Surdegsbak

Sv: Surdegsbak

Jag får kanske prova att göra så. Ville bara testa Jan Heds recept. Men så funkade det visst inte på manitoba.
 
Sv: Surdegsbak

Och när det inte blir bra slänger man den misslyckade surdegen.

Skall jag komma ihåg till nästa gång. För mitt kök lär inte gå att andas i det närmaste århundradet ... Fifan.:eek:
 
Sv: Surdegsbak

Till försök två bytte jag burk till en där man bara lägger på locket, men det blev nog för tätt, för det slutade med en fruktansvärd stank...

Är nu inne på försök tre. Har återgått till vanlig burk med skruvlock, som jag bara lägger ovanpå. Har dessutom lagt gasbinda ovanpå burken för att slippa besök av de äckliga bananflugorna. Har nyss gjort sista matningen, nu hoppas jag att den reser sig enl beskrivning.. Den bubblade lite innan matningen och luktar syrligt. Har jag tur blir det bröd i helgen :)
 
Sv: Surdegsbak

Nu kör jag vetemjölssurdeg a la Martin Johansson. Det fungerar kalas.

Hade imorse en fint rest och bubblande surdeg att börja baka Stureby levain på. Nu, efter drygt fyra timmar har degen ungefär dubblat sig i storlek. Ska bli spännande det här.
 
Sv: Surdegsbak

Det blev ett vansinnigt gott bröd med stora hål i. Då har man för en gångs skull lyckats ordentligt. Förra baket blev ju sådär. Men vad ska man räkna med när man har för hög värme och glömmer sänka? Svartbränd skorpa och inte riktigt bakat inuti.


Förresten, är det någon här som bakar med dinkel och andra sorter? Jag hittar inget vanlig vetemjöl som är stenmalet, bara ekologiskt. På Maxi hittar jag Saltås mjöl men inget av det är vetemjöl.
Hur fungerar de olika mjölsorterna? Jag är ju bara van vid råg och vete.
 
Sv: Surdegsbak

Nu är ju inte jag så mycket för det extremt "naturliga"..... :angel:
Jag bakar med vanligt vetemjöl som bas och fyller på med rågsikt, rågmjöl och graham. Upptäckte för ett tag sedan att jag hade rätt gott om havregryn. Vilket är lite underligt eftersom jag inte använder det till något alls!?

Så, jag har haft i några dl havregryn i min vanliga limpa och det blir en mild och trevig smak. Till och med lite menlös om man inte hjälper upp kryddningen lite.

Jag tror att det bästa helt enkelt är att testa sig fram. Prova och se vad man gillar och hur det fungerar. Alla har vi ju olika preferenser.

jag bakar mitt matbröd själv av två skäl: det är billigare och det finns inget bröd i affären som jag riktigt gillar!

Väninnan som haft kafé tipsade om vetemjöl Special. Att tillsätta det gjorde att brödet jäste till nästan dubbel storlek mot annars. Måhända har det samma inverkan vid surdegsbak??
 
Sv: Surdegsbak

Prova att göra havregrynsgröt, typ skålla grynen innan de ska i degen. Blir saftigare då, har jag för mig.

Vetemjöl special bakar jag med. Det är hårdare än vanligt och kräver mer knådning. Det vanliga har jag bara till paj och kakor.

Jag har ingen lust att prova mig fram och göra en massa misslyckat, det har jag gjort tillräckligt för resten av livet redan.;) jag är klantapa nr 1.
 
Sv: Surdegsbak

Jag brukar nöja mig med hälften vetemjöl special, det räcker oftast. Sen kan jag ibland göra en mycket större "fördeg" (tar alltså vätska och mjöl från receptet så att andelen fördeg blir större). Blir finfint då :)

Använder vetesur från Mejeribolaget faktiskt.
 
Sv: Surdegsbak

Vetesur? Är det nån slags surdeg man kan köpa? Det kände jag inte till. Är det smidigt att använda? Kan ju vara bra att ha om man ska baka och inte matat sin surdeg och den pajjat.;):D

Sen så har jag börjat fundera på det tanten skrev om att det är billigare att baka. Ett paket vetemjöl special kostar väl ca 20 kr? Och på det får man väl 4-6limpor på. En limpa i affären brukar gå på runt 20 kr. Så om man tänker så så är det mycket billigare.
Surdeg har jag ju, använder ytterst lite jäst. Sen tillkommer ju kostnaden för el vid knådning och bakning och för inköpet av Mr Kenwood, som var grymt billig, ny och till halva priset. Men den assistenten har jag tänkt behålla ett tag. Mammas gamla elektrolyx är ju loka gammal som jag och still going strong.

Nu testar jag ett nytt recept igen. Jan Hedhs bok om bakning. Missade förra gången jag bakade ett sånt recept fast med bara råg, att fördegen inte bara skulle stå i ca 7 timmar, utan också 12-15 timmar i kylen. Den jäste inte jättebra sen men jag fick högt betyg av tyskarna som provsmakade. Det bästa jag gjort sa tyskarna som älskar osötat grovt surdegsbröd.
Ni är det nåt som kallas mischebröd tror jag. Den som överlever får smaka. Om det inte blir pannkaka. För det blit det ibland.:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp