Sv ridponny vs. sportponny avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kittemus
  • Startdatum Startdatum
K

kittemus

Svensk ridponny och Sportponny..

Vad är skilnaden på dom 2?

Är båda godkändte avelsforbund?

Om man betäcker et ridponny sto med en sportponny hingst kommer föllet så at få gröna papper?

Mvh Kit

Sv: Sv ridponny vs. sportponny avel?

Du får gröna papper hos rsf men inte hos asrp.
Båda är godkända av Sh. Asrp är medlem i spaf, tror inte rsf är det än.
Skillnaden? Ja det kan man undra! Arsp har avelsvärderingar av sina hingstar, går dom inte igenom blir dom inte godkända och kan inte lösa licens där. Rsf har ingen avelsvärdering (än). Utan där kan man lösa licens på hingsten genom att få den veterinärt godkänd. Flera av de hingstar som visats hos asrp och inte uppfyllt kraven har då löst licens i rsf och kan användas i avel genom den föreningen.
Du kan gå in på respektive hemsida och läsa vilka krav de har för godkännande. Hingstreglementet. Vad gäller stona så vet jag inte om det är någon skillnad.
Annan skillnad kan vara att vissa raser som inte är godkända inom aveln i den ena föreningen är godkända i den andra.
Jag skulle vilja ställa din fråga till Sh. Skulle vara mycket intressant att höra deras förklaring till varför två föreningar med egentligen samma ras finns!

Hoppas du fått något svar på din fråga.

Både RSF (Rid och Sportponnyföreningen) http://www.sportponny.org/ och ASRP (Avelsföreningen Svensk Ridponny) http://www.asrp.se/ är anslutna till SPAF och därmed godkända avelsföreningar!
Vilket innebär att ponnyer med pass i någon av dessa föreningar kan gå 3-års-test, kvalite, championat. Vilket även gäller om du har pass i welsh PB
RSF har inget bruksprov för hingstar men hingstägaren kan på andra sätt visa fram sin hingst och få meriter på densamme!
ASRP har ett tufft och för hingstägaren dyrt bruksprov, där hingsten inte får ha en mindre bra dag, måste ha rätt utbildning samt vara matchad.
Varför det finns två föreningar för ridponny är en lång historia.
Det finns dessutom Welsh samt Dartmoor PB och det skulle inte förvåna mig om vi får se PB inom fler raser.
Det vore enligt min mening bättre om RSF och ASRP kunde närma sig varandra!
Så: Om du betäcker ett sto med RSF-hingst, reggar du i RSF, betäcker du med ASRP, NF, C eller russhingst kan du regga i RSF eller ASRP

Alldeles riktigt! Rsf är godkända i spaf.
Håller med att föreningarna borde närma sig varandra. Det gäller ju samma ras. Jag tror det blir värre och värre med alla partbred register. Folk får svårt att hålla reda på vad som är vad....

Liknande trådar

Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: warg
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 521
Senast: dobbis
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 597
Senast: Pudlan
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 267
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka