svamp i pälsen?

R

Rukky

hej min häst har som små sår i pälsen. de blir typ variga skorpor (som svamp eller ngt?)som man kan pilla bort och sen tvätta så försvinnr det. mend et återkommer på olika ställen i pålsen nästan hela tiden. är det ngn som vet vad detta kan vara och vad man kan göra åt det? har han ngn slags infektion eller vad är det? hoppas på svar... :crazy:

Sv: svamp i pälsen?

På din beskrivning låter det som att din häst har drabbats av streptotrikos, eller regnskållor som det också kallas. Orsaken är en bakterie som gynnas av t ex fuktigt väder, blöta pälsar och lite instängd miljö under ett täcke.

Någon form av hudinfektion rör det sig iallafall om, och det bästa du kan göra är att ringa veterinär för provtagning och sedemera behandling.

Streptotrikos botas lätt med en allmänbehandling med penicillin. Symptomen är just små krustor (hår+skorpa) som lätt lossnar och lämnar efter sig ett litet varigt sår.

Ett litet tillägg.. Regnskållor kan även uppstå av en mage och en foderstat som är ur balans. Hade en häst som fick regnskållor helt utan inverkan av de klassiska orsakerna, men han hanas mage var ur balans och han var överkänslig mot vissa fodersorter som gav upphov till dem.

MVH/

du kan låta din häst "lufta sig" om han/hon alltid har täcke på sig.
om det går kan du släppa ut hästen utan täcke ett par timmar om dagen eller låta bli att sätta på innetäcke på natten (om hästen står i box om nätterna) på så vis tillåter du huden att andas och risken att din häst får s.k. svamp blir genast mkt mindre. :bump:

Söker du här på forumet på "regnskållor" hittar du en mängd trådar om samma problem.

Här är en länk till SVA, också läsvärd.

Streptotrikos orsakas av en specifik bakterie (som heter Dermatophilus congolensis, med viss reservation för minnesluckor).
Taskig mage kan alltså inte ensamt orsaka sjukdomen, men visst kan magproblem medföra nedsatt immunförsvar = mindre motståndskraft mot infektion.

Även staffylokocker av diverse slag kan orsaka liknande infektioner. Dessa lever normalt på huden och blir sjukdomsalstrande först när det finns någon predisponerande faktor, t ex ett litet sår eller nedsatt immunförsvar. I magfallet kanske det var en sådan rackare som låg bakom problemet?

Även Dermatophilus Congolensis(rätt namn om det inte bytts på sistone) finns normalt i miljön o ger infektion när rätt förhållanden skapas.
PL

Badda med äppelcidervinäger!!! När hästen torkat pillar du bort de lösa ruvorna. Upprepa några gånger...

Kan även vara mineralbrist, du har väl inte missat dom??? :)

Det är möjligt. Men i mitt fall så fick han det utifrån att kroppen reagerade på kvävehalten av intag av klöver. Vintertid så kom de också när han fick foder som han inte tålde..

Och ja, han hade nedsatt immunförsvar, men regnskållorna kom endast p.g.a att han reagerade på fodret. Han utsattes inte för de "vanliga" orsakerna.

Veterinärens diagnos på skållorna. - Det är flugor som har bitit honom så han har fått sår, det går över-. (parantes, bara för att jag blir så arg när jag tänker tillbaks).

Insektsbett är en vanlig inkörsport för streptotrichos. Att säga att det berodde på kvävehalten är knappast mer än en gissning det heller. Om det nu berodde på klövern är en grovtarmsstörning pga mer protein än tunntarmen kunde ta upp minst lika troligt.
PL

Protein eller kvävehalten i sig är för mig ovesäntligt, eftersom de enl. vad jag har lärt mig har ett samspel med varandra mer eller mindre. Och säger man att en häst får något p.g.a. protein så finns det ju inte..

Men jag tänker inte sitta här och diskutera något igen gällande denna häst utan jag säger bara vad jag vet och varit med om. Hur, var och när det uppkom.

Vad det gäller vetten så yppades det inte ett ord om något som heter Regnskållor, vare sig då eller senare och mig veterligen finns inga flugor vintertid.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka