Gumman

Trådstartare
Jag funderar på om hönor som lägger sig på ägg värper mindre. Jag får ett ägg mindre varannan dag och en höna lägger sig på äggen och ruvar. Så då undrar jag om nån av er vet nåt?

Hönor som ruvar lägger inga ägg under tiden de ruvar fram kycklingarna. Ganska logiskt. Vet inte hur länge efter kycklingarna kläckts som de inte lägger ägg, men de börjar ju igen efter ett tag.

Jag brukar plocka undan äggen eftersom då dom värper rätt bra dom andra hönorna. Hon verkar värpa ändå bara hon får vara i lugn och ro. Framåt mitt på dan har dom värp allihop om det inte har blivit bautaägg. Idag har jag inte hunnit kolla hur många ägg det är än, men igår fick jag 9 ägg igen.

Höns värper inte exakt ett ägg om dagen! Lantrashöns brukar värpa färre än värphöns. Så det stämmer att du inte får lika många ägg varje dag! Hos oss varierar det ganska kraftigt, men så har vi 9 värphöns, en rashöna och fyra lantrashöns.

Hönsen brukar ju lägga sig i tur och ordning på ägghögen och värpa. Ibland kan någon tycka att den som ligger tar lite väl god tid på sig och bli tjurig och t.o.m. tjuvnypas.

Om det är någon som vill ruva på riktigt så går de inte av äggen alls. Och värper inte längre själv. Så länge du plockar alla äggen varje dag så blir det ju ingen ägghög att lägga sig på och ruva.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
2 981
Senast: Kilauea
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: ameo
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
698
Senast: Jadzia
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V