Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fukteksem brukar inte sätta sig mellan trampdynorna och i så fall skulle hunden troligtvis halta svårt - fukteksem är ofta oerhört smärtsamt. Kännetecknet för fukteksem är en kladdig ytan som snabbt blir större om det inte stoppas - pälsen bör klippas bort och så även en bit utanför området. Tvätta sen med t ex väteperoxid. Ibland behövs även antibiotikabehandling, då det kan sprida sig oerhört fort och som sagt är smärtsamt. Det låter mer som om det är svamp din hund får
Däremot kan det vara så att foderstatusen behöver ses över, för ofta kan svamp vara foderrelaterat om än inte alltid.
Det händer att det är kladdigt och det leder till hälta. Har varit hos vet som bara hänvisar till malaseb. Min fundering var att om man behandlar som om det vore svamp men om det är fukteksem så är det kanske anledningen till att det blommar upp så fort det blir fuktigt. Hunden har haft allergiliknade symtom men nu är det endast tassarna som besvärar.
Om svampmedel inte fungerar alls på fukteksem så kan jag väl utesluta det då. Är väldigt noga med att raka och torka men vad hjälper det.Här finns lite att läsa om fukteksem. http://www.ceva.nu/se/Nyheter-Media/Nyheter/Fukteksem-paa-hund
Är du inte nöjd med din veterinär, så gå till en annan - men ärligt har jag aldrig hört talas om en hund som fått fukteksem under tassarna. Svamp trivs när det är fuktigt, vilket gör att tassarna brukar vara typiska områden för just svamp
Fukteksem kan komma av fukt absolut, men oftast kombinationen fukt, rejäl päls och hög värme (t ex hund med tät päls badas/schamponerats och får torka i i hög värme) - fukteksem beror på bakterier som förökar sig blixtsnabbt. Kliande/slickande på t ex insektebett är en annan orsak som kan utlösa det.
Om din hund blir bra av den behandling du fått, så är den nog knappast fukteksem - svampmedel hjälper inte alls mot det är det svamp så är det oerhört viktigt att du torkar tassarna mycket noga efter varje promenad, håller päls borta så det torkar snabbt.
När svampen kommer så går det väldigt fort, några timmar så kan det vara kladdigt i tassarna. Ska nu testa ett färskfoder utan kolhydrater.Fuktexem (hot spots) sprider sig extremt snabbt, på några timmar bara.
Om hunden ofta får svamp kan man prova att byta foder till ett utan spannmål och ev tillsätta lite benmjöl.
eller ännu hellre lite proteinfri kalk - men först och främst se över foderstaten och vad den innehållerFuktexem (hot spots) sprider sig extremt snabbt, på några timmar bara.
Om hunden ofta får svamp kan man prova att byta foder till ett utan spannmål och ev tillsätta lite benmjöl.
Jag skulle rekommendera att tillsätta en halv dos vitamin/mineralpreparat då de flesta färskfoder innehåller låga vitaminhalter.T ex Standardt Immun är nog det jag skulle ge en hund med lite hudproblem för att hjälpa kroppen på travenNär svampen kommer så går det väldigt fort, några timmar så kan det vara kladdigt i tassarna. Ska nu testa ett färskfoder utan kolhydrater.
Tack för tipset, ska testa detta.Jag skulle rekommendera att tillsätta en halv dos vitamin/mineralpreparat då de flesta färskfoder innehåller låga vitaminhalter.T ex Standardt Immun är nog det jag skulle ge en hund med lite hudproblem för att hjälpa kroppen på traven
Det är priima NK som jag tänkte testa, har tidigare använt priima ST.eller ännu hellre lite proteinfri kalk - men först och främst se över foderstaten och vad den innehåller
Min hund drog jämt på sig svamp mellan trampdynorna.Hej!
Jag har en hund som väldigt lätt får svamp mellan trampdynorna, brukar använda cortimyk så blir det snabbt bra. Men nu funderar jag på om det kan vara så att det är fukteksem istället, i så fall är det en annan typ av behandling som gäller. Hur vet man skillnaden?
En av mina hundar var allergisk/överkänslig mot jäst - minsta godisbit som innehöll jäst så fick han eksem på tassarna. Många foder, godis och tillskott innehåller jäst så det kan vara svårt att undvika om man inte är medveten om saken.
Vilket foder använder du?Min hund drog jämt på sig svamp mellan trampdynorna.
Veterinär rådde att byta foder samt tvätta med svampdödande schampo (minns dock inte vad den heter nu bara för det).
Jag tror i stora helhet att fodret har gjort det mesta utav jobbet. Sen är det naturligtvis viktigt att hålla rent.