Svag/tyst brunst.... Vad ska jag göra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mirjada
  • Startdatum Startdatum
M

mirjada

Har ett sto som det är tänkt att jag ska betäcka nu i sommar....nästa månad om allt går som det ska.
Hon har alltid haft svag/tyst brunst. Hon är kollad och hon är frisk.
Jag har aldrig tagit föl tidigare på någon av mina hästar så jag är ny på det här.
Har hört att man kan spruta dom med nå hormoner för att få kraftigare brunst.

Mina frågor är...
Om man då ska spruta hästen....
Måste det göras när jag beräknar att hon ska brunsta...eller hur gör man?
Hur lång tid före beräknad brunst ska hon i så fall sprutas?
Hur lång tid får det gå efter det att stoet sprutats tills dess att stoet måste vara hos hingsten?

Jag kommer säkert på fler frågor snart.....men det är det här jag behöver veta just nu...

Sv: Svag/tyst brunst.... Vad ska jag göra?

Det bästa är att köra stoet till hingsten.
Det brukar trigga igång dom.
Visst kan man spruta fram brunst, men det blir inte tydligare för det, så det är bättre att hingsten får göra jobbet.
Är hingsthållaren duktig, så lär de se de tecken stoet visar på brunst, även omde inte är så tydliga.

Precis som CK skriver, kör iväg stoet till station så att dom kan kolla via ultraljud var i brunstcykeln hon befinner sig. Har dom dessutom teaser hingst så brukar det göra underverk på en del ston. Flera av mina ston har inga tydliga brunster men dom visar bara brunst på hingst, UL visar också stora fina ägg att seminera på. Men det hade lätt missats hemma eftersom dom inte visar tydliga brunster där.

Ser du någon antydan till brunst? Jag har ett sto som inte visar speciellt mycket brunst så jag får studera henne noggrant och skriver upp vilka dagar hon brunstar. Förra året hade hon inget föl (har dom föl brukar dom brunsta 7 dygn efter fölningen och igen 30 dygn efter fölningen),i början av april såg jag tecken på brunst och tre veckor senare igen. Så två veckor efter det ringde jag till seminstation och fick komma ett par dagar senare för UL. Detta är en erfaren seminveterinär som jag bara har hört positivt om så om han tycker att stoet ska sprutas så gör han det.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 018
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 536
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar