Hej Rolle!
Då möts vi igen! Kommer nog aldrig ha samma åsikt hur många gånger vi än drar igenom frågan är jag rädd
!
En sak ska du ha en eloge för och det är att du vågar posta en länk till Jeep-forumet. Om man tittar lite där så inser man (eller i alla fall jag) några saker. För det första att amerikanska bilar fortfarande är amerikanska med allt vad det innebär av slitstarka motorer och trasslig elektronik. Man inser vidare att förbrukningssiffrorna som jag pratar om snarare är i underkant än i överkant. Och till slut så inser man att de människor som äger en Jeep (och som postar på forumet) är riktiga entusiaster med allt vad det innebär av subjektivitet.
Återigen så pratar vi inte om samma saker. Visst tyngd och vridmoment är bra, för dig, men lika bra som det är för dig är det dåligt för alla andra i din omgivning. Vid eventuell kollision är det tyngden i kombination med höjden som är farlig och allt vridmoment och hästkrafter kostar bränsle som när det förbränns ger ökad växthuseffekt.
Detta är väl i alla fall inget som är någon nyhet, det borde till och med den mest reaktionära människa ha tagit till sig och accepterat som sanning vid det här laget.
Jag har i ett tidigare inlägg postat en länk som tar upp farorna och som hänvisar till statistik. Detta gäller USA men siffrorna är lika relevanta i Sverige.
Vad jag inte förstår är att du tror att jag inte gillar SUV:ar :smirk:? Jag älskar SUV:ar...
Men, på rätt plats! Jag har i tidigare inlägg påtalat att det är ett fantastiskt fordon, FÖR DOM SOM VERKLIGEN BEHÖVER DET... Vilket jag tror att långt färre gör än antalet sålda bilar. Om du behöver en sån bil, kanon! Jag vet inget om dina föhållanden men jag bor också på landet med dålig snöröjning och leriga vägar och har ännu så länge inte behövt "mer" bil än vad jag har... I mina trakter är det olagligt att köra vid sidan av vägen så det försöker jag undvika i mesta möjliga mån... :smirk:
Vad gäller att SUV:ar inte inbjuder till offensiv körning har du ju helt rätt så klart. Dom välter ju så fort man pressar dom.
Men läs lite på den amerikanska sida jag hänvisar till ovan så inser du rätt snart att det finns mer än en sanning på området säkerhet.
Ja, visst förbjud alla småbilar! Jättebra lösning. Om du läser alla mina så tror jag att du förstår vad jag menar. Om du behöver en Jeep för att ta dig fram, kör en Jeep. Om du inte behöver en Jeep för att ta dig fram köp annan bil.
Tänk om alla kunde känna bara lite ansvar för den värld vi lever i och sina medmänniskor, och inte bara för sina närmaste. Då vore världen en mycket bättre plats... Jag vet att det är mycket begärt.
Men det inlägg som du har svarat på har i alla fall fyllt den funktion som jag ville att det skulle fylla. Diskussionen är igång, med andra ord så lönar det sig att vara generalisernade, obstinat och småkorkad ibland...
Väl mött i snödrivan!
//Alfa