Sur/aggresiv i boxen

_Runaway_

Trådstartare
Valacken har blivit väldigt grinig i boxen sen han sattes på boxvila. När man kommer in kan han spetsa öronen och hälsa, för att sen stryka öronen bakåt och bli skitsur. Eller osäker/rädd?? Han har aldrig bitit mig, och han biter istället i sig själv när han blir så här. Varför håller han på så? och kan man vänja bort det? Tilläggas ska väl att han inte har blivit bortskämd med godis eller så.

Sv: Sur/aggresiv i boxen

Jag tror att han helt enkelt mår dåligt i själen, om man kan uttrycka det så. Han är understimulerad, deppig och har det tråkigt p.g.a. boxvilan. Det är inte ovanligt att hästar vantrivs av det.
Finns det ingen möjlighet att ha honom i utebox/minsjukhage så han kan se lite natur och andra hästar?

Nej, han ska stå inne fyra veckor till innan han får gå i liten sjukhage stackarn :( Och vi har ingen möjlighet att lägga en minilkiten hage eller utebox precis vid stallet. Och då måste han gå en bit, vilket han inte ska.

_Runaway_ skrev:
Nej, han ska stå inne fyra veckor till innan han får gå i liten sjukhage stackarn :( Och vi har ingen möjlighet att lägga en minilkiten hage eller utebox precis vid stallet. Och då måste han gå en bit, vilket han inte ska.
Pyssla med honom! Massage brukar vara mysigt. Ge honom grenar att tugga på. Har han sällskap? Annars kanske de andra hästarna kan turas om att vara inne någon dag eller några timmar.

problemet är att vi bara har en enda häst i stallet utöver honom :( Men förhoppningsvis får vi hem en till häst snart och då kan de turas om att stå inne lite med honom.

Enda gången jag skulle acceptera total boxvila på det sätt du beskriver är vid fraktur.
Men det kanske det är?

Annars så skulle jag nog ändå försöka fixa en "handikappruta" på gården.

Jag följer bara veterinärens och hovslagarens råd. Och om de anser att boxvila är det som funkar på min häst så gör jag så.

_Runaway_ skrev:
Jag följer bara veterinärens och hovslagarens råd. Och om de anser att boxvila är det som funkar på min häst så gör jag så.

Min förra häst blev ordinerad boxvila en gång...och veterinären gjorde aldrig om det. Hästen blev stortokig och riskerade verkligen att skada sig ännu värre. När jag beskrev hur hästen betedde sig fick jag genast ny ordination...Gjorde i ordning en sjukhage (6x6meter) och så blev konvalescent tiden förlängd lite istället. Sjukhagen placerades så att hästen kunde se andra hästar och då blev han lugn.

Med detta som facit har jag aldrig låtit någon häst stå på "boxvila" utan det har blivit sjukhage. Jag har haft senskador, fångsymtom och hovbölder på hästarna och inte gjort någon skillnad i förfarandet.

Skulle rekommendera ett snack med veterinären och fråga om det är ok att hästen istället ställs i sjukhage (vilket främjar cirkulation som är bra för läkningen) :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 322
Senast: TinyWiny
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 421
Senast: Vitsippan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar