Svalka hästen

Grazing

Trådstartare
Vad är det bästa sättet att svalka hästen på när det är varmt oavsett inne eller ute? Om man tex ska spola med kallvatten, vart är det bästa stället att fokusera på då? Vill helst inte spola mera än nödvändigt då han blir så blöt och insekterna kommer farandes snabbare och det blir på det sättet jobbigare för honom.

Läste att man ska tex på hundar ska fokusera kylan på ljumskarna så att dom blir svalare. Vart gäller det när det är hästar tro?

Blöta handdukar värms snabbt upp av hästen och blir då varma blöta handdukar som ligger och värmer istället för kyler.

Bästa kylningen: spola med iskallt vatten över hela hästen och skrapa direkt av allt. Spola igen och skrapa av. Spola igen och skrapa av. och igen. och igen. Fast nu pratar vi hästar som presterat på elitnivå.

Annars är det bättre om de är svettiga efter ridturen att bara spola av och skrapa av och sedan leda torra, gärna i skugga.

Isvatten över större muskelgrupper, dvs iprincip hälla isvatten över hela hästen, skrapa av och upprepa tills temperaturen gått ned. Men det är ju på elitnivå för att minska skadorna av överhettning o hårt arbete.

I vilket läge behöver du kyla hästen känner du?

Liknande trådar

Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 598
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 700
Senast: Stereo
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka