svält..??

F

fisan

Jag måste bara få höra hur mycket ni som har shettisar ger era hästar att äta (stråfoder)

I det stallet som jag är så finns det några shettisar som körs i trav och rids, de körs väldigt mycket och väldigt hårt (för hårt enligt mig..en häst ska inte flåsa när den kommit tillbaka till stallplanen efter avskrittningen..)

Dessa hästar står på sammanlagt 2,38kg ensilage om dagen,var, alltsom allt morg,mid, och kväll... dessa hästar har nu också "tunnat" av otroligt mycket, något som hästägaren inte ser, utan funderar på hur man kan göra för att få ner hullet på dem.. man ser revbenen..dessa hästar har ju också mycket päls..vilket gör att man kanske inte riktigt ser hur tunna de faktiskt är.

Jag har själv aldrig haft shettisar så jag vet inte om de kanske inte behöver mer, man har ju alltid hört att shettisar inte behöver så mycket för att klara sig, men 2,38kg ÄR inte mycket!

Ni som har shettisar..är detta en rimlig mängd stråfoder???

och jaa jag har försökt att prata med henne men det rinner av som vatten på en gås..

Sv: svält..??

Jag har inte shettisar men självklart är det inte ok.
Dels ska shettisar ha minst ett kg ts/100 kg kroppsvikt precis som det är minimum för alla andra hästar.
Och dels, en häst som tappar hull ska givetvis ha mer mat!

En shettis behöver ju lika mycket mat i förhållande till sin kroppsvikt som andra, de kan inte leva på så lite mat och rids/körs de så ska de ha extra för detta precis som alla andra hästar.

För att må bra behöver en häst tugga 16-18 timmar/dygn och det kan de ju knappast göra på så lite.

Såklart de får för lite mat om revbenen sticker ut trots pälsen!
Att de flåsar kan ju ha många förklaringar. Det låter som att de inte har skrittat av hästarna ordentligt men om de har mycket päls så blir de ju hemskt flåsiga av det. Lite flås och puls är ju ingen skadligt i sig.

Skulle nog ändå vilja säga att jag tycker det är minst lika skrämmande med en för fet ponny såhär års. Om de ska vara magra någon gång på året så är det ju nu om man ska se hur naturen har lagt upp det.

Våran shettis får 3 kg hö per dag och hon rids eller körs inte nämnvärt men är normalhull så om träningen skulle öka så måste även fodret det...

Hon rids ca 4 ggr veckan och då mest i skritt,trav och någon galopp men sedan är vi ju ute i ca 1-2 timmar per gång;)

Ser man revbenen på shettisarna så är det inte ok utan då måste man ju se till att ägaren ökar upp antingen hö eller krafft.

En shettis i bra hull och kondition ska ha fint utvecklade muskler och snygg figur utan att man ser revbenen..;)

Nej det är för litet mat.
Shettisar är som alla andra hästar - fast mindre.
Man ger dem foder efter vikt och arbete.

Min lilla Shettis på 84cm och kanske 170kg tung får 3kg förstklassigt hösilage 59%ts och fri tillgång på halm.
På detta håller han sig lagom och då så arbetar han inte alls just nu.

Shettisen (98cm) på ridskolan jag jobbar på har uträknad foderstat och käkar 4 kg torrt silage + 1 kg hö
Så totalt 5 kg, och han går endast ett par ggr i veckan, så tycker det verkar lite, kan det vara så att de är bukiga? och ägaren tolkar det som att de är tjocka?
Bukighet beror ju ofta på proteinbrist.
Trist när hästägare inte förstår sådant:(

Hmm...blir lite fundersam när jag ser/hör/läser vad folk ger sina shettisar. Jag ger min 8kg hö om dagen + betfor, lusern, mineraler, glukosamin och jäst. Den motion hon får är en till två korta promenader om dagen á 5 minuter. Hennes hull är perfekt!

Min är något större :) hon är nog mer eller mindre 100cm. Fast som nu när jag läste allas svar så börjar jag tvivla på om min får alldeles för mycket!?

8 kg hö täcker i underhåll för 670 kg kroppsvikt, men detta är då utan arbete. Backar vi det hela och räknar in arbete så är det väl vad jag ger en islänning på ca 400 kg som arbetar. Om din häst har perfekt hull kan det beror på att grovfodret innehåller låga värden, och därför så behöver din häst så mycket mat för att må bra.

Dessvärre är det inte alltid man får i 8 kg hö när det gäller en shettis, alla orkar helt enkelt inte att äta upp allt ihop.

Nej, min strax över fyrahundrakilo tunga new forrest får knappt i sig sju kilo torrhö. Detta har han hållit ett perfekt hull på i vinter. Lite lätt arbete såsom tre kvarts-tjugo minuters lätta ridpass i veckan. Dessutom får han då halm. Inget kraftfoder i princip förutom några nävar havre och en näve kvickkbeet. Så det är ju helt beroende på hur näringsrikt höet är och hur mycket de orkar äta av det.

Kan mycket väl vara så att det är uselt, men då borde varmblodsåringen behöva äta mer. Hon äter också 8kg + betfor, havre och mineraler. Hon går på två promenader i veckan á 20 minuter. Jag ger min vbl valack som väger 574kg 15kg hö +betfor, havre och mineraler. Han går två 20 min promenader i veckan + rids minst tre dagar i minst 1h i alla gångarter (skogsmullehäst). Kan det vara så att jag har en extremt konstig shettis eller så är det ännu enklare :) jag fodrar som en kratta!

Jag ser faktist inte någon direkt konstighe i den utfodringen.

Vi andra kanske tycker at din shettis är tjock medans du tycker den är fin.:) Eller så är den svårfödd och dom andra två lättfödda.

Shettisen i stallet (ngr. cm från minishettis) äter 5-6kg hösilage och några nävar havre per dag. Han går promenader och rids lite lätt några dagar i veckan.

Det är inte okej, blir hästen mager så får den ju uppenbart för lite mat, sen även om en shettis är liten och inte behöver jätte mkt foder så måste den ju ändå få så den håller hullet och så att den får tugga!

alla hästar har ju olika underhållsbehov, så det kan ju vara så att din shettis behöver så mkt för att hålla sig i bra hull :)

Dessa shettisar är tävlingshästar..tävlar mycket trav och monte'

En häst för mig som är avskrittad ska inte flåsa, då får man skritta en bit till eller se till att sluta trava tidigare! och flåsar så gör de jämt, vi har varit i samma stall i 5år och de har aldrig skött framridning och avskrittning på ett bra sätt..

dessa shettisar är ca 100 i mkh, och som sagt tränas och tävlas mycket, jag har fått lära mig att när man ska bygga muskler så måste det finnas nått att bygga av, antingen fett eller mat..man kan inte dra ner maten till ett minimum på redan tunna hästar och sen tro att det ska byggas fina muskler av ingenting!

De har varit avställda under vinter och håller nu på att sättas igång.

De rids/körs ca 5 dagar i veckan 30-60 min per gång, och jag antar att de rider/kör hårt för de är rejält svettiga och flåsiga när de kommer tillbaka.

Att hästar kmr in flåsande tkr jag är ett ganska vanligt förekommande fenomen i travstall faktiskt... :crazy:

Men det är ju som du säger de måste ju ha något att bygga av...

mina shettisar har fri tillgång till grovfoder, de är i lagom hull på det

Liknande trådar

Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 117
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 786
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka