Svamp eller fukteksem?

Anders112

Trådstartare
Hej!
Jag har en hund som väldigt lätt får svamp mellan trampdynorna, brukar använda cortimyk så blir det snabbt bra. Men nu funderar jag på om det kan vara så att det är fukteksem istället, i så fall är det en annan typ av behandling som gäller. Hur vet man skillnaden?

Fukteksem brukar inte sätta sig mellan trampdynorna och i så fall skulle hunden troligtvis halta svårt - fukteksem är ofta oerhört smärtsamt. Kännetecknet för fukteksem är en kladdig ytan som snabbt blir större om det inte stoppas - pälsen bör klippas bort och så även en bit utanför området. Tvätta sen med t ex väteperoxid. Ibland behövs även antibiotikabehandling, då det kan sprida sig oerhört fort och som sagt är smärtsamt. Det låter mer som om det är svamp din hund får :)

Däremot kan det vara så att foderstatusen behöver ses över, för ofta kan svamp vara foderrelaterat om än inte alltid.

Fukteksem brukar inte sätta sig mellan trampdynorna och i så fall skulle hunden troligtvis halta svårt - fukteksem är ofta oerhört smärtsamt. Kännetecknet för fukteksem är en kladdig ytan som snabbt blir större om det inte stoppas - pälsen bör klippas bort och så även en bit utanför området. Tvätta sen med t ex väteperoxid. Ibland behövs även antibiotikabehandling, då det kan sprida sig oerhört fort och som sagt är smärtsamt. Det låter mer som om det är svamp din hund får :)

Däremot kan det vara så att foderstatusen behöver ses över, för ofta kan svamp vara foderrelaterat om än inte alltid.

Det händer att det är kladdigt och det leder till hälta. Har varit hos vet som bara hänvisar till malaseb. Min fundering var att om man behandlar som om det vore svamp men om det är fukteksem så är det kanske anledningen till att det blommar upp så fort det blir fuktigt. Hunden har haft allergiliknade symtom men nu är det endast tassarna som besvärar.

Det händer att det är kladdigt och det leder till hälta. Har varit hos vet som bara hänvisar till malaseb. Min fundering var att om man behandlar som om det vore svamp men om det är fukteksem så är det kanske anledningen till att det blommar upp så fort det blir fuktigt. Hunden har haft allergiliknade symtom men nu är det endast tassarna som besvärar.

Här finns lite att läsa om fukteksem. http://www.ceva.nu/se/Nyheter-Media/Nyheter/Fukteksem-paa-hund
Är du inte nöjd med din veterinär, så gå till en annan - men ärligt har jag aldrig hört talas om en hund som fått fukteksem under tassarna. Svamp trivs när det är fuktigt, vilket gör att tassarna brukar vara typiska områden för just svamp :)

Fukteksem kan komma av fukt absolut, men oftast kombinationen fukt, rejäl päls och hög värme (t ex hund med tät päls badas/schamponerats och får torka i i hög värme) - fukteksem beror på bakterier som förökar sig blixtsnabbt. Kliande/slickande på t ex insektebett är en annan orsak som kan utlösa det.

Om din hund blir bra av den behandling du fått, så är den nog knappast fukteksem - svampmedel hjälper inte alls mot det :) är det svamp så är det oerhört viktigt att du torkar tassarna mycket noga efter varje promenad, håller päls borta så det torkar snabbt.

Fuktexem (hot spots) sprider sig extremt snabbt, på några timmar bara.

Om hunden ofta får svamp kan man prova att byta foder till ett utan spannmål och ev tillsätta lite benmjöl.

Här finns lite att läsa om fukteksem. http://www.ceva.nu/se/Nyheter-Media/Nyheter/Fukteksem-paa-hund
Är du inte nöjd med din veterinär, så gå till en annan - men ärligt har jag aldrig hört talas om en hund som fått fukteksem under tassarna. Svamp trivs när det är fuktigt, vilket gör att tassarna brukar vara typiska områden för just svamp :)

Fukteksem kan komma av fukt absolut, men oftast kombinationen fukt, rejäl päls och hög värme (t ex hund med tät päls badas/schamponerats och får torka i i hög värme) - fukteksem beror på bakterier som förökar sig blixtsnabbt. Kliande/slickande på t ex insektebett är en annan orsak som kan utlösa det.

Om din hund blir bra av den behandling du fått, så är den nog knappast fukteksem - svampmedel hjälper inte alls mot det :) är det svamp så är det oerhört viktigt att du torkar tassarna mycket noga efter varje promenad, håller päls borta så det torkar snabbt.
Om svampmedel inte fungerar alls på fukteksem så kan jag väl utesluta det då. Är väldigt noga med att raka och torka men vad hjälper det.

Om hunden ofta får svamp kan man prova att byta foder till ett utan spannmål och ev tillsätta lite benmjöl.
När svampen kommer så går det väldigt fort, några timmar så kan det vara kladdigt i tassarna. Ska nu testa ett färskfoder utan kolhydrater.

eller ännu hellre lite proteinfri kalk - men först och främst se över foderstaten och vad den innehåller :)

När svampen kommer så går det väldigt fort, några timmar så kan det vara kladdigt i tassarna. Ska nu testa ett färskfoder utan kolhydrater.
Jag skulle rekommendera att tillsätta en halv dos vitamin/mineralpreparat då de flesta färskfoder innehåller låga vitaminhalter.T ex Standardt Immun är nog det jag skulle ge en hund med lite hudproblem för att hjälpa kroppen på traven :)

Då har jag kört med Priima NK, Immun och kalk från standardt i över två månader. Tassar har jag sett över ofta och behandlat med allt känns det som utan någon förbättring (svampen blommar upp ganska ofta). Svampen i tassarna kommer emellanåt, detta trots ett mycket torrt väder utan regn på väldigt länge. Står som ett frågetecken och har slut på ideer....Verkar inte vara något med fodret iaf.:confused:

En av mina hundar var allergisk/överkänslig mot jäst - minsta godisbit som innehöll jäst så fick han eksem på tassarna. Många foder, godis och tillskott innehåller jäst så det kan vara svårt att undvika om man inte är medveten om saken.

OM det skulle vara samma med min hund, alltså att jäst orsakar klåda skulle det kunna förklara varför jag tycker det blivit sämre trots torrt väder och en mycket noggrann tassvård eftersom jag börjat ge Standardt Immun som innehåller öljäst. Finns det någon vitaminersättning utan jäst så kanske man borde prova det?

Det finns men jag skulle testa 3-4 veckor utan något tillskott alls och se om det blir bättre, sen (om det blivit bättre) testa att tillsätta något som innehåller jäst, då vet du rätt säkert var du står.

Hej!
Jag har en hund som väldigt lätt får svamp mellan trampdynorna, brukar använda cortimyk så blir det snabbt bra. Men nu funderar jag på om det kan vara så att det är fukteksem istället, i så fall är det en annan typ av behandling som gäller. Hur vet man skillnaden?
Min hund drog jämt på sig svamp mellan trampdynorna.
Veterinär rådde att byta foder samt tvätta med svampdödande schampo (minns dock inte vad den heter nu bara för det).
Jag tror i stora helhet att fodret har gjort det mesta utav jobbet. Sen är det naturligtvis viktigt att hålla rent.

En av mina hundar var allergisk/överkänslig mot jäst - minsta godisbit som innehöll jäst så fick han eksem på tassarna. Många foder, godis och tillskott innehåller jäst så det kan vara svårt att undvika om man inte är medveten om saken.

Mycket intressant med ditt inlägg! Slutade ge öljäst (standardt immun) och sen dess helt bra, inte ens torkat tassarna trots det blöta vädret. Har fortsatt med att kontrollera tassarna flera gånger dagligen men helt bra trots allt. Ska testa att lägga på lite immun om ett tag och se. Vilken hundras hade du?
Återkommer med resultat.

Min hund drog jämt på sig svamp mellan trampdynorna.
Veterinär rådde att byta foder samt tvätta med svampdödande schampo (minns dock inte vad den heter nu bara för det).
Jag tror i stora helhet att fodret har gjort det mesta utav jobbet. Sen är det naturligtvis viktigt att hålla rent.
Vilket foder använder du?
Schampot är säkert Malaseb.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 114
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
550
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
990
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 671
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar