Svampförgiftning hos häst?

Targa

Trådstartare
Har man någonsin kunnat konstatera att någon häst har blivit svampförgiftad?
Nej, jag har ingen svampförgiftad häst här hemma, men för första gången har jag fått rikligt med svamp i vinterhagen. Har bott här i tio år och aldrig sett svamp i hagen tidigare, men den här sensommaren har varit väldigt fuktig - gräset växer ju som bara den - och svamparna poppar upp lite överallt.

Jag är ingen svampexpert - svampen i min hage kan vara champinjon, kan vara någon skivlingsort - eller är det kanske vit flugsvamp ....?? Men hästar äter väl knappast frivilligt av någon svamp. Frågan är - om de får i sig en bit av misstag - vad kan hända om det nu är giftig flugsvamp?? Hur mycket behöver en häst få i sig för att det ska bli kris?

Här finns kanske någon svampexpert som direkt kan säga att giftig vit flugsvamp aldrig växer i betesmarker .... hoppas ...

Sv: Svampförgiftning hos häst?

Min häst äter iaf kantareller... :p så helt svampointresserade är de nog inte...

Ska bli spännande om någon svamperfaren kan delge oss lite info, blev också nyfiken nu...

Champinjoner är väldigt vanligt i hästhagar, har själv plockat massor vissa år. Så kolla med nån som kan så kanske du kan göra en god macka!

Nej, om jag minns rätt så håller den giftiga vita flugsvampen sig till skogsmark, champinjoner kan växa både i skog och på äng.

Men colla skivorna; vit svamp + vita skivor = giftigt! Champinjonerna har svagt grå/rosa skivor som blir bruna när sporerna mognar.

Jag tycker nog inte du ska äta svampen utan att någon som kan svampar har tittat på svampen, det kan ju finnas olika sorter i hagen som är snarlika och en del champinjoner är duktiga på att ta upp tungmetaller ur marken. Men som sagt, är inte skivorna vita på de mogna svamparna så skulle inte jag vara rädd för att mina hästar blir förgiftade av vit flugsvamp i alla fall!

Här kan du colla lite på olika champinjoner

www.svampguiden.com/champinjoner.asp

Ska genast kolla skivorna - har för mig att de inte är vita.

Nej, äta dem vågar jag inte oavsett vad det är :D

jag har också fått massa svamp i min skogshage. är ett tag till hästarna ska gå där, så jag har varit ute och trampat sönder alla. tänkte att då försvinner dom väl tills hästarna ska gå där. fanns röd flugsvamp, någon gråvit mindre svamp och en ljusbrun stor och slimig svamp.

tror nog hästar kan få för sig att äta svamp, vet att mina ätit kantareller när det erbjudits.

Svamparna i min hage är i alla fall inte vit flygsvamp - har kollat det nu.

Men jag är nyfiken ändå - har det egentligen förekommit svampförgiftning hos häst någon gång?

Festligt att läsa att hästar tydligen äter kantareller!

Liknande trådar

Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 566
Senast: Jate Volim
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Vad gör man när hästsrkället visat sig vara en riktig :devil: fästingmagnet??? (har fobi för dom äckliga små djuren också :crazy: )...
Svar
7
· Visningar
941
Senast: seifur1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka