Suttar än..!

L

Lord_Calvert

Vet inte riktigt var denna tråden ska ligga...Men provar här!

Hur påverkas sto och unghäst av att han fortfarande suttar på sin mamma! Unghästen är 2 år gammal och går fortfarnade med sin mamma, men även med andra hästar.. Ägaren vill inte dela på dom så att två hagar måste användas...så unghästen har inte blitt avvänjd, han stod dock själv i box när dom stod inne...

Så hur påverkas hästarna av detta? Kommer det verkligen någon mjölk från mamman?

Sv: Suttar än..!

Hoppas verkligen att han är kastrerad...

Ang mjölken vet jag inte,men är det inte så att det produseras hela tiden så länge den används?

Ja, han är kastrerad! :D

Okej, kan vara så... Påverkas dom nått då?

En 2åring ska inte snutta på sin mamma det är inget bra. Ju längre man väntar med avvänjning dessto svårare blir det.

Jo jag vet...Men det e inget jag kan göra åt för det e inte mina hästar...tänkte bara höra om det påverkade något!

Men dom har inga problem att vara ifrån varandra en längre tid..Men sen när dom släpps tillsammans igen så suttar han!

Säger inte stoet ifrån? Låter inte så bra...

Näringsbehovet måste ju öka för stoet om hon ska producera mjölk...
Tycker ägaren att det är bra, dvs ger hon extra foder för att täcka stoets underhållsbehov samt mjölkproduktion?

Borde också kunna påverka unghästen om stoet t ex stått på ngn medicinering el liknande som ger spår i mjölken

Nej, hon säger inte ifrån alls! Det e väl bara vissa dagar som hon går iväg när han kommer, men oftast brukar han inte ge sig!

Hon får inget extra, utan går ute på nätterna och rids som vanligt...

Ja han borde ju absolut dela hagarna en tid för att vänja av beteendet.. Tror nog att även om inte valacken visar det så är det nog väldigt jobbigt att inte få snutta då det blivit ett invant beteende..och många vet hur svårt det är att vänja sej av med ngt sådant.,. och så läng han snuttar produseras ju mjölk, det stimulerar.

Har också sett detta med ett sto och föl, men här var problemet att unghästen gick igenom alla staket för att komma till mamma, men stoet producerade nästan ingen mjölk utan det var nog mest av "gammal" vana hon fortsatte att försöka dia, och tillslut gav hon upp. Enklaste lösningen om det funkar och ägaren inte vill använda två hagar är att växla tiden i hagen, dvs en ute på dagen och en på natten.

Mitt sto går med sin 3 åring som fortfarande diar. Jag tror inte det kommer så hemskt mycket och jag tror inte de tar någon skada av det. Båda två är fina i hullet och mamman verkar inte bry sej... Så nä, jag tror inte de tar skada av det.

Det finns viss övertygelse om att stona och deras föl knyter an väldigt starka band till varandra och att det är livslånga band. Naturligt får ju stona föl en gång om året och i samband med det blir det då den nya fölungen som diar, men när det inte kommer någon ny fölunge låter kanske vissa ston det tidigare fölet dia.
Att skilja föl och sto åt i så tidig ålder som människor vanligtvis gör, är tämligen uppslitande för dem.

Dr Martha Kiley-Worthington har skrivit böcker om detta...

Joo, men jag undarde varför just du tycker att dom borde gå i separata hagar? alla tycker ju inte så..

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka