nån tråd att hästen kunde få inflammation på glidlederna utan att det är spatt.? men det stämmer då inte?
min ET trodde inte att det är spatt han har, utan att det typ har blivitr "belastat" på hasen efter hans långvariga problem med knät på samma sida.. vad tror du om det? skulle man då tro att det kan vara en hasledsinflammation? men vid spatt så ser väl ändå hästen halt ut bak? ursäkta alla frågor, men du verkar kunnig, så det är väl dig jag får trakassera!;)

just det.. om du kollar på värmebilderna, på hasbilden. sitter inte glidlederna liksom lite mer framåt, nedåt än var det vita på hasen är?

Av alla de spatthästar jag träffat på genom åren, det är några nu. Säkert flera än vad jag känner till, för många gånger uppvisar hästen inte ens symtom trots att den har spatt.

Flera av hästarna har uppvisat hälta i framben och inte i spattbenet, andra har fått en stelare gång i bakbenen. Sen finns det ju naturligtvis även regelrätt hälta på aktuellt ben också.

Vad som skulle vara i erat fall är ju svårt att svara på, det behöver inte ens vara något av de vi diskuterar nu utan kanske en överanstränging som inte gått så långt.

Du gör rätt i att låta undersöka hästen, för det är endast genom en sådan som resultatet kan visa sig. Jag hoppas och håller tummarna att allt skall gå bra, skriv gärna vad de kom fram till också. Nyfiken som man är.:o

nej, precis, det behöver ju inte vara nåt av det.. men jag skriver hur det slutatde i denna tråden under nästa vecka så får du veta! tack för alla svar!:)

nu har vi varit till kliniken! blev sprutad i hovleden vf (! jag som trodde det var höger det satt i :angel: ) reagerade lite på bakknät vid böjprov, men det var ingen fara. röntgenbilderna var fina. ska gå på butta i 9 dagar nu, och sen blir det återbesök om 2-3 veckor. så det var inget av det vi trodde (som tur var)!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Mat Det finns ju en svamptråd redan men den verkade mer handla om svampplockning. Men jag är nyfiken (och hungrig 😁😆) på hur ni äter er...
Svar
3
· Visningar
427
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 510
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
825
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30