Svamliga tankar om hundgård mm

Lejonelle

Trådstartare
Om ett halvår kommer generationsskiftet :cry: i min hundfamilj vara genomfört och vi har förmodligen fått hem vår nya hund av en mera aktiv ras. Vi kommer då att ha två hundar där den ena behöver ganska mycket mental aktivering och den andre är en mysfarbror som inte har så stora krav på livet mer än att få mycket kärlek, och att slippa stress och krav.

Jag vill att allt ska bli riktigt bra. Bra för mig, för hundarna, enkelt och praktiskt. Och då tänker jag på en massa saker, t ex ifall det vore praktiskt att skaffa en hundgård eller hundlucka? Aktiveringsbehovet ska förstås tillgodoses genom det hundarna och jag gör tillsammans men att kunna välja att vara ute eller inne när jag jobbar ger hundarna ändå lite mer stimulans än att bara sitta inne och vänta på mig.

Vi bor på landet, har stor tomt som inte går att hägna in på ett bra sätt. Optimalt för hundarna, när de är ensamma hemma, vore en hundlucka från huset ut i en rastgård. Då är hundarna inne och har alla bekvämligheter och de vaktar huset från tjyvar, MEN kan ändå gå ut om de vill och behöver. Men hur man skulle få till en sådan i anslutning till vårt hus, som det ser ut, vete fåglarna. Hur man än bygger kommer min man att tycka att det blir fult och stör utsikten.

Ni som har en sådan lösning, hur har ni tänkt? Vilka fällor ska man undvika? Har ni satt hundlucka i en befintlig dörr eller gjort på något helt annat sätt?

Ett annat alternativ vore att bygga en rastgård i anslutning till något av våra uthus, kanske ett fristående hundhus eller bygga in en isolerad koja i uthuset. Men hur ska man då tänka när man placerar en sådan? Underlaget? Väderstreck? Hur ska man tänka kring insynsskydd, så det inte finns för mycket som kan stressa hundarna?

Ja som ni hör är jag inne i en flummig process så allt tankestöd som styr upp mig mottages tacksamt :love: :bow: Vad borde jag tänka på?

Sv: Svamliga tankar om hundgård mm

Jag har hundlucka i en dörr som sitter i tvättstugan, vilken befinner sig bakom köket. Den här utgången är på baksidan av huset.

Huset + ca 400 kvadratmeter är inhägnat runtom med Troax, jag kan stänga av med grindar så att det blir en främre och en bakre del, användbart vid löp, besök och annat.
Troax runt huset kanske inte är det vackraste man kan tänka sig, men oerhört praktiskt.

Nu bor jag precis bredvid en 90-väg som dessutom har ett tågspår på andra sidan, förvisso bara 4 tåg om dagen men det behövs bara ett...
Därför har jag valt Troax istället för Gunnebo, det är inte lätt att ta sig igenom.
Mina gräver inte och hoppar inte över 180 cm heller. Hittills...
Tanken är att jag över huvudtaget ska våga ha hundarna utomhus på egen hand utan att jag är där och övervakar.

Den bakre delen på runt 150 kvadrat eller så ligger händelsevis ovanpå infiltrationsbädden (avlopp) och när det installerades så passade jag på att lägga grus över hela denna del. Där är det ytterst väldränerat även när det är riktigt blötväder. Skulle främre delen av inhägnaden hota att bli lervälling kan jag stänga av den ett par dagar tills det torkar upp.

Nackdelen med hundlucka är att hundarna är bergsäkra på luckan. Dom tittar inte efter ifall man stängt o låst den. Dom kommer bara som skjutna ur en kanon utifrån, rakt genom luckan och in. Och ut också för den delen.
Därför törs jag inte stänga den, hundarna skulle bryta nacken!

Vill jag inte att hundarna ska kunna komma ut så stänger jag istället dörren till tvättstugan. Då fungerar också tvättstugan som en luftsluss när det är kallt och det kallras som sker via luckan blir då begränsat till tvättstugan, som för övrigt är ett mycket litet utrymme. Då en av hundarna skäller på allt vilt som det dräller av på nätterna så är tvättstugan stängd nattetid...

Det man får tänka på nu t ex när det blir snö o is i tassarna är att man har en bra matta som ligger still på insidan av hundluckan, annars riskerar hundarna att halka på golvet när dom kommer infarande i full fart.
Likaså måste man alltid ha koll på om det blir halt utanför hundluckan och i så fall åtgärda det.

Nu fungerar alla mina hundar ihop så jag oroar mig inte för slagsmål el dyl när jag inte är närvarande. Annars måste man ta såna hänsyn också och då kanske det inte är läge för att ha hundlucka i huset för det innebär väl då oftast att samtliga hundar har tillgång till allt.

Jag har hundlucka i ytterdörren ut till altanen, det är en Lyalucka, så gott som dragfri.
Hundgården är som ett L runt huset, med altanen som ett U, hundgården går att dela av på mitten med en grind. Bra om man har hane + tik o bra när man har besök. Hundgården i sig är större än ytan på huset + altan på ca 25 kvm.
Nästan hela är på berg, fick borra för att få ner stolp.

Själv köpte jag mitt nät o grindar från Bondmorans.

large-Leon007.jpg

large-Leon008.jpg

Hittade det via http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=474&ord=hundgård

Jag har hundlucka i en dörr som

jag kan stänga av med grindar

ligger händelsevis ovanpå infiltrationsbädden (avlopp) och när det installerades så passade jag på att lägga grus

Nackdelen med hundlucka är att hundarna är bergsäkra på luckan. Dom tittar inte efter ifall man stängt o låst den.

Vill jag inte att hundarna ska kunna komma ut så stänger jag istället dörren till tvättstugan. Då fungerar också tvättstugan som en luftsluss

Det man får tänka på nu t ex när det blir snö o is i tassarna är att man har en bra matta
Likaså måste man alltid ha koll på om det blir halt

kanske det inte är läge för att ha hundlucka i huset för det innebär väl då oftast att samtliga hundar har tillgång till allt.

Tack :bow: :bow: för många konkreta, tänkvärda och användbara tips. Många grejer jag inte hade tänkt på där märker jag!! Det är guld värt att få del av andras erfarenheter. Stort tack igen!!

Jag har hundlucka i ytterdörren ut till altanen, det är en Lyalucka
Hundgården är som ett L runt huset, med altanen som ett U, hundgården går att dela av på mitten med en grind.

fick borra för att få ner stolp.

Själv köpte jag mitt nät o grindar från Bondmorans.

Hittade det via http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=474&ord=hundgård

Mycket stort tack, har använt dina länktips och kollat priser, mått mm och börjat räkna. Jag har också funderingar att gå via utgång till altanen. Jag har inte berg men däremot lerig fuktig mark med nivåskillnader som är lätt att gräva i för hundarna så jag vet inte riktigt hur man ska tänka kring det, om jag måste gjuta plintar eller vad man ska hitta på.
Tack igen, jättefina bilder också :bow: :bow:

Med grävlingar till hundar så kan man lägga armeringsjärn, typ galler i botten, under det man skall ha som underlag i hundgården o sen kan man låta stängslet gå ner en bit oxå.

Mått o andra bestämmelser hittar du på JBV´s hemsida. Tänk frammåt o bygg hellre för stort än att behöva utöka senare.

KL
Det lutar åt att det blir en fristående hundgård med hundhus. Vi kan då inte utnyttja några befintliga byggnader och väggar för skugga och vind- och insynsskydd, hur ska man tänka kring det? Det finns några träd och buskar på området idag som jag tänkte kan stå kvar. Marken är lerjord.

Tänkte köpa sektioner. Men förstår inte riktigt hur man ska förankra dem? Bygger man en ram och gräver ned? Gjuter plintar? Eller vilar den på marken bara?

En fråga till: är byggstängsel lämpligt till hundgård? Det verkar lite billigare.

KL
Det lutar åt att det blir en fristående hundgård med hundhus. Vi kan då inte utnyttja några befintliga byggnader och väggar för skugga och vind- och insynsskydd, hur ska man tänka kring det? Det finns några träd och buskar på området idag som jag tänkte kan stå kvar. Marken är lerjord.

Tänkte köpa sektioner. Men förstår inte riktigt hur man ska förankra dem? Bygger man en ram och gräver ned? Gjuter plintar? Eller vilar den på marken bara?

Vi har köpt sektioner och ställt dem på backen bara, eller sektionerna står på inpregnerade plankor. Jag tror det stod att det skulle vara så. Vi gjorde hundgården av en del av vår gräsmatta och i vår, sommar så kommer vi att lägga sand och grus där det behövs. Vi får även se då hur mycket det grävs. Vi har en lekstuga som vi gjorde om till hundhus och tog hål i väggen för hundlucka.

Skugga har vi från husväggen men vi kommer att behöva mer skugga vid ena sidan av hundgården. Jag vet inte om vi bara köper vanliga avdelare och sättter upp.

En nackdel med hundlucka in i huset "utan avspärrningar" är att hundarna gärna kommer in blöta och eländiga och torkar av sig på sängar och soffor när man inte kan stå där med en handduk....

En nackdel med hundlucka in i huset "utan avspärrningar" är att hundarna gärna kommer in blöta och eländiga och torkar av sig på sängar och soffor när man inte kan stå där med en handduk....

Jo jag har tänkt på det :crazy: Borde kanske skippa hund och skaffa en gardinuppsättning istället? :p

Vi gjorde hundgården av en del av vår gräsmatta och i vår, sommar så kommer vi att lägga sand och grus där det behövs.

Har du dränerat något extra? I vårt fall blir det en del av ogräsmattan som får ryka :D och så tänkte jag behålla en del växtlighet som skydd för vind och sol.

Men jag har inte helt gett upp tanken på att lyckas övertala maken att få hägna in baksidan av huset med utgång från verandan. Det hade löst både vindskydd, skugga och tak plus att hundarna fortfarande kan vakta huset mot inkräktare. Maken är skeptisk för han tycker det blir fult. Förstår inte hur han tänker, det är väl aldrig fult där det finns hundar ?

Liknande trådar

Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 584
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: Luff
·
Hundhälsa Från och med januari behöver mina hundar en hundgård, då kommer jag att vara hemifrån mellan ca 8-15. Hundgården är alltså till för...
Svar
10
· Visningar
2 374
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka